A komplett feladatsort megoldotta Nánay Mihály történelemtanár, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke. Aki szeretné, most ellenőrizheti magát!
„A történelemérettségi középszintű feladatsora a szabályoknak mindenben megfelelt, így jól lefedte a teljes történelem követelményt” – értékelt a Mandinernek Nánay Mihály történelemtanár, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke. Mint mondta, a megoldáshoz a diákoknak egyaránt szükségük volt megszerzett kompetenciáikra (forráshasználat, szövegértés, ábra- és képelemzés) és történelmi ismereteikre is. A tesztfaladatok igazán sokszínűnek mondhatók: mindenféle forrástípus használatát (szöveges és képi források, adatsor, ábra) elvárták. A pedagógus szerint a felkészült vizsgázóknak az esszéfeladatok sem okozhattak túlnagy nehézséget.
Az első ókori feladat rendszeresen amolyan „önbizalom növelő”, „bemelegítő” jellegű szokott lenni – ezúttal sem volt másként. A táblázatban különböző keresztény szertartási részletek olvashatók és meg vannak adva a választható fogalmak.
a) A „Hiszek egyből” származó szövegrészletben olvasható, hogy „emberré lett”. Ebből egyértelműen következik, hogy itt a karácsony a megoldás.
b) A „Te deumból” való részletben a „halál mérgének megtiprása” és a „mennyország megnyitása” egyértelműen a húsvétra utal. De ha kétségei voltak a diáknak, a többi válaszlehetőség egyértelműen rossz volt.
c) A szentmisében szereplő mondat egyértelműen az utolsó vacsoráról szól.
d) A forrásrészletek és fogalmak összepárosítása után ez igazán nem volt nehéz feladat. A helyes sorrend: a), c), b)
A jól felkészült diák akár a kép nélkül is megoldhatta a feladatot, hiszen meg kellett tanulnia a gótikus stílus jellemzőit. A kép ugyanakkor természetesen segített az állításokkal kapcsolatos döntésben, hiszen ez alapján lehetett cáfolni a hamisakat.
1. Hatalmas ablak és rózsaablak látható a homlokzaton, tehát ez kizárható. Egyéb iránt ez az állítás a román stílus jellemzője.A középkori magyar történelemre vonatkozó feladat nem volt egyszerű. A szöveg alapos értelemzésére és megfelelő háttértudásra is szükség volt a megoldásához.
a) A jól felkészült vizsgázó természetesen ismeri a Mátyás idején jellemző adófajtákat. A szövegben szerepel is, hogy „a folytonos hadakozás” tette szükségessé az „igen nagy szolgáltatásokat”, így ez alapján egyértelmű, hogy itt a rendkívüli hadiadóról van szó. A fejenként kirótt adóra pedig szintén ráismer az érettségiző, ugyanis megtanulta, hogy a füstpénz bevezetésének pont ez volt az egyik fontos eleme.A feladat meglehetősen nehéz volt, főleg azért, mert egy oldalnyi, elvont jogelvekről szóló szöveget kellett végigolvasni a diákoknak és értelmezni. Vélhetően nem ez volt a kedvencük… Ugyanakkor, ha végigolvasták a szövegeket, akkor nem volt nehéz megtalálni a jó megoldásokat.
a) A szöveget végigolvasva nem lehet kérdés, hogy a 2. a helyes megoldás. A másik kettő természetesen becsaphatta azokat a diákokat, akik egyáltalán nem tudták értelmezni a szöveg kontextusát.
b) Rögtön az első szövegben az ártatlanság vélelmével súlyosan szembenálló eljárás jelenik meg. Emellett az utolsó forrásban pedig a különböző vallásokra más jogszabályi helyzet vonatkozik, ami pedig a „vallási meggyőződés szabadságával” áll szemben. Így tehát a két bekarikázott sorszám: 1., 5.
c) Itt nem szorul különösebb magyarázatra, hogy a helyes válasz az 1.
Ez egy hálás feladat volt, az előző után egy kis lazításként ráfért a diákokra.
a) Nem nehéz kitalálni, hogy Rákóczi követői a kurucok.
b) A Rákóczi-szabadságharc egyik fő célja volt az I. Lipót által képvisel katolikus ellenreformációval szemben a protestáns jogok védelme, így tehát a válasz: protestánsok.
c) Itt is szükséges a Rákóczi-szabadságharc kontextusának ismerete. A szabadságharc egyik fontos politikai célja az abszolutizmussal szemben a rendi jogok védelme volt. Ha pedig van országgyűlés, akkor nincs abszolutizmus. Így a helyes válasz: abszolutizmus.
d) A Rákóczi-szabadságharc történetét ismerve nem kérdéses, hogy a 2. -t kellett bekarikázni.
A képes feladatok rendszerint kedveltek az érettségizők körében, itt esetleg a textilipari tevékenységekben kevésbé tájékozott diákok veszíthettek pontot, vagy figyelmetlenségből a d) kérdésnél volt hiba lehetőség.
a) A helyes válaszhoz némi fogalommal kell rendelkezni ahhoz, hogy mi is az orsó. Ha ez megvan, akkor egyértelmű, hogy ide a B) kép tartozik.
b) Az ipari forradalommal kapcsolatos legalapvetőbb ismeret, hogy ez a gőzgép. Minthogy ez a tankönyvekben általában képpel szerepel, másfelől a többi képet bajosan lehetne gőzgépnek nézni, így a helye válasz a C).
c) A válaszhoz kizárásos alapon is el lehetett jutni, hiszen a már felhasznált B) kép mellett csak az A) képen látható textilipari munka. Persze sokat segíthetett az is, ha valaki tisztában van a szövés folyamatával.
d) Ehhez az állításhoz egyértelmű, hogy egy közlekedési eszköz a jóváros. De minthogy az E) képen látható autó a második ipari forradalom produktuma, a feladat pedig az első ipari forradalomról szól, így tehát itt csakis az F) lehet a helyes megoldás.
A helyes megoldások sorban: B), C), A), F)
Némi háttértudásra szükség volt, de szövegértésre apellált a feladat
Ismét a diákok szövetértelmező képességére volt szükség, amihez háttértudást is elvárt a feladat.
a) Minthogy a beszéd forrásmegjelölésben szereplő dátuma 1867, így egyértelmű, hogy Ferenc Józsefről van szó. De a kiegyezést ismerő diák természetesen maga is tudja, hogy vele kellett kompromisszumot kötnie Deáknak.Minden feladatsorban van egy komplex tesztfeladat. Ez nagyobb pontértékű és többféle jellegű kérdés is van benne (jelen esetben pl. táblázatelemzés és értelmező kérdések). A feladat megoldásához üzembiztosan kellett elemezni adatokat, illetve háttérismeretekre is szükség volt.
a) A vizsgázóknak elméletből is tudniuk kell, hogy az erdélyi a legnagyobb leszakított magyar közösség, így Románia a helyes válasz. De a táblázat adatain végigfutva is látszik, hogy Magyarország után (de itt ugye a magyarság nem kisebbség, hanem többség) Romániánál szerepel a legnagyobb adat.
b) Szintén elméletben is ismerhető a válasz, de a Magyarország sort végigkövetve látható, hogy a németeket kellett ide beírni.
c) A táblázatból kiderül, hogy a Délvidéken nagyobb volt a magyar népesség, mint a szerb (vagy bámely másik), így a helyes válasz a Szerb–Horvát–Szlovén Királyság. Itt a javítási útmutató vélhetően nem fogja-e fogadni a Jugoszláviát is, ugyanis a diákokat külön felszólították, hogy a táblázatban szereplő elemek közül válasszanak. Figyelmetlenség esetén itt könnyen pontot lehet veszíteni.
d) Ez a kérdés volt a legnehezebb, ugyanis az adatokat végigkövetve ez akár a szlovákokra is igaz lehetne. Ám kicsit jobban átgondolva, az ország nevéből is következik, hogy a szlovákok államalkotó nemzetnek számítottak (bár a csehektől messze elmaradó másodrendű státuszban) – így tehát az egyetlen etnikum, amelyre igaz az állítás, a rutén/ruszin volt.
e) Bár az adatok alapján látható, hogy Ausztria etnikailag viszonylag indokolható módon kapott területeket, de a magyar közvélemény számár a fő probléma a következő volt: Ausztria ugyanúgy vesztes állam volt az első világháborúban, mint Magyarország. Ilyen ún. nyílt végű kérdéseknél az útmutatóban mindig szerepel, hogy a válasz más helyes megfogalmazásban is elfogadható.
f) Az adatokat végigtekintve – de a tananyagból felkészülve is – egyértelmű, hogy a béke-rendszer után is nagy számú etnikai kisebbségek maradtak az egyes országokban.
Az EU intézményrendszere mindig egy elvont, bürokratikus és bonyolult téma a diákok számára. A feladat persze megoldható volt kellő felkészültség és az ábra magabiztos felhasználása esetén, de semmiképp sem mondanám egyszerűnek.
a) A kérdés a megtanult információk alapján is megválaszolható volt, de az ábrát fölhasználva is meg lehetett oldani. Minthogy európai uniós intézményeket kér a feladat, így a választópolgároktól közvetlenül kiinduló két nyíllal jelölt intézmény közül csakis az Európai Parlament lehetett a jó válasz.1956 fontos téma, így bizonyára ebből a témából készültek a diákok. A rigmusok meglehetősen tömörek, így jó kontextus értés kellett hozzá, hogy jól megoldják a feladatot.
a) A szovjet a Sztálin-szoborral, illetve a "maskarával" jelenik meg, így itt a helyes válasz: 2., 3.
b) Bem apót 1848-49 történetéből ismerni kell, illetve 1956 kapcsán is tananyag, hogy ezért mennek a tüntetők a Bem térre, így a helyes válasz: 5.
c) Gazdasági téma csak az első rigmusnál jelenik meg, így ide az 1. jön.
A feladat helyes megoldásához magabiztosan kellett ismerni a megadott gazdasági fogalmakat. Ez a téma ugyan nagyon fontos, de a történelemtanároktól viszonylag távol áll, így sokszor a diákok sem a kedvenceik között emlegetik. Bár én személy szerint kedvelem ezt a témát, mégis sokaknak jó hír, hogy jövő májusban már kikerül a kötelező érettségi tematikából.
a) A forrás végén szerepelt a nyugdíjbiztosítás kitétel. A szöveget helyes értelmezve egyértelmű, hogy ide az a fogalom kell, aminek a nyugdíjbiztosítás a részét képezi. Ez pedig a társadalombiztosítás.
b) Itt a nem felkészült vizsgázó akár beírhatta az adót is, ugyanis az is egy befizetendő pénzösszeg, de a társadalombiztosítási kasszába járulékot fizetünk, így itt ez a helyes válasz.
c) A szövegkörnyezetből következik, hogy a társadalombiztosítási ellátás nyugdíjbiztosításon kívüli másik eleme jön ide, azaz az egészégbiztosítás.
A történelem érettségi hagyományosan nehezebb felét alkotják az esszék, összesen az egész feladatlap pontértékének felét adva. A vizsgázóknak a két rövid egyetemes és a két hosszú magyar történeti esszé közül egyet-egyet kell választaniuk úgy, hogy azok különböző korszakra vonatkozzanak. Az esszé során különösen kell ügyelni, hogy pontosan a megadott témáról írjanak a diákok, ami a rövid esszéknél a nehezebb, ugyanis ott terjedelmi korlátok miatt csak egy részkérdés kifejtésére van mód. Az egész esszének nagyon lényeges szerkezeti elvárásai is vannak: a vizsgázóknak el kell helyezniük a folyamatokat térben és időben, illetve a megfelelő szaknyelvet kell használniuk. Emellett pedig az elemzés során fel kell használniuk az összes megadott forrást, valamint a háttérismereteiket is. Az elemzésnek okságinak és magyarázónak kell lennie, azaz minden esetben tényadatokat kell rögzíteni, majd ezekhez kell megállapításokat fűzni. A pusztán leíró jellegű esszé éppen ezért pontveszteséggel jár.
A megadott esszék két kombinációban voltak választhatók:
• a Julius Caesar egyetemeshez a rendszerváltozás magyar történeti került
• az Auschwitz rövidesszéhez pedig a Széchenyiről szóló hosszú esszé illett
Az esszék fontosabb elemeit vázlatosan és példaként foglaljuk össze az alábbiakban.
• tér-idő: az auschwitzi haláltábor a második világháború során működött mai Lengyelország területén
• forrás: az Auschwitzba deportált munkaképes foglyokat gyári munkára fogták, aminek a hadigazdaság működtetésében is szerepe volt.
• további lehetséges elemek:
o az auschwitzi tábor haláltáborként működött, azaz többszázezres létszámban gyilkolták meg gázkamrákban az ide hurcolt zsidókat
o a munkaképesnek ítélt foglyokat barakkokban szállásolták el, ami nagyon rossz körülményeket és a foglyok fizikai legyengülését is jelentette
o a tábort német biztonsági erők működtették, de a közvetlen rendvédelmi feladatra zsidó foglyokat (kápók) is alkalmaztak
• tér, idő: említ egy fontos dátumot a rendszerváltozással kapcsolatban: 1989. június 16. Nagy Imre újratemetése vagy 1989. október 23. – a köztársaság kikiáltása. Említi, hogy Magyarország eddig a szovjet blokk része volt.
• források
o Pozsgay Imre a Rádióban kijelentette, hogy 1956-ban népfelkelés zajlott – ezáltal a teljes Kádár-rendszer legitimációját egy csapásra megrendítette.
o A márciusi ellenzéki ünnepségen többpártrendszert / sajtószabadságot / a szovjet csapatok kivonását követelték – mindezek rímeltek az 1956-os követelésekre is / az 1848-as márciusi követelésekhez hasonlóan itt is 12 pontot fogalmaztak meg.
o 1989 nyarán zajlottak a Nemzeti Kerekasztal tárgyalások, melyben mind az ellenzéki pártok, mind az állampárt részt vettek / melyek során számos kompromisszumot kötöttek a rendszerváltás érdekében.
• további lehetséges elemek
o 1989. június 16-án tartották Nagy Imre újratemetését, mely megadta a szimbolikus kegyelemdöfést a rendszernek / mely rehabilitálta az 1956-os forradalom miatt elítélteket.
o 1989 nyarán meghalt Kádár János, aki ezáltal nem élte meg rendszerének teljes összeomlását / aki ekkor már csak valós hatalom nélküli pártelnök volt.
o 1989 nyarán zajlott a páneurópai piknik / megtörtént a nyugati határnyitás, ami a magyar rendszerváltásnak komoly nyugati / német / külpolitikai támogatást biztosított.
o 1989 őszén a kerekasztaltárgyalások során megállapított döntések szerint megalkották az új alkotmányt / legfontosabb sarkalatos törvényeket, ilyen módon Magyarországon vértelenül zajlott le a rendszerváltás.
o 1989. október 23-án kiáltották ki a magyar köztársaságot, mellyel közjogi / szimbolikus értelemben véget ért a diktatúra.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt