Catalin Gherghinescu kapitány, az aknát semlegesítő búvárcsapat parancsnoka szerint az ukrán haditengerészet operatív készletéből származó, szovjet gyártmányú, 172 kilogrammos YaM típusú, 20 kilogrammos robbanótöltettel rendelkező tengeri aknáról van szó, amelyet gyártása idején a Finn-öbölbe szántak. Gherghinescu is azt állította: az akna „vontatással” kerülhetett a térségbe. Megjegyezte: érdekes, hogy az akna biztosító-tokjai nem voltak levéve, tehát elvileg nem robbanhatott volna fel.
A búvárkapitány szerint azonban ezek a régi aknák így veszélyesek, éppen leromlott, korrodált állapotuk miatt. Azt valószínűsítette, hogy az ukránok a telepítéskor éppen azért nem próbálták levenni az akna tüskéit védő tokokat, mert egy ilyen régi szerkezet esetében a művelet roppant veszélyes.
A románok további aknák után kutatnak
Vasile Dincu román védelmi miniszter kedden úgy nyilatkozott: a román hadsereg három hajója és több helikoptere járőrözik a térségben, hogy felkutassa a Fekete-tengeren sodródó esetleges további aknákat. Elmondta: hétfőn az olasz védelmi miniszterrel is tárgyaltak arról, hogy két olasz kotró- és egy parancsnoki hajót is a Fekete-tengerre küldenek az esetleges aknák felkutatására.
Szombaton Törökország ideiglenesen lezárta a teherforgalmat a Boszporuszon, hogy begyűjtsön és megvizsgáljon egy úszó tárgyat, amelyről azt feltételezte: az ukrajnai partokról elszabadult tengeri akna. Miután az aknát hatástalanították, a forgalom délután újraindult.