Erről egy hasonló kérdés is eszemben jut. Kíváncsi vagyok, miként vélekedik arról, hogy az EU a „jogállamiság” alapján kíván dönteni a tagállamoknak járó pénzeszközök felfüggesztéséről?
Vannak olyan kifejezések, mint például a „jogállamiság”, amelyek manapság közszájon forognak. Valahányszor ezeket a kifejezéseket meghallom, úgy érzem, mintha intellektuálisan bizonytalan területre tévednék. Sosem tudom, hogy pontosan mi is a szándék e fogalmakkal.
Mégis...
Mégis, általánosságban elmondható, hogy az Európai Unió, mint minden szervezet, a felvétel előfeltételeként szabhat meg bizonyos tartalmi elvek elfogadását. Például, ha az EU azt szeretné, hogy szervezetének központi elvei között a transzneműek jogai vagy a halálbüntetés eltörlése szerepeljen, ám legyen. Az ugyanakkor
megkérdőjelezhető, ha az érdemi nézeteltéréseket moralizáló közhelyekkel álcázzák, mint ahogyan ezt a bevándorlási politika kapcsán teszik.
Térjünk vissza a halálbüntetéshez. Jelentős érveket sorakoztatnak fel az emberi méltóságból levezetve. Ön mit gondol ezekről az érvekről?
Ezek hitelt érdemlő érvek. A magam részéről azonban nem látom meggyőzőnek azt az állítást, hogy az „emberi méltóság” elve követelné meg az eltörlését. Ha meg kellene nevezni egy modern filozófust, aki leginkább az emberi méltóság fogalmához kötődik, akkor az Immanuel Kant lenne. Természetesen ő a halálbüntetés híve volt.
Véleménye szerint hogyan magyarázható a halálbüntetés eltörlését övező mély nyugati meggyőződés? Mit sugall ez a nyugati társadalomról?
Az első észrevétel, amely tulajdonképpen implicit módon benne van a kérdésében, az az, hogy a halálbüntetés felszámolása iránti elkötelezettség nyugati sajátosság. Bár a nyugati világ politikai vezetői és közéleti értelmiségiek gyakran globális jelenségként láttatják ezt, ugyanakkor ez így nem pontos. Az Egyesült Államok nem egyedüli ezen a téren. Kína, Japán, India és az iszlám világ nagy része is megtartotta a halálbüntetést.
Nyugat és Kelet...
Valóban, s mindezt kétféle módon értelmezhetjük. Az egyik olvasat szerint, amelyet vezető értelmiségiek, köztük például a termékeny amerikai szerző, Steven Pinker vallanak, az az, hogy a nyugati eszmék, ahogyan azt például az Emberi Jogok Európai Egyezménye is megtestesíti, a civilizáció csúcsát tükrözik. A világ többi része e csúcs elérése érdekében tesz lépéseket, mikor elutasítja az államilag engedélyezett erőszakot, vagyis formálisan is eltörli a halálbüntetést. Ebben az olvasatban az egész világ a Nyugat által már elfogadott erkölcsi igazságok fele halad. Pinker szavait idézve: „[a] halálbüntetés a halálsoron van – ha a trendek folytatódnak, 2026-ra el kell tűnnie a világból.”
Gyanítom, a képlet Ön szerint sem ilyen egyszerű.
Valóban, az abolicionista irányzatnak létezik egy kevésbé nagyvonalú olvasata is. Ebben a halálbüntetés fenntartása a civilizációs bizalom barométere. Az erkölcsi önbecsülés hiányát tükrözi ugyanis, ha elzárkózunk attól, hogy a legszörnyűbb bűntettek elkövetőivel szemben teljes igazságot szolgáltassunk. E nézet szerint a halálbüntetés eltörlése tulajdonképpen egy mély ismeretelméleti szkepticizmus végső pontját jelenti.
Az egykoron teljesen természetesnek vélt megkülönböztetések, mint például állampolgár kontra idegen, férfi kontra nő, bűnöző kontra törvénytisztelő polgár, a nyugati világban sokak számára már nem könnyen ismerhetők fel, ha egyáltalán még felismerhetők.
E helyütt érdemes felidézni Friedrich Nietzsche megfigyelését is, miszerint „[v]an egy pont a társadalmak történetében, amikor olyan kórosan puhává és gyengévé válnak, hogy sok egyéb mellett azok pártját fogják, így a bűnözőkét, akik ártanak nekik, és mindezt egészen komolyan és őszintén teszik.”
Hogyan foglalná össze az előbb elhangzottakat?
Összefoglalva a halálbüntetés eltörlése akár erkölcsi felemelkedésként, akár civilizációs hanyatlásként értelmezhető. Olvasóira bízom annak megítélését, hogy ezen értelmezések közül melyik a meggyőzőbb.
Kép: CA. DEPARTMENT OF CORRECTIONS / AFP