
A kirgiz parlamentáris demokrácia tündöklése – és bukása?
Adott egy kormányfő, Almazbek Atambajev. Az új alkotmány értelmében a valódi hatalom az ő kezében összpontosul. 82 vetélytársával együtt mégis elindul a roppant magasztos, a nemzet egységét szimbolizáló, de mégis rendkívül kilúgozott államfői posztért.
Adott a kérdés, hogy vajon miért teszi? Vajon mi motiválhatja, amikor – legalábbis látszólag – a valódi hatalom feladása mellett dönt, és ringbe száll egy kvázi kirakat-pozícióért? A parlamentáris demokráciába vetett hit megingása, a prezidenciális rendszer visszaállításának szándéka? Netán annak az Oroszországnak a ráhatása, amelyik számára jóval kényelmesebb lenne, ha akarata keresztülviteléhez egy egész testület (a parlament) helyett csak egyetlen személyt kellene kézben tartania? Vagy valamelyik szomszédos állam autoriter vezetőjének sugallata, aki retteg attól, hogy a kirgiz példa, a parlamentáris demokrácia gondolata talán szöget üthet az immáron két évtizede tökéletesen elnyomott lakossága fejébe? Vagy éppen ellenkezőleg: a parlamentáris demokráciába vetett igaz hit, és az afölötti érzett aggodalom, hogy ha valaki más lenne a befutó, Kirgizisztán letérne az újonnan kijelölt útról?
Mindent összevetve az elnöki rendszerhez való visszatérés gondolata és a háttérben erősen munkáló orosz érdek tűnik a legreálisabb magyarázatnak. Utóbbi alátámasztására elég csak azt felidéznünk, hogy a frissen elnökké lett miniszterelnök első nyilatkozatai egyikében az amerikaiak afganisztáni tranzitját biztosító Manasz légi bázis bezárását késedelem nélkül, már a választások másnapján kilátásba helyezte.
Hogy az elnöki hatalmat papíron is visszaállítják-e, vagy a prezidenciális rendszerhez való visszatérés csak a gyakorlatban következik be, a végeredményen nem túl sokat változtat. A kirgiz példa is azt mutatja, hogy a poszt-szovjet térségben a törvény betűjét még ma is felülírja egy kellően erős karizma. Az egyszemélyi vezetés alatt szocializálódott társadalom nem emel kifogást a székek cserélgetése ellen, ha az ide-oda átülő egyén a (fekete) gazdasági szektor támogatását is bíró „erős embert” testesíti meg.
Kész szerencse, hogy Közép-Európa már levetkőzte a szovjet örökséget.
*
