Hogyan (ne) csináljunk ellenzéket
Rendszeres szokásunk volt korábban tanácsokat adni az ellenzéknek, hogyan igazgassák saját magukat, hogy ha nem is kedvelhető, de tűrhető szereplői legyenek a magyar közéletnek.
Az Állami Számvevőszék jelentése igazolja, hogy a jórészt külföldről érkezett pénzek valójában a baloldali pártok kampányára mentek.
Közel
a Mindenki Magyarországa Mozgalom a választási kampány idején – állapította meg az Állami Számvevőszék vizsgálata. Az ellenőrző szervnek a Magyar Nemzet birtokába jutott részjelentése több mint száz példával igazolja, hogy a jórészt külföldről érkezett pénzek valójában a baloldali pártok kampányára mentek. A választási rendezvényükre való buszoztatástól az eredményváróig, a kampányfórumoktól az sms-küldésig, a hirdetésektől a szórólapokig szinten minden kampányműfajra jutott pénz.
Az Állami Számvevőszék jelentése hosszan, oldalakon keresztül taglalja, hogyan költötte el Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelölt szervezete a baloldal tavalyi választási kampányára a pénzeket. Az már korábban világossá vált, hogy a Mindenki Magyarországa Mozgalom külföldről, Karácsony Gergely tanácsadójának, Korányi Dávidnak a szervezetétől, az Action for Democracy-tól 1 848 603 106 forintot kapott.
A teljes,
Most a tengerentúlról kapott több mint 1,8 milliárd forint meghatározó részének felhasználásának módjára is fény derül, a Magyar Nemzet cikksorozatban fogja részletesen ismertetni, mi mindenre, és kinek mentek külföldi pénzek.
A Magyar Nemzet információi szerint a részjelentés megállapította, hogy a DK, a Jobbik, a Momentum, az MSZP, az LMP és a Párbeszéd „a választási kampányban a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét figyelmen kívül hagyta, a törvényi előírásokat megkerülte a közös kampányuk finanszírozása, a kampányköltések mértékének korlátozása és a kampányelszámolás tekintetében”.
Az ellenőrző szervezet szerint mivel a hat párt és a Márki-Zay-féle MMM a kampányban közös rendezvényeket tartott, közös plakátokat, közös logót és egységes választási szlogeneket használt, ezért
az MMM „kampányhoz kapcsolódó tevékenysége és költései alkalmasak voltak a választási kampány és a választások befolyásolására”.
Így aztán az ÁSZ megállapítja, hogy „a hatpárti összefogásban részt vevő pártok a kampányköltésekre előírt törvényi korlátozást nem tartották be, a hat párt és a Mindenki Magyarországa Mozgalom együttesen több mint 1 683,3 M forinttal többet költött a választási kampányra az engedélyezett összegnél”.
Az ÁSZ ugyanakkor leszögezi, hogy ez csak részjelentés, és további vizsgálatokat folytat. Azaz, az említett összeg akár még nőhet is.
automatizált telefonhívásokra és közösségi médiában megjelenő hirdetésekre, adatbázis-építésre és -kezelésre. Ezek azok a tevékenységek, amelyeket a Gyurcsány–Bajnai-kör emberei által működtetett DatAdat nevű cégcsoport végzett számukra. Az ÁSZ külön vizsgálta a DatAdat GMBH, azaz a bécsi DatAdat és Márki-Zayék között 2022. március 17-én létrejött megbízási keretszerződést is.
Mindezeken túlmenően a külföldi kampánydollárokból jutott 324 millió forint választási gyűlésekre és kampányrendezvényekre is. 365 millió forintot költöttek választási plakátokra, szóróanyagokra és egyéb kampányeszközökre.
Az MMM által a baloldal kampányába bevitt közel 1,7 milliárd forint azért is megdöbbentő, mert az úgynevezett kampánylimit, tehát a jogszerűen költhető keret 1,177 milliárd forint volt, és a baloldali pártok legálisan is elköltöttek 1,109 milliárd forintot.
A jórészt külföldi pénzek tehát szinte
A Magyar Nemzet arról is ír: összesen 383 173 914 forintba került a baloldal március 15-ei rendezvénye. A magyar függetlenségről szóló nemzeti ünnepen a baloldal a megemlékezésének akár 90 százalékát (!) külföldről érkező forrásból fizethette.
A lap azt ígéri: további cikksorozatban mutatja be az ellenzék számára külföldről érkező támogatások pontos útját.
Nyitókép: MTI/Mohai Balázs