Nyitókép: MTI/Illyés Tibor
A szerző történész, történelemtanár, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke
Magyarországon, de bizonyára a világ számos más helyén is a labdarúgás, a közlekedés, a történelem és természetesen az oktatás azon témák közé tartoznak, amelyekhez mindenki ért. Bizonyos tekintetben ez örvendetes dolog, hiszen azt jelzi, hogy az elszemélytelenedő 21. században is számottevő érdeklődés mutatkozik közös ügyeink és azon belül az oktatás iránt. Nem meglepő ezek után, hogy egy új tanárképző intézmény (a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Kara) felállása miatt még a megszokottnál is több vélemény lát napvilágot. Ennek apropóján célszerű a kar létrehozásának gondolati hátterét is jobban megvilágítani,
bemutatva a valós és helyes értelmezést szemben egyes szervezetek – mint az Oktatói Hálózat vagy a Civil Közoktatási Platform – néhány kapcsolódó kérdésben megfogalmazott véleményével.
Az oktatás mint közszolgálat
Amióta világ a világ, minden társadalomban ellátták az oktatás és nevelés különböző feladatait. Kezdetben családi, közösségi és informális jelleggel, a komplexebbé váló közösségekben, államokban pedig már intézményesen. Egészen a 19. századig – amikor is a polgári államok kialakultak – az állam (egy-két kivételtől eltekintve) nem tartotta feladatának az oktatás megszervezését, tartalmának kialakítását, biztosítását. Ezt más társadalmi szereplőknek (leginkább az egyháznak) engedte át. A polgári állam azonban a nagy ellátórendszerek felépítésével magára vállalta a közoktatás biztosítását, ami a modern világ egyik alapelemévé vált.
Ezzel jutunk el az egyik legfontosabb alapvetéshez: a közoktatás működtetése, szervezése tehát alapvető állami feladat.
Ha például a közlekedés üzemeltetésére gondolnánk, akkor azt szolgáltatásnak nevezhetjük, de minthogy az oktatás elsősorban nem gazdasági tevékenység, és sok más tekintetben is különbözik azoktól, így a leghelyesebb közszolgálatnak nevezni.
Ráadásul a magyar állam a 19–20. században igen nagyméretű, szinte minden településre kiterjedő iskolahálózatot hozott létre, így ez a típusú közszolgálat az, amely talán a leghatékonyabban tud dolgozni a magyar társadalom közös életének jobbá tételéért, céljainak megvalósításáért. Ennek megfelelően nem kell és nem is lehet az oktatásra valamilyen semleges, a 21. századi globális világban zajló technokrata életre felkészítő rendszerként tekinteni,
hanem a magyar társadalom közös ügyeinek egyik leghatékonyabb előmozdítójaként, a magyarság értékeinek, teljesítményeinek, hagyományainak képviselőjeként és továbbörökítőjeként érdemes szemlélni.
Mindezt összegezve tehát az oktatás akkor látja el jól a feladatát, ha elsősorban nem a különböző nemzetközi sztenderdeknek és kutatói iskoláknak kíván megfelelni, hanem – közszolgálatként – a mai magyar társadalom, különösképpen is a tanulók és rajtuk keresztül a szülők és családok, azaz a nemzet szolgálatát helyezi a középpontba. Ezt szolgálják az oktatási rendszer egyes szabályozó elemei (például a tantervek), amelyek az alapvető kereteket is lefektetik.