Scruton: A nyugati demokráciák identitásválságban szenvednek

2018. szeptember 27. 11:47

A haza nem egy nemzet, egy hitvallás vagy egy hitrendszer, hanem a nagybetűs Otthon: ahol a dolgokat nem kell megmagyarázni, ahol önmagad lehetsz és a saját dolgoddal foglalkozhatsz – vallja Roger Scruton Orwell nyomán. Scruton „Where we are: the state of Britain now” c. új könyve a nemzet, az identitás, az EU és a globalizáció körüli konfliktusokat elemzi.

2018. szeptember 27. 11:47

Roger Scruton Where We Are: the state of Britain now című kötete 2017 novemberében jelent meg a Bloomsbury kiadó jóvoltából. A világhírű brit konzervatív filozófus (vele készült 2016-os interjúnkat itt, a 2017-eset pedig itt olvashatják) ezúttal egy rendkívül olvasmányos, néhol irodalmi stílusban írott könyvet tett le az asztalra, ami Nagy-Britannia aktuális helyzetéről szól.

A szerző kiemelten foglalkozik a Brexit-referendum okaival és következményeivel, a globalizáció kérdéskörével, továbbá a nemzeti szuverenitás és identitás kapcsolatával. Scruton olyan azonosságtudatról értekezik, ami egyesíti vagy aminek egyesítenie kellene a briteket. 

Úgy gondolja,

a nyugati demokráciák identitásválságban szenvednek.

A világgazdaság, a hagyományos vidéki életforma gyors hanyatlása és a különböző kultúrájú és vallású  személyek tömeges bevándorlása veszélybe sodorta a bizalmon – „trust”– alapuló többesszám első személy – „Mi” – fogalmát, ami az elszámoltatható képviseleti kormányzat sine qua nonja. Scruton szerint a legrosszabb azonban az, hogy aki ezt állítja, annak a rasszizmus és idegengyűlölet bélyegét kell viselnie. Ez az oka annak, hogy az emberek már nem bíznak a politikai elitben, ami többek között megnyilvánult a Brexit-döntésben és Donald Trump választási sikerében. A szuverenitás ugyanis arról szól, hogy ki kormányoz minket és hogy honnan. 

Büszke szigetlakó vagy kapzsi imperialista?

A filozófus szerint a brit történelemről alkotott képet két rivális koncepció határozza meg. Az egyik oldalon büszke briteket látunk, akik évszázadokon keresztül sikeresen védelmezték hazájukat. Akik az elmúlt két évszázadban nagy önbizalommal terjesztették el a világban a kereskedelmet, az önkormányzatiságot és a pragmatikus jogrendszerüket. 

Ezzel szemben a másik oldal bennük a kapzsi imperialisták típusát látja, akik a világuralomért folytatott harcukban külföldön káoszt, belföldön konfliktusokat robbantottak ki. Scruton szerint mindkét olvasat tartalmaz igazságokat és tévedéseket, de megjegyzi, hogy

az akadémiai szférában jelenleg a kapzsi imperialista képe dominál.

Ez a történelemszemlélet leginkább a hatalmával visszaélő Stuart-monarchiával, az angolok és a skótok közötti összecsapásokkal, az írek és az indiaiak elnyomásával és a munkásosztály sanyarú sorsával foglalkozik. Képviselői úgy vélik, hogy a „felszabadítás” és az „ellenállás” vitte előre a „lázadás” nemes hagyományát jogos következménye felé: ami egy osztályon, fajon és genderen alapuló különbségeket nem ismerő társadalomban nyilvánul meg. 

Ezzel szemben hetven éve még a „büszke szigetlakó” képét tanították a gimnáziumokban. Ekkor még úgy gondolták a britek, hogy végül is sikerült megnyerniük egy nehéz háborút, ami békésebb világot hozott mindenkinek – a németeknek is. A tananyag brit sikerekkel volt tele, ami a spanyol armada legyőzésével indult, majd az 1688-as dicsőséges forradalommal folytatódott, de Napóleon semlegesítésének történetét is nagy gonddal oktatták. 

Persze a curriculumban néha megjelent a bukás momentuma is, például Scott kapitány halála az Antarktiszon vagy Gordon tábornok eleste Kartúmnál. Ez azt a célt szolgálta, hogy az igaz brit hazafi megtanulja, hogy a halállal méltósággal szembenézni nemesebb az ellenség felett aratott diadalnál. 

Bárhol, valahol és a Brexit 

Azok vagyunk, ahol vagyunk” – mondja Scruton, az identitás kérdését fejtegetve  A walesiek, skótok és az angolok számára az országuk az otthonuk is, amelyet kis közösségek, csapatok és klubok népesítenek be, ahol virágoztak a templomok és a kápolnák, sok más világi szabadidős tevékenységgel együtt. A identitásuk a hellyel való személyes kapcsolat által alakult ki. A szerző Orwellt idézve, kiemeli, hogy az író számára

hazája nem egy nemzet, egy hitvallás vagy egy hitrendszer volt, hanem a nagybetűs Otthon.

Otthon, ahol a dolgokat nem kell megmagyarázni, otthon, ahol önmagad lehetsz és a saját dolgoddal foglalkozhatsz. 

A szerző előszeretettel használja az „oikos” kijezést. Ez azt a helyet jelenti, ami nem csak az enyém és a tied, hanem a mienk. Ez a politikai többesszám első személynek a színpada. Úgy véli, hogy ma sajnos az oikofóbia jellemzi a brit értelmiséget, mert rendszeresen rasszizmusnak, imperializmusnak vagy idegengyűlöletnek nevezik a hazafiság általános formáit.

Ez Scruton szerint a haza megtagadása, amivel képviselői elfordulnak az örökségbe kapott többesszám első személytől. A „mi” tehát nem mindig foglalja magában ugyanazt az embercsoportot vagy hálózatot. David Goodhart megkülönböztetését alkalmazva Scruton elhatárolja egymástól a „bárhol” és a „valahol” csoportot. A „bárhol” csoportba azok tartoznak, akik az üzleti ügyeiket, kapcsolataikat és hálózataikat anélkül képesek különböző helyekre vinni, hogy ebből káruk származna, míg a „valahol” csoport tagjainak meghatározott helye és őshonos életformája a társadalmi létükbe van írva. 

Scruton szerint Nagy-Britanniában a „bárhol” csoport emberei közé tartoznak a bal- és jobboldali nagyvárosi elit tagjai, akik meghatározták az elmúlt huszonöt év politikáját, akik túl sokszor elfelejtettek különbséget saját szekcionális érdekeik és a közérdek között. A „valahol” csoport érdekeit mellőzték a politikai döntéshozók, ezért nem meglepő, hogy a „kilépés” üzenetét küldték politikusaiknak a Brexit szavazás napján. 

A Brexit-referendum eredményében

az őshonos szigetlakókra a beleegyezésük nélkül rákényszerített demográfiai változások is közrejátszottak,

részben a kelet-európaiak bevándorlása miatt.  

A történelemben semmi sem marad változatlan. A béke és jólét évei, a keresztény hit hanyatlása, a tömeges bevándorlás és a globális kereskedelem és kommunikáció terjedése – ezek és más komoly változások olyan fiatal generációkat eredményeztek, amelyek jobban hangolódnak olyan hálózatokra, amelyek kortársaikhoz kapcsolják őket, mint az olyan szabadságokhoz, amelyekért a nagyszüleik harcoltak. Még nem szembesültek vészhelyzettel életük során, amire az egyetlen kötelező válasz a hazafiság. Persze a dzsihadisták mindent megtesznek azért, hogy ezt orvosolják” – szögezi le Scruton. 

A radikális iszlám megerősödését a szerző „Európa legnagyobb problémájának” nevezi. 

A nemzetállam jelentőségéről 

A korábbi identitások – dinasztia, hit, család, törzs – már akkor hanyatlásnak indultak, amikor felvilágosodás átadta őket a feledésnek. A 20. század ideológiái és totalitárius államai azonban nem tudtak alternatívát mutatni. Ennek ellenére a filozófus úgy véli, hogy a britek a modern korban egy olyan identitásnak örvendtek, ami nem dogmákon vagy nemzeti mítoszon alapult, hanem egyszerűen a szokásokon és intézményeken, amelyek

a kölcsönös bizalom és felelősség feltételei mellett lehetővé tették az idegenek közötti együttélést. 

A kötetben a filozófus hosszasan fejtegeti a nemzetállam és az állampolgárság kialakulásának jelentőségét az európai történelemben: „A nemzeteket nem a közös rokonság vagy vallás definiálja, hanem a közös haza. Európa annak a ténynek köszönheti nagyságát, hogy az európaiak elsődleges lojalitását elválasztották a vallástól és inkább a területhez csatolták” – írja, majd megjegyzi, hogy „az állampolgárság a legegyértelműbb ajándéka a modern nemzetállamnak, amiben az emberek elfogadják a tagság területi meghatározását a vallási és dinasztikus definíciók helyett, ami olyan konfliktusokhoz vezetett, amelyek a reformáció korában szétszakították Európát”. 

Úgy gondolja, hogy Európában az állampolgárság nem csak szabadságot és biztonságot nyújt, hiszen a jog uralma a szerződések is szabadon megköttethetnek, amely egyértelmű gazdasági előnyt jelent. A jogvitákat bíróságok előtt lehet rendezni, nem pedig felfogadott verőlegényekkel. Az angoloknak különösen fontos elszámoltathatóság elve pedig áthatja az intézményeket, ezért a korrupció felismerhető és szankcionálható, akkor is, ha az állam legmagasabb szintjén jelentkezik.

A polgári társadalomban mindenkit közös szabályok kötnek össze. Ez nem azt jelenti, hogy itt nincsenek tolvajok és csalók, hanem azt, hogy a bizalom az idegenek között is növekedhet, és ez a bizalom nem a családi kapcsolatokon, a törzsi hűségen vagy a megszolgált szívességeken alapul. Ez különbözteti meg élesen például Ausztráliát Kazahsztántól, ahol a gazdaság kölcsönös szívességeken alapul, olyan emberek között, akik azért bíznak egymásban, mert ismerik egymást és a hálózatokat, amelyeken keresztül nyélbe üthető bármilyen gazdasági ügylet. 

Ezért van az, hogy Ausztráliának van bevándorlási problémája, Kazahsztán viszont agyelszívással küzd

– írja Scruton. 

Hogyan függ össze a szuverenitás az identitással?

Scruton szerint az Európai Unió egy szupranacionális, bonyolult, de találékony intézményrendszer egy aktivista Európai Bírósággal, ami fel van hatalmazva arra, hogy minden, az alapszerződés hatálya alatt álló törvényt értelmezzen azzal a céllal, hogy biztosítsa a politikai unió céljait.

A radikális föderalisták, mint Jacques Delors, Jean-Claude Juncker és Guy Verhofstadt egy demokratikus szuperállamot szeretnének, amiben az Európai Parlament a törvényhozó szerv, a Bizottság pedig a végrehajtó hatalmat gyakorolja. A filozófus azonban felhívja a figyelmet arra: azzal, hogy ezek az intézmények szuverenitást vonnak el a tagállamoktól, automatikusan még nem szerzik meg azokat. Ez problémákhoz vezetett Görögországban és Olaszországban, ugyanakkor ezek nemzeti problémák voltak és a Bizottságnak nem volt hatásköre erre, csak a Parlament tárgyalhatta meg, hogy mi a teendő – az a Parlament, ami túl sokszínű és nagyon elszakadt a különböző nemzeti érdekektől. Egy demokráciában márpedig a nép ad felhatalmazást a kormányzásra és a kormány a népnek felel.

Ezért függ össze a szuverenitás az identitással.

Tudnunk kell, hogy kik ezek az emberek, hol vannak és mi köti őket össze. 

A szerző szerint Nagy-Britannia Európához tartozik, de Európa nem egyenlő az Európai Unióval, éppen ellenkezőleg – hiszen az EU szembemegy az európai civilizáció nagy vívmányával, a szuverén nemzetállammal. Scruton úgy gondolja, hogy Európa egy civilizáció, ami a római birodalmi kormányzatból és a keresztény Egyházból nőtt ki, majd modern formáját a felvilágosodás idején, a nemzetállam és az állampolgár születésével érte el. 

A filozófus hosszasan sorolja a kontinentális (uniós) joggal szemben álló angol jogfelfogás (common law) gyakorlatias rendszerének előnyeit, majd ezt Leszek Kołakowskit idézetével szemléltette: „Angliában mindent szabad, hacsak nincs megtiltva, Németországban minden tilos, hacsak nincs megengedve, Franciaországban mindent szabad, akkor is, ha tilos, és Oroszországban minden tilos, akkor is, ha megengedett”.

Scruton szerint a második világháborút követően kibontakozó nemzetközi szervezetek létrejöttével – UN, WTO, ILO, WHO, EU, OECD, IMF – egy

nemzetközi bürokrataosztály alakult ki, aminek az a feladata, hogy a világot átívelő hálózatok ellenőrizze,

miközben ilyen hálózatok létrehozásában érdekelt. Fontos, hogy egyre több fiatal látja: a globalizációt féken kell tartani, ugyanis azt tapasztalják, hogy a környezetüket pusztítja a nagyüzemi mezőgazdaság, a városaikat embertelen építészettel rontják meg, hirdetések és reklámok lepik el az utcáikat, az ezért felelős gazdasági társaságok pedig hallgatásba menekülnek.

A Facebook és a Twitter hatásáról azt írja, hogy az ilyen hálózatok világa a kontroll nélküli hierarchia világa. „A szexuális ragadozó és a terrorista ugyanolyan eséllyel indul, mint a tanár és a szent, és a hálózaton kívül álló magasabb tekintély itt nem szerezhet előnyt. A web egy őrizetlen világ, egyfajta hobbesiánus természeti állapot a kibertérben” – írja Scruton.  

A filozófus úgy gondolja, hogy

Európa elsődleges erőssége intellektuális előnyében rejlik,

jogintézményeiben, gazdasági szervezeteiben, oktatási hagyományaiban és információs technológiájában. Olyan vívmányokat sorol fel , mint a korlátolt felelősségű társaság, a bizalmi vagyonkezelés, a bankrendszer, a tőzsde vagy a biztosítás.

Ezeket azonban nem egy központi hatalom hozta létre, hanem lépésről-lépésre alakultak ki az évszázadok során. A folyamatban nagy szerepet játszottak a velencei, genovai és firenzei kereskedők és bankárok, a 17. századi hollandok intézményépítő zsenialitása, a londoni tőkések ösztönei és a Hanza-városok előrelátása. 

„Egy változás figyelhető meg a gazdaságban: a helyitől a multinacionális ellátási és termelési lánc felé, a termékektől a szolgáltatások felé, a tulajdonosoktól a menedzserek felé, a megtakarítástól a kölcsön felé, és ezekkel együtt történik a pénzügyi szolgáltatások iparágának felemelkedése a kibertérben”. A második az információs hálózat maga. Megjegyzi, hogy 2006-ban a világ hat legértékesebb vállalatából csak egy foglalkozott információs technológiával, 2016-ban már csak egy volt, ami nem.

Mi itt Nagy-Britanniában nem élünk problémák nélkül: osztály és etnikai alapú feszültségektől szenvedünk, amelyek gyakran azzal fenyegetnek, hogy megosszuk a hűségünket, lelki és kulturális hanyatlástól szenvedünk, ami hitünk elvesztésének az eredménye” – írja a szerző, ugyanakkor úgy véli, hogy meg kell teremteni egy olyan „mi” fogalmat, ami képes arra, hogy egyesítse a mobilis és lehorgonyzott embereket egyaránt. 

Összesen 43 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
duzur
2018. szeptember 28. 10:31
Milyen igaz! Diktatúrák ritkán szenvednek identitászavarban...
annamanna
2018. szeptember 27. 22:59
Scruton elmélkedésében pont azt a dilemmát látom megfogalmazódni, amit ma már leírtam a Helleres cikk alá, aztán bemásoltam egy Babarczys cikk alá is. Mégpedig, hogy akkor végül is egy közösség milyen alapon szerveződik meg. Scruton számára egyértelmű, hogy "mi" azért vagyunk közösség, mert egy helyről származunk stb... szóval hogy a közösséghez tartozásért nem kell semmit tennünk, nem kell semmilyen cenzust átugranunk. Ha britnek születtünk, akkor britek vagyunk, és ezt semmi sem másíthatja meg. Ez önmagában még nem okoz dilemmát, csakhogy a közösséghez tartozás nem passzív, hanem aktív dolog. Aki egy közösség része, az részesedik a közösség előnyeiből és terheiből is. Azért éri meg egy közösséghez tartozni, mert előnyökkel jár a közösségen kívüliséghez képest. Na de milyen alapon járnak az előnyök a közösségen belül? Az egyik logika szerint alanyi jogon. Valaki azért kap juttatást, jutalmat, mert alanyi jogon a közösség tagja. A másik logika teljesítményelvű. Valaki teljesít, és ezért megjutalmazzák. Tehát az egyik típusú közösség arra a logikára épül, hogy valaki először is része a közösségnek, és ilyen módon részesül a juttatásokból. Ez a törzsi-családi logika. A másik rendszerben viszont először is valaki letesz valamit az asztalra, vagy már eleve birtokos, és ennek a jogán lesz részese a közösségnek. Ez valamiféle városi logika, ahol az számít polgárnak, aki háztulajdonos. Aki nem tulajdonos, annak nincs polgárjoga. Ha teljesítmény alapú cenzust állítanak fel, akkor csak annak megugrása jogosít fel valakit a közösségben való részvételre, és akkor is csak addig vagy olyan arányban lehet a része valaki, amennyire a teljesítménye feljogosítja. (Ilyen teljesítményelvű közösség a munkahelyeké, iskoláké, sportra, hobbira épülő csoportoké). Az emberi közösségeket ilyen alapon az egyik vagy a másik modellbe tudjuk sorolni, de nagyon sok a kevert közösség is, amiben a kétféle logika keveredése sokszor zűrzavart okoz. Egy dolog valamelyik modellt preferálni, és a másik dolog amellett következetesen kitartani. A nyugati liberális gondolkodás elvileg a teljesítményalapú közösséget preferálja. A valóságban azonban nagyon gyakran törzsi logika szerint gondolkoznak. Azért óhajtanak részesedni a javakból, mert egy csapat tagjai, és nem azért, mert előzetesen bármit is teljesítettek volna. Különböző embertömegek számára is alanyi jogú juttatásokért küzdenek, amik a törzsi logika szerint érvényesek, de a városi logika szerint nem azok. A törzsi logika azt, aki nem törzstag, igyekszik kiszorítani, tökmindegy, milyen a teljesítménye; és annak biztosít előnyöket, aki tagja a törzsnek. A teljesítmény alapú értékelést szajkózó liberálisokra viszont nem igaz, hogy a nem teljesítőket igyekeznek kiszorítani, és a jól teljesítőknek előnyöket biztosítani. A kereszténység, mint vallás elég egyértelműen a teljesítmény alapú logikát követi. Pontosan ez egy óriási váltás a korábbi törzsi logikához képest, ami az izraelita gondolkodást jellemezte. Az ún. liberálisok viszont, akik pártolják a nyílt társadalmat és a rasszok keveredését, a maguk részéről képtelenek tartani magukat a keresztény logikához. A migránsinváziót pontosan teljesítmény alapon lehetne-kellene megtorpedózni . Ahhoz, hogy a migránsválságot pozitívan támogassa valaki, muszáj szembemennie a teljesítmény alapú gondolkodással, és azt állítania, hogy mindenkinek alanyi joga van a világon bárhol lakni. A nyugati liberálisok tehát logikailag vannak zűrzavarban, és éppen ezért kudarcosak is. Amíg nem hajlandóak következetesen támogatni a teljesítményt, addig semmi esélyük a törzsi gondolkodás ellen. Nagyon-nagyon durván ezt leegyszerűsíthetem az ó- és újszövetség szembenállására, mert a Máté 25 agyonidézett szövege szerint Jézus teljesítményalapon tesz különbséget emberek között (kik cselekedtek jót és kik nem). Az ószövetség logikája viszont sokkal inkább születési alapon tesz különbséget. Valójában még a Biblia sem egészen következetes ilyen téren, de annál sokkal inkább, mint amilyen pávatáncot a nyugati liberálisok előadnak.
Berecskereki
2018. szeptember 27. 14:30
„hetven éve még a „büszke szigetlakó” képét tanították a gimnáziumokban. Ekkor még úgy gondolták a britek, hogy végül is sikerült megnyerniük egy nehéz háborút, ami békésebb világot hozott mindenkinek – a németeknek is.” A büszke jelző helyett inkább a nagyképű jelző illene. A világháborút nem a britek nyerték meg, hanem az USA. A britek csak mellékszereplők voltak. Az pedig, hogy nem szenvedtek nagyobb kárt a földrajzi körülményeiknek köszönhetik, meg a németek mohóságának. Ha a németeknek sikerül a hatékonyabb rakéták bevetése, az atombomba alkalmazása, a britek úgy jártak volna, mint Japán. Ami a világháború befejezését és a békekötés illeti, korántsem mondható sikeresnek, mert újabb konfliktust, békétlenkedést hozott. Végezetül; a britek, a franciák, németek eben guba, egyik 19 a másik egy híján 20. Mindegyik kakas szeretne lenni a globalizáció dombján megsarcolva a perifériát. A britekkel úgy vagyok, ahogy a latin mondás tartja a görögökkel szemben; „Timeo Danaos et dona ferentes”
tango47
2018. szeptember 27. 13:04
A fehér ember elszúrta. Nem kicsit, nagyon. Ahelyett, hogy, amikor szüksége volt az európai államoknak idegen munkaerőre, úgy jártak volna el, mint Japán, vagy az arab olajállamok, ahol nem szerezhető meg idegennek az állampolgárság, mindenkinek megadták azt ezzel saját nyakukra rakva a kést. Németország, Ausztria a törökökkel, a többi volt gyarmatosító ország, pedig a gyarmataikról jöttekkel úgy felhígult, hogy ez már anakronisztikussá teszi az a gyűjtőfogalmat, hogy franciák, vagy németek, mert mindig magyarázni kell már, hogy milyen franciáról, vagy németről van szó. A német válogatottságot most otthagyó Özilről röhejes lenne úgy beszélni, hogy német focista.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!