ahelyett, hogy a hagyományos törvényhozói feladatait teljesítené, a Kongresszus erejét jelenleg az köti le, hogy az elnök bírói és egyéb tisztviselői kinevezéseit folyamatosan megtorpedózza,
illetve különböző nyomozásokat lavinaként zúdítson a végrehajtó hatalom nyakába. Ezeken felül jogalkotási feladatait olyan adminisztratív ügynökségeknek delegálja, amelyeket aztán elszigetel az elnök irányításától. Minthogy a progresszív demokraták által irányított Képviselőház nem a törvényhozásban, hanem egyre inkább a végrehajtó hatalom megbénításában érdekelt, így joggal vetődik fel a kérdés, hogy vajon ilyen körülmények között lehetséges-e egyáltalán működőképes végrehajtó hatalmat építeni.
Mindezek mellett nemcsak a törvényhozó Kongresszust, hanem a bírói hatalmi ágat és a szövetségi bíróságokat is felelősség terheli az elnöki hatalom erodálása és meggyengítése miatt. A szövetségi bíróságok felfogása az elnöki jogkörökön túl a hatalmi ágak elválasztásának alkotmányjogi elvét is roncsolja. Egyfelől a szövetségi bíróságok egyre többször döntőbírói szerepbe emelik magukat a Kongresszus és az elnök vitájában. Ahelyett, hogy az alkotmány kívánalma szerint hagynák ezen viták demokratikus és politikai jellegű lefolyását, olyan kérdésekben mondanak ítéletet, amelyekről az alkotmány semmilyen szabályt vagy mércét nem tartalmaz. Másfelől pedig a szövetségi bíróságok egyre több alkalommal és egyre szigorúbb mércével vizsgálják az elnöknek fenntartott hatáskörök keretében meghozott intézkedéseket. Barr erre példaként azokat a bírósági döntéseket említette, amelyek a bevándorlás, valamint a fegyveres konfliktusok, vagyis az ország védelme során hozott rendészeti, katonai és nemzetbiztonsági intézkedések terén korlátozzák az elnök cselekvését. Az alkotmány ugyanakkor ezen a téren egyetlen szempontot helyez előtérbe, mégpedig a politikai közösség szabadságának és biztonságának védelmét, a külső fenyegetés és támadás visszaverését. Az elnöki hatalom és a kormányzat létrehozásának egyik oka, hogy a külső veszélyekkel szemben védelmet biztosítson. William Barr szavai szerint éppen ezért
a józan ésszel ellentétes az a bírósági felfogás, amelynek értelmében a bírói hatalom „semleges ellenőrzőként” védi meg az országra támadó és az országgal harcban álló idegenek jogait az elnökkel és a végrehajtó hatalommal szemben.
Ezeken a területeken egykoron elismerték a demokratikus úton elszámoltatható elnök diszkrecionális döntési jogosítványát. Jól jellemzi ugyanakkor a hatalommegosztás elvének meggyengülését, hogy a szövetségi bíróságok ma már az elnök legalapvetőbb hatásköréhez tartozó intézkedések felülvizsgálatától és érvénytelenítéséről sem riadnak vissza.