Csókoltatja Brüsszelt Putyin – így nőtt óriásit 2024-ben az EU függősége az orosz energiától
Rekordot döntött idén az orosz LNG uniós importja.
Jelentős kockázatokat jelentene több nagy európai légitársaság, köztük a Wizz Air számára, ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül lépne ki az Európai Unióból – állítja a Moody's Investors Service.
Rövid távon komoly kockázatokat jelentene több nagy európai légitársaság, köztük a Wizz Air számára, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az Európai Unióból, hogy nem sikerül megállapodásra jutnia az EU-val a jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszer feltételeiről, de e cégek zömének likviditási helyzete van annyira erős, hogy elviseljék a hosszabb távú hatásokat – áll a Moody's Investors Service csütörtökön Londonban ismertetett átfogó tanulmányában.
A 17 oldalas elemzésben a nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a Wizz Air és a többi hasonló profilú, alacsony költségű légitársaság a múltban is sikeresebbnek bizonyult az utasszám fenntartásában, sőt növelésében sokkhelyzeti körülmények közepette, mint a hagyományos légitársaságok.
A Moody's kiemeli: a Wizz Air, az easyJet és különösen a Ryanair közismert arról, hogy akár néhány hét alatt kíméletlenül felszámolja a nem kifizetődő járatokat. A hitelminősítő szerint az útvonaltervezési rugalmasság különösen fontos abban az esetben, ha a megállapodás nélküli Brexit jelentős változásokat okoz a migrációs szokásokban. A Moody's szerint ez a kockázat a Wizz Air esetében bizonyulhat a legnagyobbnak, tekintettel arra, hogy a társaság nagy-britanniai üzleti tevékenységének jelentős részét a brit és a kelet-európai célállomások közötti járatok üzemeltetése teszi ki.
A Moody's londoni elemzői csütörtökön ismertetett tanulmányukban a megállapodás nélküli Brexitből eredő fő légitársasági kockázatok közé sorolják az Egyesült Királyság és az Európai Közös Légiközlekedési Térség (ECAA) közötti járatüzemeltetési jogok megszűnését, valamint e jogok megszűnését az Egyesült Királyság és olyan külső országok között, amelyeknek légiközlekedési megállapodásaik vannak az EU-val. A hitelminősítő szerint mindazonáltal a Wizz Air kitettsége a brit és az ECAA-repülőterek közötti járatoknak mérsékelt, mivel a cég teljes bevételeinek nem egészen 10 százaléka származik ezekből az útvonalakból.
A Moody's hangsúlyozza azt is, hogy a nagy hálózati légitársaságok járatritkítási rugalmassága általában korlátozottabb, mivel rövid távú európai járataik szállítják kifizetődőbb hosszú távú járataik indulási repülőtereire az utasokat. E cégek rugalmasságát még tovább korlátozza függőségük a nagy brit bázisrepülőterektől, a British Airways esetében például a londoni Heathrow-tól.
A Moody's közölte azonban, hogy várakozása szerint a British Airways, az easyJet, a Ryanair és a Wizz Air még a hosszabb ideig elhúzódó járatfennakadások legrosszabb forgatókönyvének megvalósulása esetén is képes lenne a megállapodás nélküli Brexit működési és pénzügyi hatásainak kezelésére, tekintettel erőteljes likviditási helyzetükre.
Az erős likviditás különös előnyt jelent e légitársaságok számára azért is, mert a brit EU-tagság várhatóan a jövő év első negyedének végén szűnik meg, olyan időszakban, amikor az európai légitársaságok likviditási helyzete a karácsony utáni forgalom-visszaesés miatt általában a leggyengébb – áll a Moody's tanulmányában. A hitelminősítő hangsúlyozottan hipotetikus forgatókönyvekre alapozott becslése szerint a megállapodás nélküli Brexitből eredő esetleges teljes európai járatleállás a két legnagyobb brit légitársaság, a British Airways és az easyJet esetében naponta nem egészen 10 millió font (hozzávetőleg 360 millió forint) veszteséget okozna.
A Moody's szerint e becslés alapján mindkét cégnek van annyi pénzügyi rugalmassága, hogy több hétig elviselje a megállapodás nélküli Brexit hatásait. A brit kormány éppen e héten közzétett útmutatójában hívta fel a figyelmet arra, hogy a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, ha London és az EU között nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.
A tájékoztató hangsúlyozta ugyanakkor, hogy valószínűtlen forgatókönyvről van szó, mivel London megegyezéses Brexitre számít.
(MTI)