Miből erednek a közmédia problémái? Hol indultak azok a folyamatok, amik ehhez az elfogultsághoz vezettek?
Ez egy nagyon sokrétű probléma, amelyről Németországban évek óta beszélnek. A közmédia először is abban a kényelmes helyzetben van, hogy kötelező hozzájáruláson keresztül finanszírozzák, amelyet minden polgárnak be kell fizetnie, akkor is, ha nincs tévéje, mert ez időközben egy olyan tétellé vált, amelynek a számítógépek árai is az alapját képezik, azaz kikerülhetetlen. És néhány évente, amikor szorossá válik a költségvetés, jön egy bizottság, amely megállapítja a többletigényt, és a kötelező hozzájárulás a közmédiához egyszerűen megemelkedik. Ez a közmédiát a magánszolgáltatókkal való versenyben igazságtalanul jó helyzetbe hozza. A másik problémát ismerjük sok másik kreatív iparágból is – hogy
egyszerűen jobban képviselteti magát ott a balliberális miliő, mint a konzervatívoké vagy a gazdasági liberálisoké.
Ez van a színészeknél, a humoristáknál, a művészeknél… Ezeket a közegeket egyszerűen jobban betöltik a progresszívek, és a médiában ugyanez a helyzet. Ezért sok olvasó, néző is van, aki úgy látja, hogy a médiában az ő világa nem jelenik meg. Ha az ember például migrációellenes, akkor nehéz a közmédiában olyan embereket találni, akik ebbe az irányba kommentálnának. Ez egy probléma, amely a közmédiába vetett bizalom csökkenéséhez vezet. Meg rontja is a hangulatot, ha az embernek kötelező valamit fenntartania, miközben nincs meggyőződve arról, hogy abban a saját életvalósága is tükröződik. Ebből aztán társadalmi törések lesznek.
Az ön lapja, a BILD, új szereplőként tört be a tévépiacra. Értelmezhetjük úgy a belépésüket, hogy piaci rést találtak? Milyen motivációval szálltak be?
Egyrészt azzal az egyértelmű szándékkal, hogy szórakoztatóan tájékoztassunk. Ez a szakmában ebben a formában egészen egyszerűen nem volt még. A legtöbb csatornán – ideértve a magántulajdonúakat is – világosan elválik egymástól a tájékoztatás és a szórakoztatás. Szeretnénk megpróbálni azt, hogy e kettőt egy kicsit összekeverjük, emellett a tévés munkánkban is teljesen más újságírói eljárásrendet választottunk. A bulváriparhoz hasonlóan itt sem hisszük, hogy a szerepünk a mindent átfogó krónikásé lenne, ehelyett akkor magyarázunk és mesélünk történetekről, témákról, ha azok érdekesek és az emberek számára valóban fontosak. Ha meg nem ilyenek, akkor ki lehet bírni a róluk szóló tájékoztatás nélkül is. Ez viszont azt is jelenti, hogy sokkal gyorsabban is kell a helyszínen lennünk, ha történik valami, intenzívebben, közelebbről kell követnünk a politika történéseit. Igyekszünk a véleményszegmenseinkben is határozottabbaknak lenni:
kevesebb egyrészt-másrészt, több egyértelműség