O. B.: Szerintem az egész mögött végső soron az áll, hogy az európai jogalkotó és jogalkalmazó elit mélységesen elkötelezett ezen európai projekt minél hamarabbi és minél zökkenőmentesebb végrehajtása mellett. Ezért hiába vannak olyan intézmények, amelyek akár alkalmasak is lehetnének független eljárások lefolytatásra (például az Európai Unió Bírósága), végül mégis inkább beolvadnak a rendszerbe. Valahogy ezt látom Magyarország kapcsán is. Azok, akik az Európai Egyesült Államok utópisztikus vízióját támogatják, valóban hisznek ezen projekt megvalósulásában. Miért alakult ez így? A magyar jogásztársadalomban is azt tapasztalom, hogy az EU-val foglalkozó magyar szakemberek ugyanolyan doktrinerek, mint az EU-s elit. Most inkább szociológiai értelemben kérdezem, hogy hogyan jutottunk el idáig?
H.P.: Ennek biztos, hogy erős történeti hagyománya van. Először a rendszerváltozásig tartó időszakot említeném. Eddig ugyanis nagyon korlátozott volt a hazai jogásztársadalom részvétele a nyugati vagy tengerentúli egyetemeken zajló szakmai életben. Az alapminta tehát túlnyomórészt a német volt, és tulajdonképpen ma azt látjuk, hogy az egész jogrendszerünket úgy alakítottuk ki a 90-es évek elején, hogy egyfajta modellkövető jogalkotás zajlott. Az Unióhoz való csatlakozás előtti tárgyalások, s egyéb „monitoring” folyamatok következtében kényszerpályára is voltunk állítva. Én most azt látom, hogy a magyar jogászi elitben, ebben az épületben, szerintem 10 százalék alatt van azok aránya, akik nem föderalisták. Szalonképtelennek számít a magyar jogászi elitben nem föderalistának lenni. Európa egyetemeinek meghatározó alakjai is föderalisták. Jól érzékelhető tehát, hogy könnyen persona non grata-vá válhat valaki, aki nem a mainstream elképzeléseket vallja ezen a területen. Szerencsére egyre több, nyugaton is versenyképes professzor van a magyar egyetemeken, de ők a PhD-jüket mind nyugati egyetemeken, illetve olyan professzoroknál tanulva szerezték meg, akik nagyon erősen hisznek abban, hogy a világ problémái globális problémák, amiket csak globális válaszokkal lehet megoldani. Ilyen probléma a klímaváltozás, a nemzetközi terrorizmus, de ilyennek állítják be a mesterséges intelligencia térnyerését is. Tehát eleve kizárják azt a lehetőséget, hogy erős nemzetek összefogására alapozva lehetne ezen problémákon változtatni. Látszik azonban, hogy vannak olyanok, akik ezzel élesen szembehelyezkednek, és mégis versenyképesek maradnak a tudományos elitben. A velük való vitát a mainstream azzal kerüli el, hogy szalonképtelennek nyilvánítja őket, akikkel nem is lehet vitatkozni, hiszen amit állítanak, az kívül van a tárgyalási univerzumon.
O. B.: Mit tehetünk mi magyarok? Mert azért valamit illik tenni, és nem várhatjuk csak az izraeli és máshol megmaradt ellenálló szigetekről jövő intellektuális tartalmakat. Én azt hiszem, hallgatva azt, amit mondott, hogy nekünk magyaroknak jó képességeink és belső tulajdonságaink lennének ebben a dologban. Hiszen a magyar történelem elmúlt 500 éve mégiscsak a függetlenségért való küzdelemről szólt, és ennek a küzdelemnek vagy a fegyveres ága volt a domináns, vagy a jogi ágon keresztüli passzív rezisztancia. És ugye Babits mondja, hogy a fülemüle füttyét is pöröljük, tehát van egy ilyen jogász attitűdünk, hogy nemcsak az állammal, de mindenkivel szemben fellépünk, aki a szabadságunkat veszélyezteti. Lehet-e ebből a történelmi érzésből előnyt kovácsolni?
H.P.: Én azt gondolom, hogy igen. Amikor antikorrupciós kérdésekkel foglalkoztunk, akkor viszonylag hamar látható volt, hogy alapvetően máshogy áll hozzá a korrupcióhoz egy svéd, egy finn vagy egy magyar, vagy mondhatnám tovább, hogy egy szerb vagy egy román. Utóbbiak történelme arról szólt, hogy az állam 500 éven keresztül ellenség volt, amely rendszeresen valamilyen nagyobb birodalomnak az érdekeit képviselte az egyénnel szemben. Így miközben egy nyugati társadalomban adót csalni, az államot megkárosítani, vagy korrupcióval javakhoz jutni, erkölcstelen magatartás volt, ebben a térségben ez hőstettnek számított. Tulajdonképpen a magyar jogtörténelem is tele van olyanokkal, hogy miként is lehet megteremteni a saját, relatív szabadságunkat, hogy a Birodalom legvidámabb sarka lehessünk. Szóval bizonyos értelemben része is a magyar jogi kultúrának, hogy ne vegyük át a felkínált mintákat, hanem mindig tegyünk hozzá valamit, amivel megőrizzük ennek az elfogadhatóvá tételét. Szerintem ebben egyébként sok lehetőség is van.