A magyar tanárképzés méltán elismert tradícióira építünk
Az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karon a magyar nemzet igényeire reflektáló, a tanári hivatást a közszolgálat jegyében gyakorló tanárokat fogunk képezni. Nánay Mihály írása.
A komplett feladatsort megoldotta Nánay Mihály történelemtanár, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke. Aki szeretné, most ellenőrizheti magát!
„A történelemérettségi középszintű feladatsora a szabályoknak mindenben megfelelt, így jól lefedte a teljes történelem követelményt” – értékelt a Mandinernek Nánay Mihály történelemtanár, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke. Mint mondta, a megoldáshoz a diákoknak egyaránt szükségük volt megszerzett kompetenciáikra (forráshasználat, szövegértés, ábra- és képelemzés) és történelmi ismereteikre is. A tesztfaladatok igazán sokszínűnek mondhatók: mindenféle forrástípus használatát (szöveges és képi források, adatsor, ábra) elvárták. A pedagógus szerint a felkészült vizsgázóknak az esszéfeladatok sem okozhattak túlnagy nehézséget.
Az első ókori feladat rendszeresen amolyan „önbizalom növelő”, „bemelegítő” jellegű szokott lenni – ezúttal sem volt másként. A táblázatban különböző keresztény szertartási részletek olvashatók és meg vannak adva a választható fogalmak.
a) A „Hiszek egyből” származó szövegrészletben olvasható, hogy „emberré lett”. Ebből egyértelműen következik, hogy itt a karácsony a megoldás.
b) A „Te deumból” való részletben a „halál mérgének megtiprása” és a „mennyország megnyitása” egyértelműen a húsvétra utal. De ha kétségei voltak a diáknak, a többi válaszlehetőség egyértelműen rossz volt.
c) A szentmisében szereplő mondat egyértelműen az utolsó vacsoráról szól.
d) A forrásrészletek és fogalmak összepárosítása után ez igazán nem volt nehéz feladat. A helyes sorrend: a), c), b)
A jól felkészült diák akár a kép nélkül is megoldhatta a feladatot, hiszen meg kellett tanulnia a gótikus stílus jellemzőit. A kép ugyanakkor természetesen segített az állításokkal kapcsolatos döntésben, hiszen ez alapján lehetett cáfolni a hamisakat.
A középkori magyar történelemre vonatkozó feladat nem volt egyszerű. A szöveg alapos értelemzésére és megfelelő háttértudásra is szükség volt a megoldásához.
„a folytonos hadakozás”A feladat meglehetősen nehéz volt, főleg azért, mert egy oldalnyi, elvont jogelvekről szóló szöveget kellett végigolvasni a diákoknak és értelmezni. Vélhetően nem ez volt a kedvencük… Ugyanakkor, ha végigolvasták a szövegeket, akkor nem volt nehéz megtalálni a jó megoldásokat.
a) A szöveget végigolvasva nem lehet kérdés, hogy a 2. a helyes megoldás. A másik kettő természetesen becsaphatta azokat a diákokat, akik egyáltalán nem tudták értelmezni a szöveg kontextusát.
b) Rögtön az első szövegben az ártatlanság vélelmével súlyosan szembenálló eljárás jelenik meg. Emellett az utolsó forrásban pedig a különböző vallásokra más jogszabályi helyzet vonatkozik, ami pedig a „vallási meggyőződés szabadságával” áll szemben. Így tehát a két bekarikázott sorszám: 1., 5.
c) Itt nem szorul különösebb magyarázatra, hogy a helyes válasz az 1.
Ez egy hálás feladat volt, az előző után egy kis lazításként ráfért a diákokra.
a) Nem nehéz kitalálni, hogy Rákóczi követői a kurucok.
b) A Rákóczi-szabadságharc egyik fő célja volt az I. Lipót által képvisel katolikus ellenreformációval szemben a protestáns jogok védelme, így tehát a válasz: protestánsok.
c) Itt is szükséges a Rákóczi-szabadságharc kontextusának ismerete. A szabadságharc egyik fontos politikai célja az abszolutizmussal szemben a rendi jogok védelme volt. Ha pedig van országgyűlés, akkor nincs abszolutizmus. Így a helyes válasz: abszolutizmus.
d) A Rákóczi-szabadságharc történetét ismerve nem kérdéses, hogy a 2. -t kellett bekarikázni.
A képes feladatok rendszerint kedveltek az érettségizők körében, itt esetleg a textilipari tevékenységekben kevésbé tájékozott diákok veszíthettek pontot, vagy figyelmetlenségből a d) kérdésnél volt hiba lehetőség.
a) A helyes válaszhoz némi fogalommal kell rendelkezni ahhoz, hogy mi is az orsó. Ha ez megvan, akkor egyértelmű, hogy ide a B) kép tartozik.
b) Az ipari forradalommal kapcsolatos legalapvetőbb ismeret, hogy ez a gőzgép. Minthogy ez a tankönyvekben általában képpel szerepel, másfelől a többi képet bajosan lehetne gőzgépnek nézni, így a helye válasz a C).
c) A válaszhoz kizárásos alapon is el lehetett jutni, hiszen a már felhasznált B) kép mellett csak az A) képen látható textilipari munka. Persze sokat segíthetett az is, ha valaki tisztában van a szövés folyamatával.
d) Ehhez az állításhoz egyértelmű, hogy egy közlekedési eszköz a jóváros. De minthogy az E) képen látható autó a második ipari forradalom produktuma, a feladat pedig az első ipari forradalomról szól, így tehát itt csakis az F) lehet a helyes megoldás.
A helyes megoldások sorban: B), C), A), F)
Némi háttértudásra szükség volt, de szövegértésre apellált a feladat
Ismét a diákok szövetértelmező képességére volt szükség, amihez háttértudást is elvárt a feladat.
Minden feladatsorban van egy komplex tesztfeladat. Ez nagyobb pontértékű és többféle jellegű kérdés is van benne (jelen esetben pl. táblázatelemzés és értelmező kérdések). A feladat megoldásához üzembiztosan kellett elemezni adatokat, illetve háttérismeretekre is szükség volt.
a) A vizsgázóknak elméletből is tudniuk kell, hogy az erdélyi a legnagyobb leszakított magyar közösség, így Románia a helyes válasz. De a táblázat adatain végigfutva is látszik, hogy Magyarország után (de itt ugye a magyarság nem kisebbség, hanem többség) Romániánál szerepel a legnagyobb adat.
b) Szintén elméletben is ismerhető a válasz, de a Magyarország sort végigkövetve látható, hogy a németeket kellett ide beírni.
c) A táblázatból kiderül, hogy a Délvidéken nagyobb volt a magyar népesség, mint a szerb (vagy bámely másik), így a helyes válasz a Szerb–Horvát–Szlovén Királyság. Itt a javítási útmutató vélhetően nem fogja-e fogadni a Jugoszláviát is, ugyanis a diákokat külön felszólították, hogy a táblázatban szereplő elemek közül válasszanak. Figyelmetlenség esetén itt könnyen pontot lehet veszíteni.
d) Ez a kérdés volt a legnehezebb, ugyanis az adatokat végigkövetve ez akár a szlovákokra is igaz lehetne. Ám kicsit jobban átgondolva, az ország nevéből is következik, hogy a szlovákok államalkotó nemzetnek számítottak (bár a csehektől messze elmaradó másodrendű státuszban) – így tehát az egyetlen etnikum, amelyre igaz az állítás, a rutén/ruszin volt.
e) Bár az adatok alapján látható, hogy Ausztria etnikailag viszonylag indokolható módon kapott területeket, de a magyar közvélemény számár a fő probléma a következő volt: Ausztria ugyanúgy vesztes állam volt az első világháborúban, mint Magyarország. Ilyen ún. nyílt végű kérdéseknél az útmutatóban mindig szerepel, hogy a válasz más helyes megfogalmazásban is elfogadható.
f) Az adatokat végigtekintve – de a tananyagból felkészülve is – egyértelmű, hogy a béke-rendszer után is nagy számú etnikai kisebbségek maradtak az egyes országokban.
Az EU intézményrendszere mindig egy elvont, bürokratikus és bonyolult téma a diákok számára. A feladat persze megoldható volt kellő felkészültség és az ábra magabiztos felhasználása esetén, de semmiképp sem mondanám egyszerűnek.
1956 fontos téma, így bizonyára ebből a témából készültek a diákok. A rigmusok meglehetősen tömörek, így jó kontextus értés kellett hozzá, hogy jól megoldják a feladatot.
a) A szovjet a Sztálin-szoborral, illetve a "maskarával" jelenik meg, így itt a helyes válasz: 2., 3.
b) Bem apót 1848-49 történetéből ismerni kell, illetve 1956 kapcsán is tananyag, hogy ezért mennek a tüntetők a Bem térre, így a helyes válasz: 5.
c) Gazdasági téma csak az első rigmusnál jelenik meg, így ide az 1. jön.
A feladat helyes megoldásához magabiztosan kellett ismerni a megadott gazdasági fogalmakat. Ez a téma ugyan nagyon fontos, de a történelemtanároktól viszonylag távol áll, így sokszor a diákok sem a kedvenceik között emlegetik. Bár én személy szerint kedvelem ezt a témát, mégis sokaknak jó hír, hogy jövő májusban már kikerül a kötelező érettségi tematikából.
a) A forrás végén szerepelt a nyugdíjbiztosítás kitétel. A szöveget helyes értelmezve egyértelmű, hogy ide az a fogalom kell, aminek a nyugdíjbiztosítás a részét képezi. Ez pedig a társadalombiztosítás.
b) Itt a nem felkészült vizsgázó akár beírhatta az adót is, ugyanis az is egy befizetendő pénzösszeg, de a társadalombiztosítási kasszába járulékot fizetünk, így itt ez a helyes válasz.
c) A szövegkörnyezetből következik, hogy a társadalombiztosítási ellátás nyugdíjbiztosításon kívüli másik eleme jön ide, azaz az egészégbiztosítás.
A történelem érettségi hagyományosan nehezebb felét alkotják az esszék, összesen az egész feladatlap pontértékének felét adva. A vizsgázóknak a két rövid egyetemes és a két hosszú magyar történeti esszé közül egyet-egyet kell választaniuk úgy, hogy azok különböző korszakra vonatkozzanak. Az esszé során különösen kell ügyelni, hogy pontosan a megadott témáról írjanak a diákok, ami a rövid esszéknél a nehezebb, ugyanis ott terjedelmi korlátok miatt csak egy részkérdés kifejtésére van mód. Az egész esszének nagyon lényeges szerkezeti elvárásai is vannak: a vizsgázóknak el kell helyezniük a folyamatokat térben és időben, illetve a megfelelő szaknyelvet kell használniuk. Emellett pedig az elemzés során fel kell használniuk az összes megadott forrást, valamint a háttérismereteiket is. Az elemzésnek okságinak és magyarázónak kell lennie, azaz minden esetben tényadatokat kell rögzíteni, majd ezekhez kell megállapításokat fűzni. A pusztán leíró jellegű esszé éppen ezért pontveszteséggel jár.
A megadott esszék két kombinációban voltak választhatók:
• a Julius Caesar egyetemeshez a rendszerváltozás magyar történeti került
• az Auschwitz rövidesszéhez pedig a Széchenyiről szóló hosszú esszé illett
Az esszék fontosabb elemeit vázlatosan és példaként foglaljuk össze az alábbiakban.
• tér-idő: az auschwitzi haláltábor a második világháború során működött mai Lengyelország területén
• forrás: az Auschwitzba deportált munkaképes foglyokat gyári munkára fogták, aminek a hadigazdaság működtetésében is szerepe volt.
• további lehetséges elemek:
o az auschwitzi tábor haláltáborként működött, azaz többszázezres létszámban gyilkolták meg gázkamrákban az ide hurcolt zsidókat
o a munkaképesnek ítélt foglyokat barakkokban szállásolták el, ami nagyon rossz körülményeket és a foglyok fizikai legyengülését is jelentette
o a tábort német biztonsági erők működtették, de a közvetlen rendvédelmi feladatra zsidó foglyokat (kápók) is alkalmaztak
• tér, idő: említ egy fontos dátumot a rendszerváltozással kapcsolatban: 1989. június 16. Nagy Imre újratemetése vagy 1989. október 23. – a köztársaság kikiáltása. Említi, hogy Magyarország eddig a szovjet blokk része volt.
• források
o Pozsgay Imre a Rádióban kijelentette, hogy 1956-ban népfelkelés zajlott – ezáltal a teljes Kádár-rendszer legitimációját egy csapásra megrendítette.
o A márciusi ellenzéki ünnepségen többpártrendszert / sajtószabadságot / a szovjet csapatok kivonását követelték – mindezek rímeltek az 1956-os követelésekre is / az 1848-as márciusi követelésekhez hasonlóan itt is 12 pontot fogalmaztak meg.
o 1989 nyarán zajlottak a Nemzeti Kerekasztal tárgyalások, melyben mind az ellenzéki pártok, mind az állampárt részt vettek / melyek során számos kompromisszumot kötöttek a rendszerváltás érdekében.
• további lehetséges elemek
o 1989. június 16-án tartották Nagy Imre újratemetését, mely megadta a szimbolikus kegyelemdöfést a rendszernek / mely rehabilitálta az 1956-os forradalom miatt elítélteket.
o 1989 nyarán meghalt Kádár János, aki ezáltal nem élte meg rendszerének teljes összeomlását / aki ekkor már csak valós hatalom nélküli pártelnök volt.
o 1989 nyarán zajlott a páneurópai piknik / megtörtént a nyugati határnyitás, ami a magyar rendszerváltásnak komoly nyugati / német / külpolitikai támogatást biztosított.
o 1989 őszén a kerekasztaltárgyalások során megállapított döntések szerint megalkották az új alkotmányt / legfontosabb sarkalatos törvényeket, ilyen módon Magyarországon vértelenül zajlott le a rendszerváltás.
o 1989. október 23-án kiáltották ki a magyar köztársaságot, mellyel közjogi / szimbolikus értelemben véget ért a diktatúra.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt