A drasztikus lépésével pedig állítása szerint megsemmisíthetné a magyar ipari infrastruktúra orosz kőolajra épülő elemeit. Az információk hitelességét a Pentagon nem cáfolta. Az amerikai hírszerzés azonban túlzónak tartja a fenyegetéseket, mivel az elnök dühében fogalmazott meg ilyen gondolatokat.
A kiszivárogtatás időpontja
A kiszivárogtatás érdekes időpontban történt. Az Európai Unió ugyanis arra készül, hogy formálisan is leállítsa az olajszállítást a Barátság vezetéken keresztül Németország és Lengyelország felé. Igaz, a két ország korábban már kifejezte, hogy a továbbiakban nem kíván vásárolni orosz kőolajat, így ez a lépés csak szimbolikusnak minősülne.
Az uniós szankciók alól jelenleg Magyarország, Szlovákia és Csehország mentesül,
de ezek az országok a vezeték déli ágán kapják az olajat, így a helyzet most sem változna. A javaslatról kiderült, hogy az EU Oroszország elleni 11. szankciós csomagjának a részét fogja képezni.
Az esetleges veszélyek
Nem lehet tudni, hogy a Barátság kőolajvezeték felrobbantásáról szóló elképzelést dokumentáló Pentagon-iratok miért éppen most szivárogtak ki. Talán most már a magyar közvélemény számára is kezd egyre nyilvánvalóbbá válni, hogy Volodimir Zelenszkijt lehallgatják az amerikaiak.
Ennél azonban sokkal érdekesebb, hogy ez egy üzenet is lehet az Amerikai Egyesült Államok részéről.
Amennyiben pedig üzenetről van szó, Magyarország számára azt jelentheti, hogy Amerika figyelemmel kísér minden terrorcselekményt, és ura a helyzetnek. Ukrajna számára pedig azt üzeni a szivárogtatás, hogy nem fognak nekik mindent megengedni. Az ukrán elnök helyzete ugyanakkor annyiban speciális, hogy olyan lépéseket is megtehet, amiket más nyugati állam nem hagyott jóvá.
Magyarország alternatív lehetőségei
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint amennyiben Magyarország nem részesül orosz kőolajból, akkor fizikailag lehetetlenné válik hazánk kőolajellátásának biztosítása, mivel a Horvátország felőli kőolajvezeték kapacitása jelenlegi állapotában sokkal alacsonyabb, mint Magyarország, Szlovákia és részben Csehország összes kőolajigénye. Arról nem is beszélve, hogy korábban mindkét útvonalon drasztikusan megemelték a tranzitdíjakat. Az előbbi esetében a piaci átlag háromszorosát kérik a szállításért, utóbbi esetében pedig a korábbi háromszorosára nőtt a különbség.