Álláspont a szuverenitás és az európai integráció kérdésében
Eric Zemmour tudatában van annak, hogy az uniós jogszabályok több kulcsfontosságú kérdésben – így a menekültügy és a bevándorláspolitika területén – gúzsba kötik Franciaországot, és minimálisra csökkentik a mindenkori francia kormány mozgásterét.
E probléma távlati megoldása érdekében két fontos, jogilag kiérlelt javaslatot is megfogalmazott.
Az első javaslat – amelynek tartalma a bevándorláspolitikával kapcsolatos kérdésekre korlátozódik – az ügydöntő népszavazás kiírása a bevándorlás radikális korlátozása céljából.
A második javaslat tárgyköre ennél jóval szélesebb, s lényegét tekintve azt célozza, hogy az új elnöki ciklus kezdetétől a népfelség elve az uniós politikára is kiterjedjen, s így
módosuljon a hierarchikus viszony a nemzeti és az uniós jog között.
Az Eric Zemmour által megfogalmazott konkrét javaslat konkrétan a francia alkotmány 55. cikkének módosítását jelentené oly módon, hogy a módosított alkotmányos előírás explicite kimondaná a francia nemzeti jog – a parlament által megszavazott törvények – elsőbbségét az uniós jogszabályokhoz képest.
Mit jelentene egy ilyen új alkotmányos előírás a gyakorlatban?
Eric Zemmour értelmezése szerint az új előírás mindössze a francia parlament által meghozott új törvényekre vonatkozna, s így természetesen nem bírna visszamenőleges hatállyal. Továbbra is fennmaradna tehát az uniós jogszabályok elsőbbsége a korábban elfogadott francia törvényekkel szemben mindazokon a területeken, ahol az EU az alapszerződések értelmében hatáskörrel rendelkezik.
A helyzet csupán annyiban változna, hogy az alkotmány módosításának időpontjától kezdve a mindenkori törvényhozásnak – a francia nép által választott Nemzetgyűlésnek – immár lehetősége nyílna arra, hogy szükség esetén bármely területen
egy új nemzeti törvénnyel felülírja a francia nemzeti érdekekkel ellentétes vagy összeegyeztethetetlen uniós jogszabályok tartalmát.
Ha erre sor kerül, akkor az érintett uniós jogszabály(ok) ugyan érvényben marad(nak) az EU egész területén (a többi tagállam belügyeibe Franciaország így nem avatkozik be), Franciaországban azonban nem kerül(nek) alkalmazásra a fenti okok miatt.
Egy ilyen szuverenista magatartás okvetlenül éles konfliktussal jár Brüsszel és Párizs között: Eric Zemmour már a választási kampány elején jelezte, hogy kész a konfliktus nyílt felvállalására azért, mert – amint állítja – jelenleg nem kevesebbről, mint ”Franciaország túléléséről” van szó.
Mi történik konfliktus esetén?
A riporterek és újságírók azirányú rémült kérdésére, hogy vajon mi történik egy Brüsszellel történő nyílt konfliktus esetén, Eric Zemmour ismételten higgadtságra int, és rendkívül egyszerű választ ad.
A válasz lényege az, hogy
amennyiben az uniós intézmények – a lengyel és magyar konfliktushoz hasonlóan – fenyegetőzni kezdenek, akkor Franciaország nemes egyszerűséggel felfüggeszti befizetéseit az uniós költségvetésbe.
Ha a felvetést a jogállamisági kondícionalitás jelenlegi rendszerével összehasonlítjuk, akkor jól látható, hogy itt egy fordított szankciós mechanizmusról van szó – nem az EU bünteti a renitens tagállamot, hanem a (nettó befizető) renitens tagállam büntetné az EU-t.
Az uniós költségvetésbe való befizetések felfüggesztését a francia elnökjelölt épp azért vetheti fel, mivel Franciaország nettó befizető: a költségvetési befizetések felfüggesztése esetén így az uniós költségvetést érzékeny veszteség éri, a francia nemzeti költségvetés pedig kizárólag nyerni tud a konfliktuson.
Eric Zemmour minden egyes alkalommal, amikor a média képviselői rákérdeznek erre az érzékeny kérdésre, nyomatékosan hangsúlyozza azt, hogy az Európai Unió nem állam, és az uniós források elosztási rendszerén kívül az égvilágon semmilyen szankciós eszközzel nem rendelkezik – a pénzügyi szankciók pedig ez esetben fordítva működnek.
Eric Zemmour különleges bátorsága abban ölt testet, hogy képes és hajlandó a teljes médiaszéllel szemben képviselni azt az álláspontot, hogy Franciaország nemzeti érdekei elsőbbséget élveznek minden más megfontolással szemben.
Kép: STEPHANE DE SAKUTIN / AFP
Tóth István Benedek
(a szerző Franciaország-szakértő)