Vegyszerekkel megrakott teherhajó süllyed Srí Lanka partjainál, ami környezeti katasztrófával fenyeget. A szingapúrban bejegyzett X-Press Pearl csaknem két hete égett, mire a héten eloltották a lángokat. Az üzemanyagtartályokból több száz tonna olaj szivároghat a tengerbe, ha a roncs elsüllyed, és elpusztíthatja a közelben a tengeri életet – adta hírül a BBC.
A Srí Lanka-i és az indiai haditengerészet az elmúlt napokban közösen próbálták eloltani a tüzet, és megakadályozni a hajó szétesését és elsüllyedését.
„A durva tengermozgás és a monszunális szél folyamatosan akadályozzák a műveletet. A hajó most süllyed. A mentők megpróbálják a mélytengerig vitorlázni a hajót, mielőtt elsüllyedne, hogy ezzel minimalizálják a tengeri szennyeződést, de a hajó hátsó része elsodródott” – mondta Indika Silva, a Srí Lanka-i haditengerészet szóvivője a BBC-nek.
Dr. Ajantha Perera környezetvédő a BBC-nek azt mondta, hogy „Az elsüllyedés a legrosszabb forgatókönyv. A szállított veszélyes árukkal, salétromsavval és mindezekkel a dolgokkal, valamint a hajóban található olajjal együtt, ha a hajó elsüllyed, alapvetően a tenger teljes fenekét elpusztítja”.
Dr. Perera szerint a búvárokat le kellett volna küldeni, hogy megvizsgálják a hajót, mielőtt kivontatták volna a nyílt tengerre. Negombo városának parti szakaszán – amely az ország egyik legtisztább strandjának ad otthont – napok óta olaj- és törmelékszennyezés tapasztalható.
Srí Lanka-i tisztviselők úgy vélik, hogy a tüzet salétromsav szivárgása okozta, amelyről a legénység május 11-e óta tudott.
Az X-Press Shipping – a hajót birtokló szingapúri társaság – szintén megerősítette, hogy a legénység tudatában volt a szivárgásnak, de azt állította, hogy Katar és India sem adtak engedélyt nekik arra, hogy a tűz kitörése előtt ott hagyják a hajót.
Fotó: Sri Lankai Légierő, AFP