Ilyen volt Ferenc pápa testközelből – emlékezés az elhunyt egyházfőre személyes ismerősével (VIDEÓ)

Műsorunk különkiadásában Ferenc pápára emlékezünk.

John Gray (LSE) és Michael Matheson Miller (Acton Institute) politikatudósok két külön írásban mutatják be, hogy az olyan keresztény ethoszok, mint például a mártírium, az emberi személyiség testi képességektől függetlenül való tisztelete, illetve a gyengék védelme az egész nyugati világ gondolkodását – így később a szekuláris humanizmust és azon keresztül a liberalizmust is – alapvetően meghatározták.
A keresztény ethosz alapjában véve formálta át a nyugati világ értékfelfogását
John Gray írásában a keresztény tanoknak elsősorban a nyugati világ, illetőleg a liberalizmus értékfelfogásának kiformálódásában játszott centrális szerepét ábrázolja. Bár elismeri, hogy a kereszténység 2000 éves történetében voltak erkölcsileg megkérdőjelezhető események, Gray álláspontja szerint azonban sok esetben ezeknek az eseményeknek a megtörténte nélkül a keresztény hit üzenete nem terjedhetett volna el. Így pedig ma a Nyugat az antik filozófia nézetei és politeista kultuszok egyvelegéből állna össze az egyenlőség és a morális fejlődés víziója nélkül. A kereszténység önfeláldozásról, egyenlőségről és a gyengék védelméről alkotott eszményképei ugyanis abszolút egyedülálló és újszerű erkölcsi vívmányoknak bizonyultak a történelemben.
A liberalizmus a kereszténység spirituális fundamentumai nélkül a dekadencia jeleit mutatja
Gray Tom Holland szeptemberben megjelent könyvéből is idéz, aki szerint a szekuláris humanizmus a kereszténység fejlődéspályájának egy sajátos kihatásaként – „hasznos melléktermékeként” – jelent meg. Európában és Amerikában egyre több ember vélekedett úgy, hogy Isten számukra „valóban halott”, ennek ellenére a keresztény hit értékeit már kihagyhatatlannak találták az igazságról és jóságról alkotott képükből. Gray egyetért Hollanddal abban, hogy a kereszténységből ily módon „kivont” értékek ezzel spirituális bázisukat veszítették el, és ez végső soron a szekuláris humanizmusra támaszkodó liberalizmus bukását hozhatja el. A kereszténységbe vetett hit és Isten, vagyis az értékek fundamentumai nélkül csak olyanok „mint egy holttest árnyékai” – vélekednek a szerzők. A kereszténységtől való elszakadás a liberalizmust csak mohóbbá és dogmatikusabbá tette, egyes ultraliberális körök eltérő véleményekkel szemben mutatott súlyos intoleranciája pedig már a dekadencia jele.
A kereszténység szkeptikus az utópisztikus állameszményekkel szemben
Miller írásában pedig azt igyekszik bemutatni, hogy a kereszténység szerint a legfőbb rosszak, mint a halál, a bűn, a gonoszság nem győzhetők le állami eszközökkel, ezért elutasítja a tökéletes „eszményi” társadalom kiépítését célkitűzésként. Miller elismeri, hogy ezzel a kijelentéssel nem egyszerűsíthető le mindaz, amit a kereszténység a jó vagy igazságos kormányzásról állít, azonban mégis fontos. A kereszténység ugyanis elutasítja az igazságtalanságokkal szembeni apátiát, de egyúttal a földi mennyet ígérő, végül csalódottságot eredményező politikai ideológiákat is, mint például a szocializmus vagy a nemzeti szocializmus.