A válság elmúltával nem újabb, átfogó reformokra lesz majd szükség, hanem a korábban felborult természet-társadalom egyensúly visszaállását kell lehetővé tennie az egyes társadalmaknak – fogalmazott Hörcher Ferenc a ludovika.hu-nak adott interjújában.
2020. május 15. 14:44
9 p
0
0
36
Mentés
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemprofesszorával nemrégiben megjelent, A Political Philosophy of Conservatism – Prudence, Moderation and Tradition (Egy konzervatív politikai filozófia – Bölcsesség, mértékletesség és hagyomány) című angol nyelvű könyve apropóján készült interjú.
Hörcher kiindulópontja, hogy a liberalizmus – amely a leginkább kifejtett politikai filozófiával rendelkező irányzat mostanáig – az igazságosság fogalmára alapozta a maga gondolati rendszerét. Ez a fogalom persze a keresztény hagyományoknak is fontos része. Csakhogy
a XX. század során a liberalizmus elméletének a figyelme az igazságosságról egyre inkább az egyenlőségre tevődött át, aminek a megvalósítása számos nehézségbe ütközik a politikában
– például azért, mert az emberi természet nem egyforma, ebben az értelemben nem minden ember egyenlő.
„S ezért érdemesnek gondoltam azt, hogy visszatérjünk azokhoz a klasszikus erényekhez, amelyek az emberi természet szempontjából kulcsfontosságúak. Ezen erények közé tartozik az igazságosság mellett a bátorság, a gyakorlati bölcsesség (prudencia) és a mértékletesség vagy önmérséklet – amelyek szintén egyben klasszikus keresztény erények is. S ezek közül, úgy gondolom, a konzervatív politikai filozófiának elsősorban a gyakorlati bölcsességre kell építenie” – fogalmaz.
Szerinte „az európai kultúra sajátossága az antik kulturális gyökere: a kereszténység tanításában visszanyúlt az ókori előzményekhez, a római és görög filozófiához; illetőleg a zsidó hagyományokhoz, amely az Ószövetség révén szervesen be is épül a keresztény tanításba.”
„Ily módon létezik egy antik-zsidó-keresztény kontinuitás az én értelmezésemben a konzervatív politikai gondolkodás tekintetében. Természetesen nem állíthatjuk, hogy Arisztotelész a szó mai értelmében konzervatív lett volna, viszont az a konzervativizmus, amit én vallok, kifejezetten arisztoteliánus típusú, ahogyan már Szent Tamás is Arisztotelészt követte, amikor a hagyományt ötvözni kívánta a saját korában korszerű európai gondolkodásmóddal.”
A professzor szerint nehéz konkrét időponthoz vagy személyhez kötni a mai értelemben vett konzervativizmus megjelenését, hanem inkább az európai gondolkodás folytonos és folyamatos szálaként gondolja azt el. De ha mindenképpen keresni kellene egy ilyen személyt is időszakot, akkor szerinte
a modern konzervativizmus politikai filozófiája a francia forradalomra adott válaszként jelent meg, Edmund Burke gondolkodásában.
Ahogy rámutat, „a konzervativizmus alaptézise az, hogy a politikával kapcsolatban nem léteznek általános érvényű, nagy elvi igazságok. Ebben jelentősen eltér más ideológiáktól, például a szocializmustól, a kommunizmustól vagy a liberalizmustól, amelyeknek vannak jól meghatározható alapelvei (pl. a szabadság vagy az egyenlőség). Ilyen típusú alapelvet a konzervativizmus nem szeretne kimondani. Sőt, egyenesen azt tartja: ne mondjunk ki általános alapelveket, mert minden társadalom, minden korszak, minden történelmi helyzet sajátos, csak rá jellemző feltételeket teremt a politikának.”
Hörcher úgy látja, hogy
egy jó konzervatív politikus legfontosabb megkülönböztető jegye kiforrott jelleme, illetőleg az, hogy annak a közösségnek a bölcsességét is valamilyen módon elsajátította, amelyhez tartozik.
Vagyis fontos, hogy megismerje a közössége történelmét és alkalmazza azokat a tapasztalatokat, amelyeket a közössége a saját múltjából leszűrt. Ugyanis a többség mindig többet tud, mint egyetlen egyén pusztán a saját tapasztalásai alapján. A konzervativizmus azzal a többlettel rendelkezik más politikai ideológiákhoz képest, hogy ezt a közösségi örökséget felszabadítja az egyén számára.”
A mostani koronavírus-világjárvány vagy akár a globális környezeti válság egyaránt azt mutatják meg, hogy „az ember túlzottan aktív volt és mélyen beavatkozott a környezet folyamataiba, s ezzel fölborította a természet kifinomult egyensúlyát. Ilyen értelemben
a konzervativizmus lehet a kiindulópontja majd a válság elmúltával annak a regenerációnak, például az európai gazdaság és társadalom újragondolásának, amelyre elengedhetetlenül szükség van ahhoz, hogy az élet visszataláljon a normális kerékvágásba
– fejti ki az interjúban.
Ha sikerül tanulni a mostani válságokból, az azt eredményezheti Hörcher szerint, hogy a XXI. század a konzervativizmus évszázada lesz. „Most valószínűleg arra lesz szükség, hogy a nyugati civilizáció felmérje a határait és beállítson egy olyan egyensúlyi helyzetet, amelyben más kultúrák és a természet is megtalálja a maga helyét; s a habzsoló gazdasági fejlődés logikája helyett a gazdaság kiegyensúlyozott működése kerüljön a középpontba, hiszen, ahogy a közgazdász Schumacher fogalmazott: a kicsi szép” – zárja gondolatmenetét.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.
A liberális rend igyekezett úgy mutatkozni, mintha nem lenne alternatívája, és nem lehetne másban gondolkodni. Ezt kezdte ki Orbán Viktor illiberális demokráciáról szóló tusványosi beszéde. Az amerikai posztliberalizmusról cseréltek eszmét az MCC Feszten.
A balosok minden alkalommal felszisszennek, amikor egy kirakós darabkája ismét illeszkedik a táblára, mert nem értik, hogy itt valójában rehabilitáció zajlik.
A liberális rend igyekezett úgy mutatkozni, mintha nem lenne alternatívája, és nem lehetne másban gondolkodni. Ezt kezdte ki Orbán Viktor illiberális demokráciáról szóló tusványosi beszéde. Az amerikai posztliberalizmusról cseréltek eszmét az MCC Feszten.
p
0
0
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 36 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Emmanuel Goldstein
2020. május 26. 15:01
Nem konzervativizmus lesz esz, hanem autoriter neofasiszmus.
Csak idő kérdése és a libsik elsüllyednek a Mariana árok mélyére és nem fogják akadályozni a tisztességes társadalom építését.
Nem lesz Helsinki, Amnesty, Strassbourgi bíróság, nem lesznek százmillíós kártérítések semmirekelőknek...