Orbán Viktor évértékelő beszédében elhangzott egyik legkonkrétabb ígéret a vármegyei tömegközlekedési bérletek és az úgynevezett országbérlet bevezetése, írja aTelex. A két új bérletet május elsejétől fogják bevezetni. A vármegyei bérlet minden megyében ugyanannyiba fog kerülni, és 50 forinttal olcsóbb lesz, mint a havi BKK-bérlet, azaz 9450 forintba kerül majd. Az országbérlet havi ára 18 900 forint lesz.
A bérlettel a MÁV és a Volánbusz helyközi járatain lehet majd utazni. Még nem tudni pontosan a részletszabályokat, írják, de ha valaki az egyik megyeközpontból a másik megyeközpontba jár, akkor a megyei autópálya-matricához hasonlóan minden bizonnyal ilyen bérletből is kettőt kell vennie – persze ez már pont annyiba kerül, mint az országbérlet.
A Telex úgy tudja, a városi tömegközlekedést sehol nem integrálják a bérletbe.
Azaz jegyet vagy bérletet kell váltani, ha valaki a helyi közösségi közlekedési cég járatain folytatja az utazását. Információik szerint csak a helyközi bérletek árát egységesítik, a helyközi jegyekét nem.
A vármegyei bérlet egyes számítások szerint
30 százalékos bevételkiesést jelent majd a MÁV-nak,
írják. A vármegyei bérlet részben új koncepciót jelent ahhoz képest, amiről Vitézy Dávid akkor még közlekedési államtitkárként tavaly októberben a Telexnek adott interjúban beszélt. Ő akkor többek azt mondta: „Belátható időn belül lesz egy olyan egységes applikáció, amit ha megnyitok, akkor tudok úgy közösségi utazást tervezni, hogy abban egy darab utazási láncot látok, és rögtön meg is tudom venni rá a jegyet az elejétől a végéig”.
Ezt a kvázi országos „BKK”-t 2023 végére ígérte, hangsúlyozta a Telex, és a részének mondta a differenciált jegyárakat, az egységes, akár zónaalapú tarifarendszert városi és helyközi járatokra egyaránt, valamint olyan bérleteket, amik egyben a helyi és helyközi utazásra is szólnak. A vármegyei bérletek ennek a kritériumnak semmiképpen nem felel meg, de vélhetően az országbérlet sem ezt a modellt képviseli, írják.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd