A brit egészségügyi miniszter, Matt Hancock a minap négyoldalas helyzetértékelést tett közzé, amely elsősorban a gyógyszerellátás szempontjából vizsgálta a megállapodás nélküli Brexit potenciális hatásait az áruforgalomra, de általános érvényű megállapításokat is tett.
Hancock tanulmánya szerint nem lehet pontosan tudni, hogy az EU-ban maradó tagországok milyen határellenőrzési intézkedéseket tennének a Brexit-megállapodás életbe lépésének elmaradása esetén, de a brit kormány hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy a lehetséges ellenőrzési intézkedések a két legforgalmasabb brit kikötő, Dover és a hozzá közeli Folkestone működését érinthetnék a legnagyobb mértékben, és az ebből eredő fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák e két kikötő kapacitásait.
Nemrégiben a Bank of England kormányzója is arra hívta fel a figyelmet, hogy felfordulást okozhat a brit kikötők forgalmában, ha Nagy-Britannia szabályozatlan körülmények közepette lép ki az Európai Unióból.
Mark Carney a londoni alsóház pénzügyi bizottságának e hónap elején tartott meghallgatásán kijelentette: a brit kikötők nincsenek felkészülve egy olyan forgatókönyvre, amelynek alapján nem sikerül életbe léptetni a Brexit feltételeiről szóló megállapodást, és emiatt az Európai Unióval folytatott brit kereskedelem a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere alapján folytatódik. Ez ugyanis vámok megjelenését és vámellenőrzések bevezetését jelentené a jelenleg vámmentes kétoldalú kereskedelemben. A brit jegybank vezetője szerint ugyanezek a tényezők szélsőséges esetben a nagy-britanniai élelmiszerárak 10 százalékos emelkedését is okozhatják.
Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.