Behódolás helyett nemzeti érdekérvényesítés
Nagyon is indokolt a Fidesz új kommunikációs stratégiája Magyar Péterrel szemben.
Az ARD és a ZDF sok pénzből aránylag kevés embert ér el, de legalább balra húz – derül ki egy friss oxfordi kutatásból.
A német köztévéket, az ARD-t és a ZDF-et gyakran kritizálják amiatt, hogy egyoldalúan számolnak be az eseményekről, és baloldali agendát követnek – írja a Neue Zürcher Zeitung. Hogy a ZDF és az ARD balra húznak, azt most az oxfordi egyetemen végzett egyik kutatásban mutatták ki, amelynek a végkövetkeztetése az volt: a német köztévé nézői többségükben baloldaliak.
A kutatásban hat európai ország közszolgálati médiumait vizsgálták meg. Nagy-Britanniában, Finnországban és Spanyolországban például azt találták, hogy a köztévék nézőközönsége szinte a teljes politikai spektrumot lefedi. Finnországban és Spanyolországban szinte szimmetrikus a bal- és jobboldali nézők megoszlása, míg a BBC enyhén balra húz. Az ARD és a ZDF viszont szinte teljesen ennek a koordinátarendszernek a bal oldalán helyezkedik el.
Ez az eredmény érthető okokból kellemetlen a német közszolgálati adóknak. Az ARD alapszabálya kötelezi az adót arra, hogy a „társadalmi gondolatspektrumot lehetőleg átfogóan és igazságosan visszatükrözze”. A ZDF alapvetései között az áll, hogy a „társadalom gondolati sokszínűségét” kellene bemutatni. Az intézet által készített tanulmány szerint mindkét adó nézőközönsége túlnyomórészt baloldali. A nézők többségének beállítottságának pedig a műsörokat is meg kellene határoznia. Ebből az a következtetés is levonható, hogy az ARD és a ZDF szerkesztőségei inkább egy baloldali világképet közvetítenek a nézők felé.
A jobboldali nézők gyanakvóbbak
Ez visszatükröződik abban is, ahogy a nézők a csatornák hitelességét értékelik. A kutatásban résztvevő baloldali érzelmű nézők összességében 7,1-re értékelték az ARD és a ZDF hitelességét, míg a jobboldaliak esetében ez az érték alacsonyabb, 5,0 volt csupán.
A legtöbb vizsgált adónál megfigyelhető az a trend, hogy a baloldali nézők jobban hisznek a híreknek, míg a jobboldaliak kritikusabbak. De sehol nincs akkora különbség a két csoport értékelése között, mint Németországban. A legkiegyensúlyozottabb eredményt egyébként a brit és a francia közmédia szállította, a jobb- és baloldali nézők itt szinte ugyanolyan jó osztályzatot adtak a közszolgálati csatornáknak.
A kutatás célja az volt, hogy kiderítsék, mekkora arányban érik el a közszolgálati csatornák a polgárokat Európában. A ZDF és az ARD összesen a németek 69%-ához jutnak el (minden csatornájukat ideértve). Hasonlóan más médiumokhoz, ezeknek az adóknak az esetében is a fiatalok elérése okozza a legnagyobb nehézséget; a német közszolgálati adók közönségének mindössze 9%-a 25 év alatti, de ezt a demográfiai folyamatokkal és a digitális médiumok előretörésével is magyarázhatjuk. Hogy az interneten elérhessék a fiatalabb korosztályt, az ARD és a ZDF sokat fektet az online felületekbe, de az eredmény igen halovány: a 18-25 év közötti korosztálynak csupán az ötöde használja ki ezeket. A BBC esetében ez az arány 56%.
Az ARD vitatkozik
Az ARD ugyanakkor azt mondja, hogy egy tavaly készült másik tanulmány egészen más képet mutat. Eszerint az ARD összes médiumával együtt a lakosság 94%-át érte el, a 14-24 évesek között pedig 88%-os volt az elérés. Az oxfordi tanulmány szerintük azért nem jutott megfelelő eredményekre, mert nem vizsgálta az alcsatornákat és a regionális adók online kínálatát sem. Azt ugyanakkor nem kommentálta az ARD sajtóosztálya, hogy a BBC miért képes több különböző politikai tábort is elérni.
A BBC évi ötmilliárd fontból gazdálkodik, míg a német csatornák több pénzt, nyolcmilliárd eurót kapnak évente, igaz, a BBC kevesebb regionális adót finanszíroz. A német köztévé kritikusai éppen a regionális tévéadók hálózatának túldimenzionáltságát és a reformjuk szükségességét emelik ki. Akárhogy is, a tanulmány következtetései egyáltalán nem hízelgők Németország számára, amely a világ legköltségesebb közmédiáját üzemelteti.