És akkor mi történt később?
Nos, az uniós jog időközben jelentős mértékben bővült. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor elfogadták az EU saját alapjogi dokumentumát, az Alapjogi Chartát, amely az uniós jog tagállami alkalmazása során érvényesül. Mivel az uniós jog szabályozási köre egyre tágul, és jóval túlmutat a gazdasági integráció eredeti elképzelésén,
egyáltalán nem meglepő, hogy egyes nemzeti alkotmánybíróságok a nemzeti alkotmány alapján ugyanarra a kérdésre eltérő választ adnak, mint az EUB az uniós jog alapján.
Ez nyilvánvalóan egy feszültségekkel átszőtt terület, különösen az olyan érzékeny kérdéseket érintően, mint a menekültjog, a magánszféra vagy a nemzetbiztonság.
Amint azt Ön is említette, az európai integráció gazdasági együttműködésként indult, de mára az uniós jog jóval tágabb, és sok más társadalmi kérdést is szabályozása alá von. Hogyan érinti mindez a bírói párbeszédet?
Vitán felül áll, hogy mostanra több uniós joggal kapcsolatos ügy kerül a nemzeti alkotmánybíróságok elé. Ebből következik, hogy a nemzeti alkotmánybíróságok az utóbbi időkben több ízben fordulnak előzetes döntéshozatali kérelemmel az EUB-hoz, mint korábban.
Véleménye szerint hogyan lehetne javítani az európai és a nemzeti bírósági fórumok közötti párbeszéd hatékonyságát az uniós jog harmonikusabb értelmezése érdekében?
Ami szerintem rendkívül fontos az az, hogy az EUB egy állandó dialógust tartson fenn a nemzeti bíróságokkal. Ez egyfelől egy formális értelemben vett dialógus kell legyen, mint például amikor a német alkotmánybíróság egy előzetes döntéshozatali kérdéssel fordul az EUB-hoz az Európai Központi Bank tevékenységével kapcsolatban. Másfelől azonban ide kell érteni az olyan informális dialógusokat is, amelyek rendszeres fórumot nyújtanak a bíróknak ahhoz, hogy megvitassák a friss döntéseket.
Az informális párbeszédnek hozzá kell járulnia ahhoz, hogy a nemzeti bíróságok jobban megérthessék az EUB ítéleteit.
Véleménye szerint lehet valamilyen hierarchiát felállítani az európai bírói fórumok és a nemzeti felsőbíróságok között, vagy inkább egyenlőkként tanácskoznak?
Nos, úgy vélem, hogy ezt a kérdést kétféleképpen kell megközelíteni. Nyilvánvaló, hogy az EUB-t illeti az utolsó szó, ha a kérdés az uniós jog értelmezése. Ezért az EUB az uniós jogra vonatkozó kérdésben anélkül dönthet, hogy a nemzeti alkotmánybíróság ugyanabban a kérdésben hozott döntése kötné őt, és ítéletét valamennyi nemzeti alkotmánybíróságnak alkalmaznia kell. Formális értelemben tehát ebben az esetben nem egyenlők közötti viszonyról van szó.
A gyakorlatban azonban a luxemburgi bírók körében nagy tisztelet övezi a nemzeti alkotmánybírókat.