A magyar aktualitás
„A párbeszéd több síkon zajlik, az egyik egy elvi sík. Minél többet gondolkodom azon, hogy elvi síkon mi a különbség kettőnk gondolkodása között, annál inkább arra jutok, hogy minimális. Koncentráljunk tehát a közös nevezőre,
hiszen Magyarországon sajnos nagyon ritka, hogy az emberek azonosságokat, és ne különbségeket keressenek.
Értékesebbnek tartom, ha arról beszélünk, ami közös, a magyar társadalomnak sokkal inkább ezeket a pontokat kellene keresnie” – jegyzi meg Pogátsa. „Az biztos, hogy teljesen máshonnan indulunk, de ahová eljutunk, ott nem sok különbséget látok” – teszi hozzá.
A közgazdász Bibót hozza példának, aki azt mondja, hogy minden ideológiának és mozgalomnak van rossz és jó megnyilvánulása.
„Az a baloldali gondolkodás, amiből a Skandináv-modellt létrehozták, előtte létrehozta a sztálini terrort. Nyilvánvalóan a világ egyik legrosszabb dolga volt a sztálini Szovjetunió. De ugyanúgy baloldali gondolatok mentén hozták létre a Skandináv jóléti államot is, ami pedig egy szuper dolog. Ugyanabból a kiindulópontból tehát lehet jót és rosszat is alkotni. Ugyanígy az egyház esetében is: az egyház a világ egyik legjobb dolga, ha segít, ha szeretetet ad, befogad, közösséget teremt, viszont a világ egyik legrosszabb dolga volt, amikor máglyán égetett boszorkányokat és eretnekeket. Tehát ott is van bőven mivel elszámolni. Mindkét rossz verzió esetében egy szűk hatalmi elit a saját gyarapodására és mások kizsákmányolására használta az ideológiát” – fejti ki Pogátsa. Hozzáteszi: Bibó azt mondja,
ha az egyház hű maradt volna magához, akkor nem lett volna szükség a reformációra, és valószínűleg nem beszélnénk szociáldemokráciáról sem.
Arra a kérdésre, hogy a mai Magyarországon megvalósulnak-e ezek a típusú keresztény vagy szociáldemokrata elvek, Pogátsa elmondta: úgy látja, hogy az adatok szerint nem valósulnak meg, hiszen az oktatási rendszerünk nem adja meg a versenyzés lehetőségét a hátrányos helyzetű fiataloknak, az egészségügyi rendszerünk nem teremti meg az egyenlő ellátás feltételeit, illetve nem működik megfelelően a szociális politika vagy a közösségi közlekedés sem. „Ez egy befagyott társadalom” – szögezi le, majd kiemeli: ez nem a mostani kormány regnálása alatt kezdődött, hanem már jóval korábban.
„A magukat baloldalinak hazudó kormányok alatt sem volt társadalmi mobilitás Magyarországon, de ez semmit sem javult a magát kereszténynek valló kormány alatt sem.”
”A civil társadalom
Baritz nővér egyetértett azzal, hogy alig vannak különbségek a két elképzelés között. „Ha van egy gazdasági struktúra, amelynek eleme az ember, akkor felmerül a kérdés, melyik az elsődleges: a struktúra vagy az ember? A közjó-modell válasza az, hogy az ember az elsődleges, míg a Skandináv-modellnél hangsúlyosabb a struktúra: az állam, az adórendszer vagy az újraelosztás.” A nővér szerint azonban az ember képes legyőzni a struktúrát, képes a kölcsönösségre, ami azt jelenti, hogy képes adni, képes a nagylelkűségre és az önzetlen segítségnyújtásra.