„Ilyenben még nem volt részem” – másodpercekig tartó szabadesés, pánik a magyar válogatott repülőgépén
Tombolt a vihar, ezért komoly rutinra volt szüksége a pilótának.
A Virgin Atlantic brit légitársaság egyik óriásgépén nem sokkal a felszállás után érzékelték, hogy az egyik főfutóművel problémák vannak. Négy óra körözés után sikerült leszállniuk a londoni Gatwick repülőtéren. Sérülés nem történt. Mivel azonban a reptérnek csak egy kifutópályája van, így még hétfőn este sem tudtak sem indítani, sem fogadni egyetlen járatot sem. Mindez egy budapesti járatot is érintett.
Kényszerleszállást hajtott végre hétfőn a Virgin Atlantic brit légitársaság egyik óriásgépe a londoni Gatwick repülőtéren. A légikikötőben az incidens után leállt a forgalom; a zárlat budapesti járatot is érintett. A légitársaság egyik Boeing 747-400-as típusú repülőgépe Las Vegasba indult volna 447 utassal és 15 fős személyzettel a fedélzetén, ám a felszállás után nem sokkal a pilóták a négy fő futómű egyikének meghibásodását észlelték.
A gép csaknem négy órán át körözött először a nyugat-angliai Bristol-csatorna légterében, majd a dél-angliai Brighton, illetve a Londontól délre fekvő Gatwick repülőtér környékén. Eközben a pilóták egyrészt üzemanyagot engedtek ki a repülőgépből a megfelelő leszállási súly elérése végett, másrészt különböző manőverekkel megpróbálták a félig behúzott állapotban megrekedt futóművet teljesen kiengedni. Miután ez nem sikerült, a működőképes másik három fő futóművel baj nélkül leszálltak. Az incidens során sérülés nem történt. A repülőgépről az utasok a tűzoltóság mentőjárműveinek lépcsőin távoztak, az önműködően felfúvódó vészcsúszdákat nem kellett kinyitni, mert tűz nem ütött ki.
Az utasok arról számoltak be, hogy a kényszerleszállás előtt a személyzet utasítására vészhelyzeti testtartást kellett felvenniük. A gépről távozók a BBC-nek nyilatkozva kivétel nélkül dicsérték a pilóták és a kabinszemélyzet teljesítményét.
A repülőgép azonban még hétfő este is Gatwick egyetlen kifutópályáján vesztegelt, így a repülőtér járatokat sem fogadni, sem indítani nem tudott. A beérkező járatokat London másik négy nemzetközi repülőterére irányították át, ám a felszálló forgalom teljesen leállt. Gatwickról az easyJet légitársaság közlekedtet járatokat Budapestre, és a hétfői kényszerleszállás éppen a cég délutáni budapesti gépének tervezett indulása előtt történt, így ez a járat is Londonban rekedt.
Gatwick – Heathrow után – a második legforgalmasabb londoni repülőtér, és a világ legnagyobb forgalmú egy kifutópályás légikikötője. A márciussal zárult legutóbbi pénzügyi évben a brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) adatai szerint 34,2 millió utas fordult itt meg, vagyis Gatwick bonyolította le tavaly a 140 millió fős teljes londoni légi utasforgalomnak csaknem a negyedét.