Az Alkotmánybíróság ugyanakkor olyan döntést hozott, ami „ebben a műfajban” a lehető legpuhább. Egyrészt, elutasította a konkrét indítványt, arra tekintettel, hogy “a Magyarország által vállalt nemzetközi kötelezettségek egyikéből sem vezethető le egy meghatározott összegű ellátásra való alanyi jogosultság. Ebből következően a támadott [törvény] rokkantsági ellátás összegét megállapító rendelkezése önmagában nem lehet ellentétes Magyarország nemzetközi kötelezettségeivel, így az Emberi Jogok Európai Egyezményével sem”. Másrészt, hivatalból eljárva megállapította, hogy “az Országgyűlés nemzetközi szerződésből származó jogalkotói feladatot mulasztott el azáltal, hogy nem alkotott olyan szabályokat, [a]melyek lehetővé teszik az ellátás összegének meghatározása során az ellátásra jogosultak élethelyzetét érdemben meghatározó tényleges fizikai állapota javulásának, illetőleg a 2012. január 1. napját megelőzően megállapított ellátás összegének figyelembevételét”. Az Alkotmánybíróság ezért határozatában felhívta az Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2019. március 31. napjáig tegyen eleget.
Árulkodó bírói indoklások
Az ügy pikantériája a határozathoz fűzött párhuzamos indokolásokból és különvéleményekből olvasható ki. A határozattal kilenc alkotmánybíró értett egyet, közülük két alkotmánybíró (Czine Ágnes és Stumpf István) tett párhuzamos indokolást; hat alkotmánybíró (Dienes-Oehm Egon, Juhász Imre, Pokol Béla, Salamon László, Szívós Mária és Varga Zs. András) pedig különvéleményt fogalmazott meg.
A határozatban kirajzolódó törésvonal az egyes alkotmánybíróknak az állami szuverenitásról vallott eltérő felfogását tükrözi. Ugyanis korábbi döntéseiben az Alkotmánybíróság jellemzően megjelenítette, és részletesen ismertette a nemzetközi bírósági gyakorlatot is. A mostani döntés valamelyest szakít ezzel a gyakorlattal, amennyiben az esetjogot a határozat nem részletezi úgy, mint korábban (még ha az AB tekintettel is volt arra a határozat meghozatalakor). A korábbi gyakorlattal ellentétes irányba tett lépést a szuverenitás irányában elkötelezettebb bírák üdvözölték, ugyanakkor egyes bírák kritikával illették.
Utóbbi csoportot erősítő bírák azt vallják, hogy ugyan a nemzetközi szerződésben foglaltak kötelezőek, de a nemzetközi szerződések alapján létrehozott nemzetközi bíróságok esetjoga nem. Ebben az összefüggésben ugyanis a nemzeti alkotmányok elsőbbséget élveznek a nemzetközi bíróságok esetjogával szemben. Így például, Dienes-Oehm Egon alkotmánybíró különvéleményében úgy fogalmaz, hogy “az Emberi Jogok Európai Egyezményében foglalt részesség önmagában a szuverént megillető hatáskörök átadását nem jelenti, és nem eredményezi. Az Egyezményben foglalt alapvető jogok egyedi orvoslására létrehozott konkrét ügyekre, jogesetekre nézve ítélkező Emberi Jogok Európai Bírósága döntését, ha annak Magyarország a kötelezettje, az államnak teljesítenie kell. Ezen túlmenően azonban ez a döntés, illetőleg a Bíróság hasonló ügyekben követett gyakorlata az arra hatáskörrel rendelkező magyar állami szervekre formális jogalkotási, illetőleg jogalkalmazási kényszert nem eredményez”.