Mindezt pedig miért is? Megkérdőjelezem, hogy egyáltalán lehetséges-e az államközi beruházásvédelmi egyezmények előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban alapos kormányzati kockázatfelmérést készíteni, ugyanis az ezekkel együtt járó kötelezettségek nagyon messze hatóak, illetve nagyon nehezen értékelhetők. Helyettük az egyéniesített szerződések kínálnak alternatívát a külföldi beruházások védelmében. Ezek a szerződések hasonló védelmet és biztonságot nyújtanak a külföldi beruházóknak, anélkül azonban, hogy az állam a szuverenitásához tartozó alapvető igazságszolgáltatási feladatok átengedésével súlyos veszélynek tenné ki a szuverenitással együtt járó felelősség, illetve az abból fakadó jogok teljesítését.
Ön amellett érvel, hogy a beruházásvédelmi választottbíráskodás sokkal inkább a közigazgatási jogra, semmint a nemzetközi kereskedelmi választottbíráskodásra hasonlít, mert a viták az állam szuverén jogosítványainak gyakorlásából fakadnak. El tudná magyarázni ezt a megfigyelést?
Ez jellemző sajátossága annak, ahogyan az államok a szuverenitásukat és a szuverén autoritásukat nemzetközi választottbíróságnak átengedve jelentős mértékben átformálják a törvényhozó, a végrehajtó és a bírói intézményeik szerepét nemzeti szinten. Ezen intézmények bármelyikének döntése nemzetközi választottbírósági eljárás tárgya lehet, ha egy külföldi beruházó ezt kezdeményezi. A választottbíróknak pedig komoly hatalmuk van a nemzeti döntéshozó testületek intézkedései miatt az országot felülvizsgálni és megfegyelmezni. Ez egy igen jelentős hatalmi eltolódás a szuverén államoktól a nemzetközi válaszottbírói fórumok felé, amelyek a világ legfelső bíróságához kezdenek hasonlítani, leszámítva azt, hogy ők nem bíróság, hanem választottbíróság. A keresetek számának növekedésével arányosan emelkedő díjazásban részesülő választottbírók korlátlan összegű és dollár milliárdokra rúgó kártérítést ítélhetnek meg az országokkal szemben. Egy ilyen kártérítési kötelezettség puszta kilátásba helyezése is – közvetve - már a szuverenitás korlátozásával jár.
A Sovereign Choices and Sovereign Constraints című könyvében közelebbről szemügyre veszi, hogy a választottbírók hogy vizsgálják felül a szuverenitást gyakorló intézményeket. Milyen megállapításokra jutott a vizsgálat alapján?
Ez a könyv azt a kérdést vizsgálta, hogy az államközi beruházásvédelmi egyezmények alapján jelölt választottbírók milyen visszafogottságot tanúsítanak, amikor országok közhatalmi aktusait vizsgálják felül. A hagyományos bíróságok általában visszafogottságra törekszenek, amikor például a törvényhozás döntéseit vizsgálják felül, ugyanis úgy ítélik meg, hogy hozzájuk képest a törvényhozásnak nagyobb elszámoltathatósága van. Szintén visszafogottságot tanúsítanak, amikor olyan szakértő ügynökség által alkotott szabályozást vizsgálnak felül, amelyekről úgy ítélik meg, hogy hozzájuk képest nagyobb szaktudással, intézményi kapacitással és rendkívüli állapotra történő válaszadási képességgel rendelkeznek. Ennek megfelelően számos olyan mechanizmust azonosítottam, amellyel a különböző joghatóságok alatt működő bíróságok visszafogottságot gyakoroltak. Ezt követően megvizsgáltam azt is, hogy hozzájuk képest a nemzetközi választottbírák vajon ugyanazokat a mechanizmusokat alkalmazzák-e. Meglehetősen csekély bizonyíték mutatott arra, hogy a választottbírók hasonló felfogásokat követnének. Nem találtam bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy a törvényhozás vagy a szakértő ügynökségek döntései tekintetében a választottbírák általános visszafogottságot tanúsítanának. Az eredmény vegyesebb volt, amikor a választottbírák a nemzeti bíróságok által eldöntött ügyeket vizsgáltak felül. A beruházásvédelmi választottbíróságok egy jelentős kisebbsége némi önmérsékletet tanúsított a nemzeti bíróságok döntéseinek felülvizsgálata során. Ugyanakkor