Miközben Brüsszelben kemény politikai harcok dúlnak a közösségimédia-platformok szabályozási irányairól, az érintett felületek mögötti cégek olyannyira megerősödhetnek, hogy súlytalanná válik bármiféle szabályozás e körben – írja a Financial Times.
Tavaly az Európai Unió bemutatta ambiciózus szabályozási javaslatát arra vonatkozóan, hogy miként lehetne a tengerentúli tech óriásokat is uniós normák mentén felelősségre vonni. Igen ám, csakhogy az időközben gerjedt viták miatt a szabályozás ügye
parkolópályára került, nemcsak a hatályba lépés késleltetését, hanem akár a teljes lefújást is kilátásba helyezve.
A két szóban forgó javaslat a digitális egységes piacról és a digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelettervezet (Digital Markets Act, Digital Services Act). Előbbi arra bírná rá a jelentős piaci erővel rendelkező cégeket – ilyen a Google is –, hogy biztosítsák az egyenlő esélyeket a kisebb versenytársak számára is. A Digital Services Act pedig az online platformok felelősségi szabályait rendezné azokban az esetekben, amikor jogellenes tartalmak kerülnek közzétételre a felületeiken.
„Úgy tűnt, mintha megállapodtunk volna, de valójában nem erről van szó...egyáltalán. Nagyon hosszú út vezet odáig, hogy azonos álláspontra jussunk ebben a szabályozási körben”
– ezt Evelyne Gebhardt német európai parlamenti képviselő mondta a múlt hónapban lezajlott vitát követően.
A késlekedés a nagy tech cégek számára megteremtheti a megfelelő időablakot arra vonatkozóan, hogy a gazdaság kulcsfontosságú szektoraira is rátegye a kezét.
„Ha elég sokáig várunk, a piacokat többé már nem lehet megjavítani. Az egész a fogyasztók és a kisvállalatok védelmét szolgálná Európában. Mihamarabbi megoldás szükséges”
– ezt már egy olyan személy mondta a Financial Timesnak, aki közvetlenül is érintett az európai parlamenti vitában.
A képviselők között nézeteltérést annak eldöntése okoz például, hogy mely cégek essenek a tervezetek szabályozási körébe. Az Európai Néppárt például csak a legnagyobb cégeket küldené be a rendeletek hatálya alá, a közösség riválisai pedig szélesebb szabályozási kört tartanának szükségesnek.
Az egyik nagy tábor (például az európai néppárti képviselők) azt tartaná megfelelőnek, ha a 80 milliárd eurót meghaladó piaci értékű cégek esnének a szabályozási körbe, és csak bizonyos szolgáltatások tekintetében (a Google esetében például csak a keresési és marketing szolgáltatás). Létezik azonban olyan álláspont is – ilyen az európai szocialistáké is – amely szerint a szabályozási körbe többféle szolgáltatást be kellene vonni, például a videó és zenei streaming szolgáltatást, a mobilfizetést és a felhőszolgáltatást is.
Nemcsak a parlamenti frakciók megosztottak a kérdésben, hanem a tagállamok is.