Erre még visszatérünk, de előbb nézzük az Egyesült Államok és Európa közti rivalizálást.
Az USA és az EU közötti, egyre élesedő kereskedelmi háború lényege a „made in USA” és „made in Europe” összecsapása. Ne felejtsük el, Németország éves külkereskedelmi többlete az USA-val szemben az utóbbi harminc évben 10 milliárdról
65 milliárd dollárra emelkedett, aminek meghatározó része, közel fele a gépjármű-kereskedelem. A Donald Trump által elindított protekcionista politika, ami Európa USA-val szembeni külkereskedelmi többletének csökkentését célozta, Joe Biden elnöksége alatt folytatódott. Ez a vámok helyett már az állami támogatások rendszerére épül, s nem a hagyományos iparágak védelmét, hanem az ipar zöldátállását támogatja, miközben megtartja az infrastrukturális fejlesztések rendszerét. Az IRA néven emlegetett amerikai törvény központi eleme a helyben készült elektromos autók használatának elterjesztése. Ha egy fogyasztó „made in USA” járművet vagy akkumulátort vásárol, 7500 dolláros támogatást kap az államtól. Emellett az európai jármű- és akkumulátorgyártó cégeknek négyszer annyi támogatást adnak, ha az Egyesült Államokban termelnek, nem Európában. Ez a kedvezmény az EU-ból Amerikába „kényszermigrálhatja” a cégeket. Valójában ez fáj igazán Európának, azon belül is Németországnak, de nekünk is.
Nem repülök Ryanairrel, van egy »magyarabb« légitársaság, a Wizz Air, remélem, egyre inkább itthon látjuk”
Mit tesz ez ellen Európa? És hova fog fajulni a kereskedelmi háború?
Szomorú, de Európa szokás szerint lassan reagál. Ugyanis minden nap számít. A legvalószínűbb egy állami támogatási verseny kialakulása, ami jelentősen meg fogja terhelni a költségvetéseket, s főleg Németország és Franciaország gyors eladósodásához vezethet. Elindulhat tehát egy olyan kereskedelmi és iparpolitika, amelyben a fogyasztóknak és a vállalatoknak pénzt fogunk adni azért, hogy hazait fogyasszanak, illetve legalább hazai alapanyag segítségével termeljenek. Érdekes kérdés persze, hogy a valóságban a végeredmény európai vagy nemzeti termék lesz. Mindenesetre az európai belső piac megerősítése kulcskérdés lesz. Mivel nem mindenkinek azonos költségvetési tér áll rendelkezésére, illetve nem minden tagállam tagja az euróövezetnek, az európai állami támogatási politika egyszerűsítésén és kibővítésén túl felmerülhet beavatkozási eszközként egy újabb közös alap felállítása, illetve a fel nem használt pénzek átcsoportosítása, ami a stratégiai ágazatokat segítheti, erősítve Európa versenyképességét. Az ilyen alapokkal kapcsolatban azonban elég rossz a tapasztalatunk.
Térjünk vissza a magyar iparpolitikához. Nem túl ambiciózus cél, hogy lokális kivételek legyünk?
Először is el kell fogadnunk, hogy Magyarország gazdasága továbbra is beruházás- és exportvezérelt, GDP-arányos beruházási rátánk 27, exportrátánk 85 százalékos. Másodszor, ki kell jelölni a húzóágazatokat. Ilyen lehet a járműipar, az akkumulátorgyártás, az elektronikaipar, a hadiipar, az egészség- és gyógyszeripar, az energiaipar, az élelmiszeripar, a telekommunikáció, a turisztika vagy akár a bank- és biztosítási szektor, a k+f és a felsőoktatás. A járműgyártás ma már a GDP több mint 20 százalékát adja, emellett egyre jobban kell fókuszálni a kreatíviparra is. Harmadrészt, területfejlesztési dimenzióban is kell gondolkozni. Például nemcsak a meglévő ipari parkok fejlesztésével kell foglalkozni, hanem újakat is létre kell hozni. Negyedrészt, új beruházásfinanszírozási stratégiára van szükségünk. A teljes beruházási mutatónk idén elérheti a 20 ezer milliárd forintot, vagyis az 50 milliárd eurót. Ennek közel 20 százalékát az évi 10 milliárd eurós működőtőke-beáramlás finanszírozza, ami tovább emelkedhet. A protekcionizmus erősödése miatt a globális működőtőke-stratégia meg fog változni, ehhez gyorsan alkalmazkodnunk kell. Csökkenni fog a költségvetési és az uniós források szerepe, közben növekedhet a fejlesztési és a kereskedelmi bankok részvétele a hitel- és a tőkefinanszírozás területén is. Ötödrészt, csökkenhet az állami s emelkedhet a vállalati magánberuházások aránya. Hatodrészt, a külföldi és hazai beruházások megvalósítását minden állami eszközzel egyre aktívabban kell segíteni, legyen szó szabályozásról, infrastruktúráról vagy energiarendszerek előkészítéséről. Végül fel kell készülnünk az erősödő beruházási aktivitás emelkedő energia- és munkaerőigényének biztosítására. Fontos még, hogy a politikai és intézményi stabilitás továbbra is nagy versenyelőnyt jelent a beruházásösztönzés szempontjából.
Az euró adhat stabilitást, ám hosszú távon olyan országnak nem érdemes csatlakoznia, amely gazdaságilag még nem konvergált az eurózónához”
Jó, de a versenyelőny, a „lokális kivételség” szempontjából az extraprofitadók aligha segítenek.
Hogyne segítenének! Egy ország gazdasága számára nemcsak a vállalatok, hanem a háztartások, a családok egészséges működése, a jelentős ársokkoktól való védelme is fontos. Tavaly és idén az évente 1000-1100 milliárd forintos extraprofitadó finanszírozza a rezsicsökkentést, azaz a legfontosabb árstopot, amivel az átlagfogyasztásig minden családot védünk. Ez havi 181 ezer forintot jelent, ami az átlagbér közel egyharmada. Ez, ahogy a bér is, növeli a családok rendelkezésre álló jövedelmét. Az extraprofitadók addig maradnak, amíg az energiaárak miatt szükség van a rezsivédelmi alapra. Mára az érintettek, vagyis az energiaszolgáltatók, a bankok, a biztosítók és a gyógyszertermelők elfogadták, hogy hozzá kell járulniuk a rezsivédelem finanszírozásához, pláne úgy, hogy tényleg extraprofit generálódik ezekben a szektorokban. Jövőre remélhetőleg el tudjuk kezdeni az extraprofitadók kivezetését. Egyébként ugyan mi vezettünk be elsőként az energiaválság nyomán extraprofitadót és árstopokat is, ma már ezek gombamód szaporodnak a világban. Magyarország mindig előre megy, rosszfiúnak kiáltják ki, majd előbb-utóbb mindenki rájön, hogy ez az egyedüli jó megoldás. Megszoktuk már.
Az extraprofitadó kapcsán a leghevesebb reakció Michael O’Leary Ryanair-vezértől érkezett. Esetleg beszéltek az „ostobázás” óta? Mikor repült utoljára Ryanair-géppel?
Soha nem repültem, nem is fogok, van egy „magyarabb” légitársaság, a Wizz Air, remélem, egyre inkább itthon látjuk. O’Leary úrral egyébként nem beszéltem, és nagyon nem szeretem, ha a médiában megy az üzengetés, nem is én kezdtem. Az általa kifogásolt „departure fee” Európa nagy részén ismert és alkalmazott megoldás, nem igazán értettem a felháborodását, a stílusa pedig olyan, amilyen. Ezt nem kell felvenni, pláne nem kormánytagként.
Ha már kritikák, mi indokolja válság idején a Vodafone felvásárlását? Az ellenzék inkább a tanároknak adná az erre szánt 640 milliárd forintot.
Kezdjük ott, hogy a vételár az eredetileg bejelentetthez képest 10 százalékkal kisebb lett. De nem ez a fontos. A rendszerváltozás óta a magyar gazdaság jelentősen megerősödött, sok cég ki tud fektetni vagy a korábban belépő külföldi befektetőt itthon ki tudja vásárolni. Egy stratégiai ágazatban pedig ekkora cég itthon kábé tízévente eladó, ebből adódóan stratégiailag az ár képlékeny. Mindazonáltal komoly nemzetközi csapat dolgozott a tranzakción, a kivásárlás természetesen piaci áron, értékelés alapján zajlik. Ekkora cégnél mindent részletesen le kellett tárgyalni, hatalmas ügyletről van szó. Intéztem már nagy banki tranzakciókat, mint az MKB vagy a Budapest Bank megvásárlása, ám ez a tranzakció szakmailag és ügyletméretet tekintve is mindent túlszárnyalt. Szerencsére szakmailag jól felkészült kollégáim vannak, biztos kezekben voltunk. A Vodafone-ügylettel a fő tulajdonosból, a 4iG-ből nemcsak nemzeti, hanem regionális bajnok is lesz. Már a Balkánon is megvetette a lábát, és növekszik, jó esélye van felzárkózni az OTP–Mol–Richter hármashoz. A gazdaságban a telekommunikációnak, a digitalizációnak, illetve az 5G hálózat fejlesztésének ráadásul nagy jövője van, mindenképp stratégiai ágazatról van szó, ahol nemzeti érdek megvetni a lábunkat. Értem, hogy másra is lehet költeni a pénzt, de a Vodafone most volt eladó, a tranzakció pedig hitelfelvételből valósult meg, nem vettünk el költségvetési forrást mástól.
És mit akarnak kezdeni a Posta Biztosítóval?
A biztosítói piac a bankrendszernél eddig sokkal kisebb figyelmet kapott, pedig stratégiai ágazatról van szó. A kormány belefogott a szektor konszolidációjába, a működés újraszabályozásába. A német tulajdonosoktól állami kézbe kerülő Posta Biztosító a Magyar Posta hálózatát használja, s jelentős élet- és nemélet-üzletággal rendelkezik. Az államnak azonban nem célja a többségi tulajdon hosszú távú megtartása. Arra törekszünk, hogy csökkenjen az ágazatban működő biztosítók száma, és 50 százalék fölé növekedjen a hazai tulajdon részaránya. Az államnak az Aegonnál és az Unionnál meglévő tulajdonrésze úgyszintén stratégiai jelentőségű. Az újraszabályozással pedig a versenyt akarjuk növelni, az első ilyen csomag már készül, és a lakásbiztosításokat fogja érinteni.
Más téma. Euróval nem lenne könnyebb a felzárkózás? Horvátország januártól az eurózóna tagja, egyre kevesebben vannak, akik még nem vezették be a közös fizetőeszközt. Mi kitartunk?
Horvátország nagyon más eset, szomszédunknál az emberek jó részének a turizmus miatt eddig is euróban volt a bevétele, hosszú ideig fenntartották az árfolyam-stabilitást, rég feladták az önálló monetáris politikát, így számukra ez logikus lépés volt. Kétségtelen, az euró adhat stabilitást, ám hosszú távon olyan országnak nem érdemes csatlakoznia, amely gazdaságilag még nem konvergált teljes mértékben az eurózónához. Ha az egy főre eső GDP vásárlóerő-paritáson eléri az európai átlag 90 százalékát, akkor visszatérhetünk a témára, ám egy felzárkózásban lévő ország a kormány álláspontja szerint nem adhatja fel az önálló monetáris politikát vagy a bankunióra gondolva az önálló pénzügyi felügyeletet. Egyébként jól haladunk, tavaly már elértük a 79 százalékot, amivel Görögország után megelőztük Portugáliát is. A hazai deviza megtartása a felzárkózás során kiemelten fontos versenyképesség-befolyásoló eszköz.
Orbán Viktor szerint a rendszerváltozás óta a múlt év volt a legnehezebb. A mostani esztendő átveheti az elsőséget?
Remélem, a 2022-es marad a legnehezebb év. El kell ismerni, a veszélyek korába léptünk, idén a növekedés bizonyosan kisebb lesz a tavalyinál, az átlagos infláció pedig magasabb. A gazdaság körülményei tehát rosszabbak lehetnek, de ha látjuk, mi vár ránk, tudunk alkalmazkodni, nem fog meglepetés érni minket. Tavaly ez szinte lehetetlen volt, rengeteg kellemetlen meglepetés ért minket, védvonalakat kellett felépíteni, állandó alkalmazkodásra kényszerültünk. Az egyébként aktivista kormány még aktivistább lett. Abban bízom, hogy ezekre alapozva, a most látható pályán haladva inkább kellemes meglepetések várnak ránk. Amint korábban mondtam, az infláció a vártnál kisebb, a növekedés a vártnál nagyobb lehet 2023-ban, pozitív kockázatok vannak. Minden esélyünk megvan, hogy az év végén azt mondhassuk majd: beérett a kormány gazdaságpolitikájának gyümölcse, elkerültük a recessziót, és 2024-ben egyensúlyi pályán ismét kilőhet a magyar gazdaság.
Nagy Márton
Szolnokon született 1976-ban. 1999-ben szerzett közgazdászdiplomát a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen. 1998-tól az Államadósság Kezelő Központ makrogazdasági elemzőjeként, 2000 és 2002 között az ING Vagyonkezelő Rt. vezető elemzőjeként dolgozott. 2002-ben csatlakozott a Magyar Nemzeti Bankhoz, ahol a pénzügyi stabilitási terület vezető közgazdasági szakértője, helyettes vezetője, majd igazgatója lett. 2013 és 2015 között pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős ügyvezető igazgató, 2015-től 2020-ig az MNB alelnökeként dolgozott, és a monetáris tanács tagja volt. 2015 és 2017 között a Budapesti Értéktőzsde elnöki pozícióját is betöltötte. 2020 és 2022 között miniszterelnöki megbízottként a kormányfő gazdasági főtanácsadójaként tevékenykedett, 2022-től gazdaságfejlesztési miniszteri pozícióban az ötödik Orbán-kormány tagja. Nős, két gyermek édesapja.
Szolnokon született 1976-ban. 1999-ben szerzett közgazdászdiplomát a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen. 1998-tól az Államadósság Kezelő Központ makrogazdasági elemzőjeként, 2000 és 2002 között az ING Vagyonkezelő Rt. vezető elemzőjeként dolgozott. 2002-ben csatlakozott a Magyar Nemzeti Bankhoz, ahol a pénzügyi stabilitási terület vezető közgazdasági szakértője, helyettes vezetője, majd igazgatója lett. 2013 és 2015 között pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős ügyvezető igazgató, 2015-től 2020-ig az MNB alelnökeként dolgozott, és a monetáris tanács tagja volt. 2015 és 2017 között a Budapesti Értéktőzsde elnöki pozícióját is betöltötte. 2020 és 2022 között miniszterelnöki megbízottként a kormányfő gazdasági főtanácsadójaként tevékenykedett, 2022-től gazdaságfejlesztési miniszteri pozícióban az ötödik Orbán-kormány tagja. Nős, két gyermek édesapja. Nyitókép: Mandiner / Földházi Árpád