Az ügy hátteréről
Az Alkotmánybíróság döntése alapjául szolgáló ügyben a jogosult 91 535 Ft összegű (2011. december 31-ig rokkantsági nyugdíjként, 2012. január 1-jétől pedig rehabilitációs ellátásként folyósított) ellátását a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal egy felülvizsgálat lefolytatását követően megszüntette, és ehelyett rokkantsági ellátást állapított meg, amelynek összegét havonta 41 850 Ft-ban határozta meg, vagyis a jogosultnak biztosított ellátás összegét kevesebb, mint a felére csökkentette.
Az ellátás csökkentésének hátterében az Országgyűlés 2011-es törvénymódosítása áll. 2015-ben ennek az új szabályozásnak megfelelően végzett felülvizsgálat eredményeként állapította meg a Megyei Kormányhivatal, hogy a jogosult állapotában javulás következett be, ezért ellátása összegét a korábbi rokkantsági nyugdíjának kevesebb, mint a felére csökkentette. A csökkentésre tehát az ellátórendszer jogi kereteinek megváltozása folytán került sor, anélkül azonban, hogy a jogosult fizikai állapota valójában változott volna. A jogosult ezt a döntést megtámadta a bíróság előtt, az ügy pedig egészen a Kúriáig jutott. A Kúria felfüggesztette eljárását, és kezdeményezte a törvény Emberi Jogok Európai Egyezményébe, mint nemzetközi szerződésbe ütközésének vizsgálatát az Alkotmánybíróságnál.
Az ítélet jelentősége
A Testület elsősorban azt a kérdést vizsgálta, hogy a törvényben használt, ugyanakkor nem definiált „állapotjavulás” fogalma mely esetben tekinthető olyannak, mint ami összhangban van az Egyezmény Első Kiegészítő Jegyzőkönyvének 1 cikkével (Tulajdon védelme). Végül arra a következtetésre jutott, hogy az “állapotjavulás” fogalma “kizárólag azon ellátására jogosultak esetén alkalmazható́, akiknek nem csak a jogszabályok szerinti kategóriák és értékek alapján meghatározott jogi értelemben vett állapota, hanem az élethelyzetét érdemben meghatározó tényleges fizikai állapota is kedvezően változott”.
Az Alkotmánybíróság ugyanakkor olyan döntést hozott, ami „ebben a műfajban” a lehető legpuhább. Egyrészt, elutasította a konkrét indítványt, arra tekintettel, hogy “a Magyarország által vállalt nemzetközi kötelezettségek egyikéből sem vezethető le egy meghatározott összegű ellátásra való alanyi jogosultság. Ebből következően a támadott [törvény] rokkantsági ellátás összegét megállapító rendelkezése önmagában nem lehet ellentétes Magyarország nemzetközi kötelezettségeivel, így az Emberi Jogok Európai Egyezményével sem”. Másrészt, hivatalból eljárva megállapította, hogy “az Országgyűlés nemzetközi szerződésből származó jogalkotói feladatot mulasztott el azáltal, hogy nem alkotott olyan szabályokat, [a]melyek lehetővé teszik az ellátás összegének meghatározása során az ellátásra jogosultak élethelyzetét érdemben meghatározó tényleges fizikai állapota javulásának, illetőleg a 2012. január 1. napját megelőzően megállapított ellátás összegének figyelembevételét”. Az Alkotmánybíróság ezért határozatában felhívta az Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2019. március 31. napjáig tegyen eleget.