Igazi dalos pacsirta lett Magyar Péter a kamerák kereszttüzében (VIDEÓ)
Aztán hátat fordított és elsétált.
Öt magyar halt meg a katasztrófában.
A francia vizsgálóbíróság csütörtökön megszüntette az Air France légitársaság 2009-ben lezuhant Rio de Janeiro-Párizs járatának ügyében indult eljárást. A bírósági döntés a szerencsétlenségben érintett Air France francia légitársaságot és az Airbus repülőgépgyártó céget is érinti –erősítették meg párizsi igazságügyi források a dpa német hírügynökségnek.
Az ügyben illetékes törvényszék ezzel elutasította az ügyészség gondatlan emberölés miatti vádemelési indítványát az Air France ellen. A vádhatóság a többi között azt vetette a légitársaság szemére, hogy nem képezte ki megfelelően a pilótáit. A vizsgálóbíróság ugyanakkor arra az álláspontra jutott, hogy a baleset több körülmény rendkívüli közrejátszása miatt következett be.
Alain Jakubowicz, a katasztrófában életüket vesztett áldozatok hozzátartozóit képviselő csoport jogi képviselője bejelentette, hogy panaszt nyújtanak be a bírósági döntéssel szemben. Az Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata 2009. június 1-jén tűnt el a radarernyőkről. Az Airbus A330-as típusú utasszállító az Atlanti-óceánba zuhant 650 kilométerre a Fernando de Noronha-szigettől, 228 emberrel, köztük 5 magyarral a fedélzetén.
Sokáig nem lehetett tudni a katasztrófa pontos okát. Csak 2011 májusában sikerült a feketedobozokat és a gépen utazó emberek földi maradványait kiemelni csaknem 4000 méteres mélységből.
A francia légiközlekedés-biztonsági hatóság (BEA) nyomozói a rendelkezésre álló adatok alapján megállapították, hogy a gép pilótái nem megfelelően reagáltak a sorozatos figyelmeztető jelzésekre, és nem tettek eleget az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak. A BEA-jelentés szerint a pilóták nem vették figyelembe a magasság és a sebesség csökkenésére vonatkozó vészjelzést, és a repülés utolsó perceiben rosszul reagáltak a hibás sebességi adatokra, valamint a gyors zuhanásra, miután a gép átesett.
Átesés akkor következik be, amikor a gép szárnyain megszűnik a kellő mennyiségű felhajtóerő, és a szárnyak nem képesek megtartani a repülőgépet. A kézikönyv szerint ebben az esetben lefelé kell a gép orrát irányítani, hogy a lehető legjobb szögben érje a légáramlás a gépet. A feketedobozok tanúsága szerint azonban – szakemberek számára érthetetlen módon – a pilóták felfelé irányították a gép orrát. Kereskedelmi járatoknál az átesés igen ritka jelenség, főként ilyen nagy magasságban. A legénység erre az esetre elégtelen, illetve semmilyen kiképzést nem kapott a vizsgálat szerint.
Eddig csak a sebességmérő szondák eljegesedését állapították meg mint műszaki hibát, de a nyomozók mindig is azon a véleményen voltak, hogy ez a meghibásodás önmagában nem magyarázza meg a balesetet.
(MTI)