Az EUB nagy horderejű döntését több elemző is történelmi jelentőségűnek minősítette. A döntés mindenestre jól illeszkedik az EUB és a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága azon gyakorlatába, amely valamely alapjog vagy a szabad tartózkodáshoz való jog ürügyén lassacskán kiüresíti a konzervatívabb tagállamok azonos nemű személyek házasságának tilalmára vonatkozó szabályozását.
Az azonos nemű házasságok igen vitatott megítélése kapcsán az Unión belüli fő törésvonal a nyugati és északi, valamint a keleti tagállamok között húzódik. Hollandia például már 2001-ben lehetővé tette az azonos neműek házasságát. Példáját később számos nyugat-európai állam, így – többek között – Belgium, Spanyolország, Portugália, Dánia, Franciaország és Németország is követte. Svédországban akár egyházi szertartás keretében is egybekelhetnek az azonos nemű párok.
Ezzel szemben például Romániában egészen 2001-ig hatályban volt a büntető törvénykönyvben az a cikkely, amely akár öt évig terjedő szabadságvesztéssel sújtotta a nyilvánosság előtt mutatkozó, botrányt okozó homoszexuális kapcsolatokat. Mint ismeretes, Magyarország Alaptörvénye a házasság intézményét mint férfi és nő közötti életközösséget védi. Lengyelország még erősebben ragaszkodik saját hagyományaihoz és értékrendjéhez, és a Lisszaboni Szerződéshez csatolt egyoldalú nyilatkozatában leszögezte, hogy az Unió Alapjogi Chartája nem befolyásolja arra vonatkozó jogát, hogy az a közerkölcs, a családjog, és az emberi méltóság szférájában törvényeket hozzon.
Kérdéses, hogy az érintett, az azonos neműek házasságát akár alkotmányi szinten elutasító tagországok mit tehetnek Luxemburg „szalámi-taktikája” ellen. Az Uniós jog primátusának abszolút felfogását követve nem sokat, és még a nemzeti identitásra és a közrendre vonatkozó kibúvót is elzárták előlük. A konfliktus elmérgesedése nem valószínűtlen szcenárió, hiszen a nemi identitás és az azzal összefüggő kérdések igen érzékeny területnek számítanak a kelet-európai országok lakossága szemében.
Nem feltétlenül szerencsés, ha az Unió a szorosabb gazdasági együttműködés érdekében biztosított alapszabadságok örve alatt ilyen húsbavágó, intim életterületek szabályozásába is beleszól. A sokak szemében kioktató modorú „szexuális felvilágosítás” által generált felháborodást könnyen a meglovagolhatják az euroszkeptikus pártok, tovább élezve az Unión belül már amúgy is meglévő konfliktust. A melegek jogaiért küzdő mozgalmaknak is érdemes elgondolkozniuk azon, hogy hosszú távon valóban célravezető-e az uniós gazdasági jog fegyverként való felhasználása az ügy érdekében.