Így zárták ki a politikát Zuckerbergék a kampányhajrában
Az amerikai elnökválasztásig és még azon túl is letiltották a politikai hirdetéseket.
Egy ír jogvédő szervezet megelégelte a tech óriás adatszivárogtatási ügyét, mely során több száz millió felhasználó adata került fel a világhálóra.
A Digital Rights Ireland (DRI) bejelentette, hogy a felhasználói adatok kiszivárgása miatt beperlik a Facebookot. Nemrég ugyanis fény derült egy három évvel ezelőtti adatszivárgásra,
melyekhez mindenki szabadon és ingyenesen hozzáférhetett. Az írországi székhelyű jogvédő szervezet jogi útra tereli az ügyet, és az általános adatvédelmi rendeletre (GDPR) hivatkozva anyagi kompenzációt követelnek az amerikai tech óriástól.
A GDPR 82. cikke értelmében minden olyan személy, aki a rendelet megsértésének eredményeként vagyoni vagy nem vagyoni kárt szenvedett, az elszenvedett kárért az adatkezelőtől vagy az adatfeldolgozótól kártérítésre jogosult. A DRI ezért az Európai Unió területén elő Facebook felhasználókat arra kéri, hogy a megadott weboldalon ellenőrizzék le, hogy felhasználói adataik kikerültek-e a világhálóra. Amennyiben a személyes adatok a szivárgás során mindenki által hozzáférhetővé váltak, a szervezet arra kéri a károsultakat, csatlakozzanak a kártérítési perhez.
Az adatszivárgás során Facebook felhasználónevek, lokációs adatok, telefonszámok, e-mail címek és egyéb személyes adatok is kiszivárogtak.
vagyis több vizsgálat is folyik párhuzamosan, azonban eddig egyik ügyben sem született döntés.
Az ír Adatvédelmi Bizottság összesen egy büntetést szabott ki a GDPR megsértéséért. Tavaly decemberben 450 ezer euróra büntették a Twittert egy adatszivárgás miatt, ami a tech óriás bevételének 0,1 százalékát teszi ki. A különbség a Twitter és a Facebook adatszivárgási ügye között, hogy előbbi a biztonsági problémák felderítését követően azonnal jelezte a hibát a hatóság felé, míg a Facebook ennek az előírásnak sem tett eleget.
A DRI kezdeményezését az Adatvédelmi Bizottság munkájának lassúsága is magyarázza: a jogvédő szervezet úgy tűnik, megelégelte a céltalan vizsgálatokat. Azzal, hogy külön kampányt indítottak az emberek megszólítására, nagyobb publicistát kap a Facebook most napvilágot látott adatszivárgási ügye. Ezzel nemcsak az adatvédelmi hatóságra nehezedik nagyobb nyomás, hanem az amerikai tech óriásra is, mely úgy tűnik, eddig nem vette túl komolyan az EU-ban hatályos általános adatvédelmi rendeletet.
Fotó: Pixbay