Autópályadíj: nem ússzák meg a kötelezettségszegési eljárást a németek

2015. június 01. 17:56

Jean-Claude Juncker a Süddeutsche Zeitungnak elmondta, hogy a bizottságnak jelentős kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy a német autópályadíjról szóló törvény – amelynek értelmében végső soron csak a külföldieknek kell plusz pénzt fizetniük az autópálya-használatért – megfelel-e a diszkrimináció tilalmát előíró uniós alapelvnek. A német közlekedési miniszter nem érti Junckert.

2015. június 01. 17:56

Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indít Németország ellen a külföldieket terhelő autópályadíj miatt – jelentette be a testület elnöke egy hétfői német lapinterjúban. Jean-Claude Juncker a Süddeutsche Zeitungnak elmondta, hogy a bizottságnak „jelentős kétségei” vannak azzal kapcsolatban, hogy az autópályadíjról szóló törvény megfelel-e a diszkrimináció tilalmát előíró uniós alapelvnek. „A bizottságnak a szerződések őreként tisztáznia kell ezeket a kétségeket egy kötelezettségszegési eljárás révén, vagy szükség esetén az Európai Bíróság előtt” – mondta Juncker.

Alexander Dobrindt közlekedési miniszter értetlenségének adott hangot a bizottsági elnök bejelentése miatt. Felfoghatatlan, hogy Németország miért nem vezethet be úthasználati díjat, amikor az autósoknak már szinte egész Európában fizetniük kell – hangsúlyozta a bajor konzervatív CSU politikusa, hozzátéve, hogy Brüsszel „általánosító kritikája” elfogadhatatlan, és ha a bizottságnak „észrevétele” van a német szabályozással kapcsolatban, akkor „részletesen el kell mondania, hogy mi nem tetszik a törvényekben”.

A német szabályozás két törvényből áll. Az egyik az autópályákra és szövetségi főutakra (Bundesstraße) vonatkozó úthasználati díj 2016. január 1-jei bevezetéséről rendelkezik, azzal a megkötéssel, hogy a külföldieknek csak az autópályák használatáért kell fizetniük. A másik törvény értelmében a Németországban üzemben tartott gépkocsik tulajdonosai az úthasználati díj összegének megfelelő kedvezményt kapnak a gépjárműadóból. Így végeredményben a külföldiekkel autópályadíjat fizettetnek, a német autósokra pedig nem hárul újabb teher.

A törvényhozás mindkét házában elfogadott törvények bírálói kezdettől fogva hangoztatják, hogy a rendszer hátrányosan megkülönbözteti a külföldieket, ami ellentétes az uniós joggal. 

Jean-Claude Juncker bejelentése után a parlamenti ellenzéki pártok – a Baloldal és a Zöldek – közlekedési szakpolitikusai úgy vélekedtek, hogy a bizottság elmarasztalja majd Németországot, a megoldás pedig nem az lesz, hogy végül nem vezetik be az úthasználati díjat, hanem az, hogy a németeknek is fizetniük kell.

Az éves díj a motor nagyságától és környezetvédelmi besorolásától függően átlagosan 74 euró (23 ezer forint). A külföldi autósok tíz napra vagy két hónapra is vásárolhatnak elektronikus matricát 5 és 30 euró közötti összegért. A közlekedési minisztérium szerint az államháztartásnak évente 500 millió euró körüli nagyságú bevétele lesz az úthasználati díjból.

A külföldi autósokat terhelő sztrádahasználati díj bevezetése a CSU – az Angela Merkel vezette CDU testvérpártja – nyomására került a kormány programjába. A bajor konzervatívok arra hivatkoznak, hogy a német autósoknak Európában szinte mindenütt fizetniük kell az autópályák használatáért, a külföldiek viszont ingyen autózhatnak a német sztrádákon, ami szerintük elfogadhatatlan.

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
hátakkor
2015. június 02. 11:03
"a Németországban üzemben tartott gépkocsik tulajdonosai az úthasználati díj összegének megfelelő kedvezményt kapnak a gépjárműadóból." "...elfogadott törvények bírálói kezdettől fogva hangoztatják, hogy a rendszer hátrányosan megkülönbözteti a külföldieket, ami ellentétes az uniós joggal. " Azaz a nem Németországban üzemben tartott gk-k tulajdonosai is kapjanak kedvezményt az OTT be sem fizetett gépjárműadóból??
Gombóc XVI. Artúr
2015. június 01. 23:46
A német érvelés ott sántít nagyon, hogy ahol a szegény német autósnak fizetnie kell, ott a helyi lakosoknak is fizetniük kell, méghozzá ugyanannyit amennyit a német turista is fizet. Ugyanakkor Németországban a tervek szerint csak a külföldiek fizetnének. Szóval ezt hívják úgy, hogy diszkrimináció.
bdi
2015. június 01. 22:46
Senkinek nem tűnik fel, hogy az éves autópályadíj kb a fele lesz a magyarnak? Kb tízszerese a német autópálya hálózat hossza a magyarnak, és persze a jövedelmek sem egyformák.
paraklétosz
2015. június 01. 18:48
A Zúnijóban a Tánti viseli a nadrágot. Brüsszelben pedig Junker kiviselte magát.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!