A konzervatív forradalom tehát nem lehet követendő példa.
Irányadó kultúrára van szükség
A szerző – Ralf Dahrendorffal egyetértve – hangsúlyozza a társadalmi kötelékek fontosságát, ugyanakkor tartózkodik tőle, hogy ideologizálja őket. Így például könyvében ír a családról, a polgári elköteleződésről, de mégsem köti ezeket a konzervatív ideológiához. Véleménye szerint „Leitkulturra”, vagyis vezető,
irányadó kultúrára van szükség, amely a hétköznapi elvárásokra épül, az alaptörvényből és a törvényekből indul ki,
de mégsem azt kérdezi, hogy „mi a német”, hanem azt, hogy „ki a polgár”? Egyszerre van szükség egy befogadó és egy kizáró Leitkulturra.
Fontos, hogy az irányadó kultúra a mérték és a középút jegyében alakuljon ki. Például az okos konzervatív családpolitika azt mondja, hogy nem akar visszatérni az ’50-es évekhez, a nőknek nem a konyhában a helye, mert ez egy reakciós gondolkodásmód. A konzervatív migrációspolitikáról hasonló véleménnyel bír Rödder. Mértékletességre és az aranyközépútra kell törekedni, továbbá a szélsőségek elkerülésére. Ez azt jelenti, hogy
fel kell ismerni a menekültek szükséghelyzetét, segíteni kell a rászorulókat, de el kell kerülni az olyan extrém politikai megoldásokat, mint a határok teljes megnyitása.
Új témák kitalálása nem sajátja a konzervatív gondolkodásmódnak, az azonban bizonyos, hogy az innováció igen. A szerző ennek mentén javasolja az oktatáspolitika újragondolását egy aktívabb állami szerepfelfogás révén.
Konzervatív szkepticizmussal kell megközelíteni a klímaváltozást
A szerző a zöldpolitika konzervatív megközelítésével is foglalkozik. Felvázolja, hogy a német konzervativizmus régóta bír technológiabarát, már-már technokrata elemekkel. 1945 után „objektív kényszerből” ezen nézet továbbélt, ezáltal „politikaiatlanná” minősítve a környezetvédelmet. Ez a gondolatiság a CSU/CDU szellemiségében is gyökeret vert. Így például Franz Josef Strauß, Bajorország volt miniszterelnöke egyszer azt nyilatkozta, hogy „konzervatívnak lenni annyit tesz, mint a haladás csúcsán menetelni.” Haladás alatt egyértelműen a technológiai fejlődést értette, ennek csúcsán pedig az atomenergiát. Ehhez jött hozzá a ’70-es években a környezetvédelmi mozgalom, és a környezetvédelem körüli diskurzus kialakulása, amelyeket a szociális megmozdulások ideológiai töltettel láttak el. A ’80-as években jelentek meg a viták a savas eső és az erdők pusztulása körül, amelyekről mára tudjuk, hogy eltúlzottak, tudományos értelemben nem megalapozottak voltak. Rödder azon a ponton, ahol felismeri a hisztériát, pozitív eredményt is lát: a viták rávilágítottak a konzervatívok szkepticizmusára, akik tudták, hogy nem tudhatnak mindent pontosan. A szerző a klímaváltozás kérdését átideologizáltnak véli, és minden ideologikus megközelítés távol áll a konzervatív felfogástól.
Andreas Rödder: Konservativ 21.0. Eine Agenda für Deutschland. C.H.Beck Verlag, 2019