Mindezt az oktatás valóságára lefordítva tehát a tanárok mindennapos tevékenységének illeszkednie kell az országos köznevelési keretekhez, a nemzet érdekeit szolgálva. Ebben a tekintetben tehát a tanári tevékenység más attitűdöt igényel, mint akár egy gyógyszeripari vállalatnál dolgozó vegyész vagy kereskedelmi cégnél alkalmazott közgazdász esetében. Az utóbbi kettőnél ugyanis a munka során teljesen szabadon, az egyéni elképzelések szerint lehet alakítani a kutatási vagy üzleti terveket a minél jobb eredmény érdekében, addig a tanári pálya során mindig tekintettel kell lenni a közszolgálat feladatára, és csak ezután, másodsorban jelenhetnek meg az egyéni célok, preferenciák, elképzelések.
A közszolgálatot szolgáló tanárképzés
Az eddigiekben bemutatottakból következik az ideális tanárképzés modellje is. A hazai tanárképzés történetileg úgy alakult, hogy jellemzően a tudósképző szakok mellett jelentek meg a tanári tárgyak, ezzel mintegy a bölcsész vagy természettudós képzéseket elvégző hallgatók „mellékesen” tanári végzettséget is szereztek.
Az említett tudós szakok azonban érthető módon nem a közszolgálat, hanem a tudományos kutatás logikája és elvei szerint szerveződtek,
éppen ezért ezen keretek között nehezebb érvényesíteni a közszolgálati célokat. Ez utóbbi célok tekintetében elsőrendű elvárás, hogy a jövendő tanárok azokon a tudományos szakmai, valamint tanári felkészítő témákban szerezzenek elmélyült jártasságot, amelyekre jövendő tanári pályájuk során szükségük lesz. Azt pedig, hogy melyek ezek a területek, a mindenkori köz szolgálata dönti el, amit a létező szabályozó állami jogszabályok és dokumentumok tesznek kézzelfoghatóvá. Mindezek érvényesítése egy évszázados múltra visszatekintő, hagyományosan eltérő logika szerint szerveződő struktúrával nagyon nehéz feladat,