Az ember öröksége a Teremtőtől (az Atyától) van, Isten teremtményeként (gyermekeként) de iure mindig örökös, de a gyakorlatban, de facto csak akkor tudja birtokba venni az örökségét, ha cselekvőképes és beszámítható. A mózesi Törvény szerepe az volt, hogy gyámságot gyakoroljon az ember fölött (megőrizze az örökséget a gyámolt javára), míg az el nem éri a nagykorúságot (a Krisztushoz való megtérést), amikor is már felelősen tud örökösként teljes joggal rendelkezni az örökséggel. A Gal 3:24-26 szerint a gyám (Törvény) megbízatása Krisztus eljöveteléig tart, a Krisztusban való hit által ugyanis Isten gyermekévé válunk, „elnyerjük a fiúságot” (Gal 4:5), nagykorúan (Krisztusban) és törvényes szülővel rendelkezve (az Atya gyermekeként) pedig már nincs szükség a gyámra, átvehető az örökség.
Ki válhat örökössé? (És ki nem?)
– Az öröklés római jogi folyamata az örökség megnyílását (az örökhagyó halálát) követően még egy aktusból állt: a megnevezett örökösnek meg is kellett szereznie az örökséget (acquisitio hereditatis).
/ Az örökség megszerzése a Biblia tanítása szerint úgy lehetséges, ha
hittel elfogadjuk, hogy az isteni végrendelet (ígéret) személyi hatálya ránk is kiterjed
(elfogadjuk, hogy nemcsak a Mag (Krisztus) az ígéret örököse, hanem a Krisztusban mi is örökösök vagyunk) (Ef 1:11).
– A fentiekből tehát az következik, hogy végrendeleti öröklés esetén az örökösöket az örökhagyó határozta meg.
/ Jézus végrendeletében (testamentum) szintén meghatározta ezek körét, ahogy az örökössé válás útját is. Az örökös tehát nem az, aki magát annak mondja, vagy akit annak tartanak, hanem az, akit az Örökhagyó annak tart.
– A római jog ismerte azt a jelenséget is, amikor az örökösök nem tudták megszerezni az örökséget; az örökség megszerzésének akadálya lehetett az erre való képtelenség (incapacitas), vagy az érdemtelenség (indignitas). Az első kategóriába olyan személyek tartoztak, akik azért lettek teljesen, illetve részlegesen korlátozva az örökség átvételében, mert a házassági korba lépve sem házasodtak meg, illetve ha megházasodtak is, nem született gyermekük. Az örökség megszerzésére vagy megtartására pedig
azok váltak érdemtelenné, akik az örökhagyót még életében bántalmazták, illetve halála után a végrendeletét megtámadták.
/ Ismert a történet, ahogy Jézus megátkozott egy fügefát, amelyen egyetlen gyümölcsöt sem talált, majd az később ki is száradt. Veszélyes olyan képmutató életet élni, amely külső jegyeiben az Istenhez való tartozás jegyeit viseli (gyümölcsöt ígérő fügefa), de amely nem hordoz belül semmilyen elkötelezettséget, hitet, értéket (gyümölcs nélküli fügefa) – ez az élet az örökség megszerzésére való képtelenség veszélyét hordozza.
Az örökség (üdvösség) átvételére való érdemtelenség eseteit pedig a Szentírás tucatnyi igehelyen részletesen felsorolja; ezek azok az esetek, amelyek a Megváltót „bántják”, testamentumát pedig a Mester kéréseit semmibe véve „megtámadják”: „Avagy nem tudjátok-é, hogy igazságtalanok nem örökölhetik Istennek országát? Ne tévelyegjetek; se paráznák, se bálványimádók, se házasságtörők, se pulyák, se férfiszeplősítők, Se lopók, se telhetetlenek, se részegesek, se szidalmazók, se ragadozók nem örökölhetik Isten országát.” (1Kor 6:9-10), „Irígységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek.” (Gal 5:21).
Kulturális kereszténynek lenni olyan, mint aki egy házat az utcáról a sajátjaként mutogat, miközben nincs hozzá kulcsa,
és a tulajdonjoga sincs bejegyezve a földhivatalnál. A „mennyei háznak”, Isten országának a tulajdonosa Isten, a mennyei földhivatalban Ő van bejegyezve tulajdonosként, birtokon belülre pedig csak az tud lépni, akit Ő társtulajdonossá tesz. „Mindazáltal megáll az Istennek erős fundamentuma, melynek pecsétje ez: Ismeri az Úr az övéit; és: Álljon el a hamisságtól minden, aki Krisztus nevét vallja.” (2Tim 2:19).
Ha megtudnánk, hogy egy elhalálozott távoli rokonunk jelentős értékű örökséget hagyott ránk, vajon melyikünk nem venné azt át? Van egy Távoli Rokonunk, és Jelentős Örökséget hagyott ránk – sokan mégsem vesszük át...
***
Megjegyzés: A bibliai idézeteknél a Károli-fordítást, míg a római jog értelmezésénél a Földi András és Hamza Gábor által jegyzett A római jog története és institúciói című egyetemi tankönyvet használtam.
--
--
Nyitókép: A feltételezett Golgota dombon épült jeruzsálemi Szent Sír-templom altemplomában található, sziklába vésett I. századi sír bejárata (fotó: Maráczi Tamás)