Sürget az idő – rohamléptekben, rosszul kidolgozott szabályok
A Bizottság a tervezetben hangsúlyozza, hogy azt még az Európai Parlamenti választások előtt el kell fogadni (!), hogy azok valóban éreztessék hatásukat. Hagyományos esetben az EU-s jogalkotás legendásan időigényes folyamat. Most azonban úgy tűnik, hogy a javaslat szeptemberi benyújtását követően már 2019 tavaszára működő jogi környezet szeretne kialakítani a Bizottság. Ez majdhogynem EU-s rekordnak számítana az Unió és jogelődjei több mint 50 éves működésében. Ez a jogszabály kidolgozottságának szintjén is meglátszik.
A tervezetcsomag kötelező részének lényege, hogy a nemzeti adatvédelmi hatóságok (ez Magyarországon a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, NAIH) elmarasztaló ítéletei alapján az Európai Politikai Pártok és Európai Politikai Alapítványok Hivatala külön büntetést szabna ki az adatokkal visszaélő szervezeteknek. A büntetés első körben a szervezet költségvetésének 5 százalékát, ismételt elkövetés esetén 20 (!) százalékát jelentené.
A tervezetből azonban teljes mértékben hiányzik annak tisztázása, miként élhet jogorvoslattal az európai hatóság döntése ellen az a szervezet, amelyet megbüntettek. Ez már csak azért is fontos kérdés, mert jogorvoslat lehetősége a jogállamiság működésének alapvető kritériuma. Ezen túl a tervezet felveti a kettős szankcionálás problémáját is, azaz hogy a nemzeti hatóság által megbüntetett szervezetet a későbbiekben az európai hatóság is büntetéssel sújtja.
Ezek mind olyan nehézségek, amelyek jól jelzik, mennyire elnagyolt jelenlegi formájában a Bizottság javaslata. Szinte elképzelhetetlen, hogy ebből működő jogszabályi környezet jöjjön létre az Európai Parlamenti választások megkezdéséig.
További problémák: lopakodó föderalizáció, legitimáció nélküli tanácsadói testületek
A fent említett nehézségek inkább a kidolgozatlanságból fakadnak, nem tekinthetők koncepcionális problémának. Ez nem jelenti azonban azt, hogy nem lennének ilyen gondok is a tervezettel. Egyik ilyen, hogy az Európai Bizottság létre szeretne hozni egy hat fős testületet, amelyre a tervezet csak független kiemelkedő személyek bizottságaként utal. A testületbe két főt a Bizottság, kettőt az Európai Parlament, kettő személyt pedig az Európai Tanács delegálna. Végső soron ők, és nem az európai hatóság döntene arról, hogy melyek esetek minősülnek jogsértésnek, a hatóságnak csak végre kellene hajtania a független bizottság döntését. Egyáltalán nem világos, hogy mi szükség egy jóval kisebb létszámú, tehát jóval könnyebben befolyásolható testületre a hivatalos tagállami és uniós szervek mellett. Hiszen így lényegében hat ember döntene az egész Unióban arról, mi számít adatokkal való visszaélésnek, és mi nem.