Nem biztos, hogy látja, illetve ha látja is, csak jelentős fáziskéséssel érzékeli azokat a változásokat, amelyeket éppen az általa megállapított kritériumrendszer alapján alkalmaz a magyar judikatúra. Például az EJEB egy olyan pilot ítéletet hozott 2016-ban, amely szerint Magyarországon a perek elhúzódása rendszerszintű probléma, noha 2016-ban már nem ez volt a helyzet. Az EJEB azonban a 2011–2012-es ítéletek vizsgálata alapján tette ezt a megállapítást. Ha tehát 2016-ban nem egy konkrét ügy kapcsán, hanem általános jelleggel mond ítéletet, akkor illene figyelembe vennie az időközben bekövetkezett változásokat is.
O. B.: A magyarokról sok mindent szoktak mondani. Például azt, hogy nem nagyon szeretik az abszolutizmust, hanem inkább a szabadság kis köreit részesítik előnyben; de olyan állítások is elhangzanak néha, hogy a magyar perlekedős, jogászkodó nemzet. Ezt mennyire tartod igaznak?
O. A.: Valószínűleg az még mindig igaz, hogy két dologhoz mindenki ért Magyarországon: az egyik a labdarúgás, a másik pedig az igazságszolgáltatás. Így például mindenki előre tudni véli, hogy bűnös-e vagy ártatlan, akit valamilyen bűncselekmény elkövetésével hírbe hoznak, hiába születik meg a jogerős ítélet csak évekkel később. De ez szerintem összefüggésben van azzal is, hogy hogyan szabályozza a bírósághoz jutás jogát a jogalkotó, azaz mennyire olcsó vagy egyszerű egy pert megindítani Magyarországon. A másik lehetőség az lenne, hogy elmozdulunk egy picit az angolszász modellre jellemzően abba az irányba, hogy a bírósághoz való fordulás csak a végső állomása legyen egy jogvitának, ne pedig rögtön a legelső. Ez megint nagyon összetett vita, mert mindkét megoldás mellett szólnak érvek és ellenérvek. Én elfogadom azt az álláspontot is, hogy az egy érdem, a jogállamiság vívmánya, ha mindenki számára könnyen elérhetővé tesszük a bírósági utat. Ez a jelenlegi helyzet Magyarországon. Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy ennek van hátulütője is, hiszen ha nagyon sok ügy érkezik a rendszerbe, az óhatatlanul megnöveli a pertartamot. Ráadásul kineveli az emberekből azt a felfogást, hogy a legtöbb magánjogi vitának a legjobb megoldása még mindig az, ha a két peres fél bíróságon kívül, egymás között meg tud állapodni. Például egy mediátor segítségével, vagy egyéb alternatív vitarendezési módszerekkel. Egy dolgot ne felejtsünk el: a bírói ítélet továbbra is csak egy darab papír lesz a felek kezében. Azt utána még mindig végre kell tudni hajtani. Ezért szoktuk bátorítani a feleket arra, hogy – akár egy bírósági eljárás keretében is – kössenek egyezséget. De nyilván vannak olyan perfajták, ahol elkerülhetetlenül a bíró az, akinek a döntést meg kell hoznia.
O. B.: Vannak olyan történelmi időszakok, amikor jól érzékelhetően paradigmaváltás következik be, társadalmi, gazdasági, politikai alrendszerek fordulnak ki teljes mértékben a helyükről. Ezekben az időszakokban a régi tudás, a berögződések nem teszik alkalmassá az éppen adott pozícióban lévőt arra, hogy ezekhez a változásokhoz alkalmazkodni tudjon. Ez a bíróságok, a bírósági igazgatás és a Kúria esetében különösen nehéz kötéltánc. Egyrészt kötve vagyunk egy kiforrott dogmatikához, rendszerhez, és kifejezetten értékes, hogy azt követjük. Mégis, ha a világ változik, a megközelítési módunk viszont nem, akkor lemaradunk, és nagyon erős diszfunkciók jelentkezhetnek. Ennek fényében milyen a magyar bírói attitűd? Van a magyar bírói karban ilyen típusú stratégiai gondolkodás?
O. A.: Nehéz a bírói kar egészéről beszélni, de szerintem a jelenlegi bírósági csúcsvezetőkben megvan ez a képesség. Az Országos Bírósági Hivatal vagy a Kúria elnökének a megnyilatkozásaiból, közzétett elképzeléseiből jól kirajzolódik, hogy ők pontosan látják a problémát. Tetszik vagy sem, paradigmaváltás zajlik körülöttünk, és a bíróságoknak újra kell magukat pozícionálni a létrejövő új rendszerben. Azért fontos, hogy a vezetők lássák ezt, mert a gondolkodásuk előbb-utóbb legyűrűzik a rendszer egészébe. A bírók jelentős része azonban nem így látja, hanem azt gondolja, hogy a bírói hivatás több ezer éve egy és ugyanaz, és ezt a fajta állandóságot kell képviselniük minden körülmények között. Az én személyes véleményem az, hogy a bíróságok alapfunkciói valóban változatlanok. Ugyanakkor ehhez kellene kapcsolni a rendszer többi elemét is. Nem is feltétlenül a többi hatalmi ághoz való viszonyt értem ezalatt, hanem például – ahogy te is rámutattál – az európai uniós vagy nemzetközi térben való mozgásból eredő lehetőségeket. Például mi az, amit meg kell tudnunk őrizni egy uniós vagy strasbourgi relációban is? Mivel teszünk rosszat akarva-akaratlanul a magyar gazdaságnak, társadalomnak, bírói karnak? Minden megoldást a luxemburgi bíróságtól várjunk, vagy mi magunk is merjünk megoldásokkal előállni alapvető gazdasági, jogi kérdésekben?