Mi a gazdasági hadviselés leghatékonyabb formája?
Háború idején az ellenséges hadigépezet pénzügyi alapozása éppen olyan legitim célpont mint egy lőszergyár.
A fővárosban már öt éve ingyen utaznak a helyiek.
Július 1-jétől ingyenes tömegközlekedést vezetnek be Észtországban, mely ezzel a világ legnagyobb ingyenes tömegközlekedési övezetévé válik – adja közre a City Lab.
Ezzel akár egy eurocent kiadása nélkül lehet majd az 1,3 milliós balti állam egyik végéből a másikba utazni. A modellt már a fővárosban, Tallinnban kipróbálták – ott 2013-ban a helyi lakosoknak ingyenes lett a tömegközlekedés, míg a turistáknak, látogatóknak továbbra is fizetniük kell azért. Az országos sémával pedig csak kiterjesztik az eredeti elképzelést – ezzel az állami busztársaságokkal vidékre is ingyenesen lehet majd utazni.
Az intézkedés ugyanakkor nem vonatkozik a többi észt város tömegközlekedési vállalataira, tehát inkább a Tallinn környékén koncentrálódó vidéki lakosság fog jól járni az ingyenes utazással.
Jogosan vetődhet tehát fel az kérdés: miből finanszírozzák mindezt? A megoldás kulcsa a tömegközlekedési vállalatok nagyvonalú finanszírozásában rejlik: az állami vasúttársaság, az Elron jövőre 31 millió eurós adófizetői büdzséből gazdálkodhat, a busztársaságok pedig az ingyenessé tétel forrásainak 80 százalékával már rendelkeznek. Így az ingyenes utazáshoz „csupán” 12,9 millió euró szükséges. Emellett a jegyeladásoktól és a jegyellenőrzéstől való megszabadulás csökkentheti a késéseket is.
Az ingyenessé tétel segítheti az elöregedő vidéki lakosságot is: miután a fiatalok inkább a városokba költöztek, kulcskérdés a vidéki lakosságfogyás megállítása.
Németország már kacérkodott az ingyenes tömegközlekedés ötletével, ám ők a finanszírozási kérdések miatt végül meghátráltak.