Pogátsa Zoltán szerint a legnagyobb különbség azonban inkább az, hogy a magyar civil társaságok tipikusan szegények, nem tudnak egy fél évnél hosszabb távra tervezni. „Nem csupán a civil szervezetek száma a lényeg, hanem a tagságuk és a működésük feltételei is fontosak. Ebben pedig jóval rosszabb helyzetben vannak a hazai szervezetek, mint a skandinávok” – mondja.
„A világ legnagyobb civil szervezete egyébként a katolikus egyház, ami egyben egy globális struktúra is.
Sehol sincsenek a jóléti államok ahhoz képest, hogy van egy globális struktúra, ami arra jött létre, hogy struktúrákat adjon az államoknak: iskolákat, kórházakat, vallásos nevelést.”
”Mitől lesz az ember olyan, amilyen?
Pogátsa Zoltán szerint, hogy az ember milyen lesz, azt a genetika és a szocializáció dönti el. Baritz nővér pedig Aquinói Szent Tamás természettörvényére hivatkozva kifejti:
„az emberi természet olyan, hogy az elsődleges hajlama a jóra való. Tedd a jót és kerüld a rosszat!”
. ”Ezt az eredendő jót kell a nevelésnek és az oktatásnak kihoznia az emberből. Az oktatási rendszernek elképesztő nagy felelőssége van abban, hogy ez a jó megvalósuljon az emberben” – emeli ki a nővér, aki szerint ez nem más, mint egy modell. „A valóság viszont az, hogy az ember képes ezt felül írni a rosszal. A másik fontos elem pedig, hogy az ember társas lény. Szüksége van a másik emberre. Baritz nővér szerint Magyarországon nagy tradíciója van a közjó-modellnek, hiszen Szent István, Mária Terézia, de Horthy is olyan berendezkedésen dolgozott, ahol szerették volna megvalósítani a közjót. „Persze sajnos ez sosem valósult meg teljes mértékben.
A mai magyar alaptörvényben is nagyon sok olyan passzus van megfogalmazva, ami a közjót erősíti,
például a család- és gyermekvédelem. Illetve azt gondolom, hogy a kötelező hittan- és erkölcsi nevelés szintén arra hivatott, hogy ezt a belső jót megpróbálja kihozni az emberből."
Szabálykövetők vagyunk vagy sem?
Baritz nővér szerint a lutheránus ember szorgalmas, szabálykövető, puritán, takarékos és teljesítményorientált, míg a katolikus emberben inkább a kapcsolatiság és az erényetikai háttér dominál. „Ezek eltérő modellek, és ezen nem is feltétlenül kell változtatni. Itt inkább hangsúlyeltolódás van és nem különbség, a közös pedig a keresztény háttér.”
Pogátsa Zoltán szerint azok a társadalmak, hol betartják a szabályokat, jobban működnek, mint azok, ahol nem. Ugyanakkor nem mindegy, hogy milyenek a szabályok. „Ahhoz, hogy az emberek betartsák a szabályokat, azoknak észszerűnek kell lenniük. A közösség javát kell szolgálniuk. Azon, hogy milyen szabályokat hozunk egy társadalomban, nagyon sok múlik. Ha a szabályok megalkotása konszenzuálisan történik, akkor azt az emberek szívesen betartják, lásd például a Skandináv államokban” – fejti ki a szociológus. „A gond akkor van, ha ez nem történik meg. A volt Szovjetunióban éppen ez történt – nem volt érdekharmonizáció. Egy szűk kisebbség azt gondolta, ő jobban tudja, mint mások, és ráerőltette a szabályokat a többi emberre, akik aztán igyekeztek nem betartani, kicselezni azokat.
Az emberek akkor akarják kijátszani a szabályokat, amikor úgy érzik, nem vettek részt a szabályok meghozásában, nem kérdezték meg őket”
– tette hozzá.
Gazdasági növekedés
A beszélgetésbe ezen a ponton kapcsolódott be a másik két meghívott vendég. Köves Alexandra szerint nem lenne szabad kívülről beszélnünk az egyén és a struktúra kérdéséről, hiszen benne vagyunk, érintettek vagyunk. „Csak akkor tudunk beszélni fenntarthatóságról vagy akár klímavédelemről, ha nem helyezkedünk a kérdésen kívülre. Az ember és a struktúra nem különíthető el” – szögezi le.
Nemes Csaba úgy véli: a négy erőforrás – a társadalmi, az emberi, a természeti és a gazdasági – harmonikus egyensúlyán múlik minden. A fenntarthatóság e négy elem harmonikus együttműködésén alapszik. Nemes Csaba a szeretet fontosságára is felhívta a figyelmet. „Szeressük az alkotást és az alkotót! Őrizzük meg, amit kaptunk – erre hívott minket Isten. És legyünk munkatársai a teremtésben. Illetve legyünk irgalmasak: irgalmasnak lenni addig lehet, amíg az ember keze elér. Egy vezetőnek, államfőnek pedig messzebb ér el a keze, de mindenkinek megvan a személyes felelőssége.”
Baritz nővér szerint az ember szabadsága nagyon fontos tényező. „Ha a struktúra az elsődleges, akkor az egyén elvész. Az ember nem szabad, hogy elvesszen a struktúrában, hanem alakítani tudja” – szögezi le. Pogátsa Zoltán pedig kiegészíti: „De csak más emberekkel együttműködve.” Pogátsa szerint a struktúrákban kell együttműködnünk, hiszen egy ember egyedül nem tud megállítani globális folyamatokat. A szociológus korunk legnagyobb dilemmájának azt tartja, hogy mindenki azon az állásponton van, hogy:
én minek tegyem, ha a másik ember úgysem fogja megtenni?
Baritz nővér is kitér az egyéni felelősség fontosságára. „Én nem vagyok felmentve, attól még, hogyha például körülöttem mindenki korrupt, hiszen a tettemért egyedül én vagyok a felelős. Nekem kell döntenem, hogy valamit csinálok vagy sem. A végső sejt az egyéni felelősségem és a lelkiismeretem” – mondta.
Le kell állítani a gazdasági növekedést!”
” – szögezte le Pogátsa Zoltán a beszélgetés végén. „Bármit csinálunk, az anyaghasználattal, energiával és szeméttel jár. Nyilván lehet energia-hatékonyabban termelni, de ez sosem lesz nulla. És ez igaz a szolgáltatói szektorra is. A világgazdaság ma már a Föld biológiai eltartóképessége fölött van. Ma már a közgazdászoknak azzal kéne szembenéznie, hogy miként alakítsunk ki olyan gazdaságot, amelyik elfogadja, hogy nem növekedhet tovább. Ez radikális átgondolást igényel.”
Baritz nővér ennek kapcsán kiemeli: nagyon fontos a mértékletesség erénye, ami egy belülről jövő erény. „Meg tudom ítélni, hogy nekem egy, vagy öt kocsira van-e szükségem, és jó esetben a lelkiismeretem fogja megmondani a választ: elég egy. A belső rendezettség nagyon fontos.
Nem csak kívülről kell dolgoznunk a »nem növekedésen«, hanem belülről is”
”– zárja sorait.
Nyitókép: Az esemény Facebook-oldala