Azonnali hatállyal lemondott Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója, az új vezető David L. Calhoun lesz – közölte hétfőn a chicagói székhelyű repülőgépgyártó óriáscég. Calhoun hivatalba lépéséig, amely január elsején várható, Greg Smith, a Boeing pénzügyi igazgatója irányítja a vállalatot.
A Boeing közleményében azzal indokolta Dennis Muilenburg távozását, hogy helyre kell állítani a hatóságoknak, az ügyfeleknek és a részvényeseknek a cég iránti bizalmát. Hozzátették, hogy a jövőben is transzparens, proaktív és hatékony kommunikációt folytatnak majd a hatóságokkal és az ügyfeleikkel.
Bizalomvesztés
A Boeing és vezetőinek hírneve a 737 MAX típusú repülőgépek összesen 346 halálos áldozatot követelő két végzetes katasztrófája óta folyamatosan rosszabbodott, s ez a cég és a márka iránti bizalom jelentős megcsappanásával is járt. A balesetekben szerepe volt a 737-es rosszul megtervezett átesésvédelmi rendszerének (MCAS) is.
Muilenburg a tavaly októberben a Lion Air indonéz légitársaság, majd az idén márciusban az Ethiopian Airlines Addisz Abeba mellett lezuhant 737 MAX-gépeinek tragédiája után, a megindult vizsgálatok ellenére is azt állította, hogy ezek a repülőgépek biztonságosak. Később viszont már úgy nyilatkozott, hogy a Boeing „követett el hibákat”. Többször is bocsánatot kért az áldozatok hozzátartozóitól, akkor azonban már mind a hozzátartozók, mind a törvényhozók közül sokan a lemondását követelték.
A balesetek miatt Dennis Muilenburgnak a Kongresszus közlekedési bizottsága előtt is tanúskodnia kellett október végén. Ennek során több képviselő is azt firtatta, hogy a történtek fényében miért nem mondott még le, ezekre a felvetésekre azt válaszolta, nem úgy nevelték, hogy megfutamodjon.
A 737 MAX gyártásának felfüggesztése
December elején a Boeing bejelentette, hogy 2020-ban felfüggeszti a 737 MAX típusú gépeinek gyártását. Az illetékes szövetségi repülésfelügyelet (FAA) arra figyelmeztette a céget, hogy egyelőre irreális lenne azzal számolni, hogy a 737 MAX a közeljövőben forgalomba állítható. Korábban ez a típus volt a Boeing legjövedelmezőbb terméke, s elemzők szerint a gyártás felfüggesztése nem csupán a gyárat, hanem az egész amerikai gazdaságot érzékenyen érinti majd. A vállalat becslése szerint a válság mintegy 10 milliárd dollárba kerül, szakértők azonban legalább a duplájára teszik a veszteséget. Két vezető hitelminősítő, az S&P és a Moody's a napokban egyaránt egy kategóriával rontotta az amerikai repülőgépgyártó hosszú- és rövidtávú adósi besorolását.