Én szeretem a kutyákat
Arcsi, a weimari vizslánk a puszta létezésével bizonyítja és igazolja a rasszizmusunkat.
Egy céghez köthető férfi a helyi feketéket becsmérelte egy videóban.
Szerdán több Nike márkaboltnak is be kellett zárnia Dél-Afrikában, miután egy, a helyi média szerint a céghez köthető férfi rasszista kommenteket tett az ország őslakos, fekete népességére – írja a Reuters.
A sportmárka nem kívánt nyilatkozni az üzletek bezárásáról, de fontosnak tartotta leszögezni a „sokszínűség, befogadás és tisztelet iránti, régóta fennálló elkötelezettségét”.
A felháborodás abból keletkezett, hogy a helyi média szerint a cég egy alkalmazottja az őslakosokat becsmérelte egy videóban egy strandon állva. Arról tudósítottak, hogy a felvételen látható férfi a vállalat egyik kereskedelmi igazgatójának férje. Idézett kijelentésében a strandon azt mondta: „egy kaffer sincsen a láthatáron. Ez egy kibaszott földi paradicsom”. A Nike tagadta, hogy a férfi a cég alkalmazásában állt volna.
A „kaffer” Dél-Afrikában az apartheid-érából fennmaradt, rossz emlékű kifejezés. Abban az időben az – egyébként arab eredetű – szót a feketék főként pejoratív megnevezésére használták, manapság pedig már nagyon sértőnek számít.
Az eset akkora port kavart, hogy a cég több üzlete is kénytelen volt bezárni a felháborodás közepette. A szélsőbaloldali-marxista Gazdasági Szabadságharcosok pártja (EFF) bejelentette, beperlik a videón látható férfit.
Emlékezetes, hogy az EFF januárban a H&M svéd ruhamárka több üzletét is szétverte a cég rasszista termékeire hivatkozva. Akkor a cég honlapján az egyik, gyermekeknek szánt melegítőfelsőjét egy fekete gyermekmodellel reklámozták, a pulóveren pedig az állt: „a legmenőbb majom a dzsungelben”.