Az ügyfelek leginkább azt érezhették az elmúlt 9 év során, hogy sokkal elérhetőbbé és modernebbé váltak a hazai bíróságok. Ez nemcsak azért van így, mert 2013-tól lehetőséges elektronikusan polgári pereket indítani, vagy épp azért, mert 2015 óta elérhető az elektronikus csőd- és felszámolási eljárás, e-illetékfizetés, e-panasz, illetve a civil szervezetek szervezeti nyilvántartásba vétele, hanem azért is, mert 2018-ra megvalósult a teljeskörű e-ügyintézés bevezetése. Ma már a polgári jogi eljárások 51%-a, míg a csőd- és felszámolási eljárások 80%-a elektronikus formában történik. Ezen felül olyan új, előremutató szolgáltatásokkal bővült a bíróságok honlapja, mint a pertartam kalkulátor, ahol bárki kiszámolhatja, hogy egy adott helyi bíróság egy bizonyos ügyet mennyi idő alatt tudna megtárgyalni. Továbbá szintén haladó szellemiségű kezdeményezésnek mondható az elektronikus értesítő rendszer, amely SMS-ben vagy e-mailben értesíti a perben résztvevő feleket a fontosabb eljárási cselekményekről (például szakértői vélemény benyújtása, fellebbezés előterjesztése). A bírósági fizetési portál elindulása szintén az ügyfelek dolgát könnyíti meg, hiszen az eljárások során keletkezett fizetési kötelezettségeket ezentúl online is ki lehet egyenlíteni. Az e-akta opció az iratbetekintés virtuális lehetőségét biztosítja az ügyfelek számára, ezzel is időt és pénzt spórolva. A peres felek az e-akta szolgáltatás beindulása után gyorsabban és kisebb költséggel intézhetik ügyeiket, a bíróságokon pedig csökkennek az adminisztrációs terhek, valamint a hatékonyabb munkavégzés is garantálható.
A bírák tehermentesítése
A bíróságok digitalizálása kapcsán az ügyfelek igényein túl a bírósági munkatársak támogatása, munkájuk megkönnyítése szintén prioritást élvezett a fejlesztési tervek kidolgozása során. Egy olyan új ítélkezést támogató rendszer kialakítása valósult meg, amelyen keresztül a bírák naprakész információkat kaphatnak saját ügyeikről, fontos feladatokról és határidőkről, valamint közhiteles nyilvántartásokhoz is hozzáférhetnek. Az e-akta bírói változata, továbbá a határozatok mintatárában megtalálható összes dokumentum egyaránt elérhető számukra. Ezáltal nemcsak a több száz vagy akár ezer oldalas perdokumentációk kinyomtatása kerülhető el, hanem a mesterséges intelligenciának köszönhetően a keresés is sokkal egyszerűbbé válik. A digitális akta tértől és időtől független, akár otthonról is elérhető, egyszerre többen is dolgozhatnak ugyanabban az aktában, valamint a megjegyzések hozzáfűzése és megosztása szintén egyszerűbbé válik.
A digitális korszak következő elemeként a távmeghallgatást kell említeni. Az OBH kiemelt figyelmet fordít arra, hogy az ügyfeleknek (például egy tanúnak) ne kelljen több száz kilométert utazniuk azért, hogy esetlegesen egy fél órás tárgyaláson részt vegyenek. Az összekapcsolt tárgyalótermek, büntetésvégrehajtási intézmények és egyéb végpontok pont ezt a nehézséget hidalják át. Ennek köszönhetően nemcsak az elítéltek szállításával járó biztonsági kockázatot lehet csökkenteni, hanem akár a bíróságok nemzetközi összekapcsolása és a távmeghallgatás biztosítása egyaránt megoldhatóvá válik. Lényeges kitérni a projekt kapcsán a beszédfelismerő szoftverek alkalmazásának előnyeire is. Egyre több bírósági dolgozó használja jelenleg Magyarországon a digitális hangrögzítést, mivel így a szöveg azonnal látható, szerkeszthető, javítható. A jegyzőkönyvvezetők munkája csökken, a diktált szöveg hatékonyan segíti a tárgyalásra való felkészülést és megkönnyíti a fellebbviteli tanácsok munkáját. A 2016-ban elindult „pilot”, tesztidőszak óta 2018-ban már 726 darab szoftver beszerzése valósult meg.
Interaktív bemutatók