Odessza lángokban – gondban az ukrán légvédelem
Tegnap este több, Odessza fölött készült felvételt is közzétettek: a legnagyobb ukrán kikötővárost újabb orosz dróntámadás érte.
Ukrajna hónapok óta lobbizik azért, hogy gyenge légvédelmét modern és ütőképes F-16-os harci gépekkel erősíthesse meg a nyugati szövetségesek jóvoltából. Az ukrán pilóták kiképzése elkezdődhet, a gépek küldése azonban késni fog.
***
Washington pénteken jóváhagyta, hogy a negyedik generációs harci gépek kezeléséhez szükséges kiképzést a NATO-tagállamok elkezdjék az ukrán pilóták számára. Hollandia, Belgium, Dánia készen áll erre a feladatra, de maguknak az amerikai fejlesztésű gépeknek az átadására nem. Németország is beszáll a kiképzésbe, úgy, hogy a német hadseregben nincsenek F-16-osok szakosítva, a Spangdahlem és a Ramstein katonai bázisok területén állomásozó amerikai F-16-osokon lesz lehetséges a gyakorlat.
A britek a „harcigép-koalíció” kialakításának fő szószólói, de közlésük szerint nincsenek fölösleges gépeik; hasonlóan nyilatkozott a belga és a lengyel kormány is: nincs fölösleges F-16-osuk, amelyet fel tudnának szabadítani az ukrán haderő számára. A lengyel hadsereg kötelékében 48 darab F-16-os van, de ezekre a saját légterük biztosítására szükségük van, ezért adnak át Ukrajna számára csupán MiG-29-eseket. Wopke Hoekstra holland külügyminiszter pedig hétfőn Brüsszelben azt nyilatkozta, hogy a kiképzésnek el kell indulnia, de a gépek átadása a jövő kérdése.
Ez a passzivitás azonban nem jelenti azt, hogy az ígéretek a levegőben maradnak. Seth Jones, a Center for Strategic and International Studies (CSIS) elemzőközpont nemzetközi biztonsági programjának igazgatója a Politico kérdésére elmondta: a nyugati hatalmak mindig ezt teszik, először hezitálnak, aztán ha az egyikük elszánja magát a fegyverzetátadásra, akkor a dominó-elv alapján a többi is követi.
Az ukrán védelmi minisztérium szerint
– ha a felújítás és eladás helyett most az ukránoknak való leszállítás mellett döntenek, akkor ezzel elindulhat a nyugati „harcigép-export”. Logikusan egyébként ennek egy amerikai kezdeményezésnek kellene lennie, hiszen az amerikaiaknak van F-16-os flottájuk, ők az ukrajnai hadsereg fő támogatói, ráadásul az amerikai technológia továbbadásához az amerikai kormányzat engedélye szükséges, mégis, az amerikai légierő vezetése a mai napig elkerülő válaszokat ad a szállításokra vonatkozó újságírói kérdésekre.
Az amerikai hadsereg tisztában van vele, hogy a modern harci technológia eljuttatása az ukrajnai frontra, illetve maga a pilóták kiképzése hónapokat vesz igénybe, így a jelenlegi harcok megfordítását nem ettől a harci nemtől kell várni. Bár az F-16-osok megléte önmagában fordulatot tudna hozni a katonai események sorában,
Az F-16-osok fejlett technológiája nagyban különbözik a MiG-29-es gépekétől: radarrendszerének, precíziós fegyvereinek, fedélzeti számítógépeinek kezelése mind szaktudást igényel, harci (stressz)helyzetben ennek hiánya végzetes tévedésekhez vezethet. A harci gépek a legtöbb esetben ráadásul kötelékben hajtják végre a bevetéseket, így önmagának a gépnek a vezetése harci misszióban nem elég, összehangolt manővereket kell begyakorolni.
Az ukrán pilóták kiképzését ezért nem lehet gyorstalpaló tanfolyamokon elvégezni, csak akkor engednek gépekre embereket, ha a szimulátorokon, hadgyakorlatokon már magabiztosságot mutattak.
Mégis, több amerikai katonai elemző bírálja az amerikai döntéshozatal késlekedését, mondván: ha az Egyesült Államok valóban gyorsan véget akarna vetni a háborúnak, akkor minél előbb modern fegyvereket kellene küldenie Ukrajnának, hogy eldöntsék a háborút. Az amerikai kormányzat válasza erre a vádra: nem akarnak eszkalációs szándéknak tűnő lépéseket tenni, ez pedig az oroszok szemében az lenne.
Márpedig közép- és hosszútávon az ukrán hadsereg a modern harci gépekkel
Elemzők azzal érvelnek, hogy Amerika és szövetségesei a modern tankok küldésével már eszkalálták az eseménysort, az eszkalációs félelmekre hivatkozás csak ürügynek tűnik az F-16-os szállítás késleltetésére.
Egy Politico-nak nyilatkozó európai diplomata szerint az amerikai álláspontban akkor állhat be változás, ha a ukrán hadsereg a következő hónapokban nem tud áttörést produkálni a frontvonalon, vagy ha világossá válik, hogy modern légi támogatás nélkül az ukránok patthelyzetbe kerülnek. Ebben az esetben szakértők az F-16-os-szállítmányok leghamarabbi érkezését Ukrajnába őszre valószínűsítik – éppen arra az időszakra, amikor még a tél beállta előtt van értelme ellentámadás indításának az orosz erők ellen.
--
--
Nyitókép: A portugál légierő F-16-osai egy litvániai NATO-hadgyakorlaton 2023. május 23-án (forrás: PETRAS MALUKAS / AFP)