Egy gyönyörű ünnep Jézus és Mária tisztelete jegyében: ma van Gyertyaszentelő Boldogasszony

2023. február 02. 06:00

Meghitt és szép ünnep a mai – de mi is ez valójában? Röviden összefoglaljuk, amit tudni érdemes.

2023. február 02. 06:00
null
Vágvölgyi Gergely
Vágvölgyi Gergely

A katolikus egyház február második napján Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepét üli. De miről is emlékeznek meg ezen a napon? Egészen pontosan arról, hogy Jézus születése után negyven nappal (a törvénynek megfelelően) Mária és József a jeruzsálemi templomban hálából felajánlották az előírt áldozatot Istennek, az Úrnak ajánlva elsőszülött fiukat. A bemutatott áldozat egy pár gerlice volt. Mindez azért is jelentős, mert ebből (is) tudhatjuk: a Szent Család tisztes szegénységben élt, Jézus születése után ugyanis az előírtakat tudták ugyan teljesíteni, de csak a legkisebb értékű áldozati adomány megvásárlására volt lehetőségük. 

A Szentírás tanúsága szerint a templomban találkoztak Anna prófétanővel és az agg Simeonnal, akik felismerték Jézusban a megváltót és

a világ világosságának nevezték őt. 

A szentmisék keretében ezen a napon (amely egyébként tanácsolt ünnep a katolikus hívek számára, a legtöbb templomban ünnepi miserend van érvényben) gyertyákat szentelnek, amelyek Krisztust éppen így, mint a világ világosságát hivatottak szimbolizálni. A szenteltvízzel meghintett gyertyákkal a hívek hagyományosan körmenetet is járnak (sok esetben nem csak a templomon belül, hanem az előtte elterülő téren, vagy a környező utcákban), megjelenítve ezzel, hogy Jézus világosságát a keresztény ember kiviszi a világba, felmutatja az embereknek. A gyertya már egészen az ókeresztény kortól a Megváltó szimbólumaként működik. 

A keleti liturgia a találkozás ünnepének nevezi ezt a napot, mert ekkor találkozott Jézus először az emberiséggel az őt születésekor köszöntő pásztorok látogatásán kívül. 

Jeruzsálemben már a 4. században is megülték ezt az ünnepet, onnan terjedt el a teljes keresztény világban. A nyugati egyházban mintegy ezer esztendőn át az ünnepnap Szűz Máriát állította középpontba, az ő tisztulását emelve ki (a törvény előírásának megfelelően József és Mária azt követően járult a templomba, hogy elteltek Mária tisztulásának napjai), 1960 óta azonban a keleti egyházzal összhangban ismét az Úr ünnepeinek egyike. A magyar hagyományban azonban a hivatalos elnevezésnél (Urunk bemutatása) erőteljesebben tartja magát „a máriás” elnevezés: Gyertyaszentelő Boldogasszony. 

Szent II. János Pál pápa rendelkezésének megfelelően 1997 óta február 2-án az egyház a megszentelt élet világnapját is ünnepli, azaz

a papi és szerzetesi hivatást, amelyet világszerte egymillió nő és férfi él ma is.

Az ünnep célja, hogy erre a különlegesen értékes életformára irányítsa a figyelmet, egyben arra invitálja a híveket, hogy imádkozzanak a papokért és szerzetesekért, valamint új hivatások születéséért.

Cikkünk írásához a Magyar Katolikus Lexikon vonatkozó szócikkeit, a Magyar Kurír és a Magyar Katolikus Rádió korábbi cikkeit használtuk fel.

Nyitókép: ferencesek.hu

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fado
2023. február 04. 18:35
https://youtu.be/NWHPiWzcXe4
Sámson
2023. február 04. 00:17
részlet a Wikipédia oldalról a témában: "A hagyomány nem őrizte meg Jézus születésének kalendáriumi napját. Az első századokban az Egyház az epifániát vízkereszt ünnepén, az emberré vált Isten világra jövetelének misztériumát ünnepelte. A Katolikus egyházban Jézus születésnapját már a niceai zsinat (325) előtt ünnepelték, de ennek a megemlékezésnek még ott sem volt egyértelműen meghatározott napja. Alexandriai Szent Kelemen (3. sz.) szerint máj. 15., Szt. Epiphaniosz (310–403) és mások szerint január 6. volt ez a nap. Ezekből az adatokból azt a következtetést lehet levonni, hogy a Jézus születéséről való megemlékezés csak a második században alakult ki. Az antiochiai Teofiliusz (171–183) egy feljegyzésében megemlíti, hogy a gaulok azt állítják, hogy mivel ők az Úr születéséről december 25-én emlékeznek meg, úgy a húsvétot március 25-én kellene megtartaniuk. 202-ben Hippolitusz a Dániel könyvéhez írt magyarázatában azt írta, hogy Jézus Augustus császár 42. évében, december 25-én, egy szerdai napon született Betlehemben. (Számunkra feltűnő módon nem írt semmilyen ünneplésről.) Az akkori kor szellemét egyébként jól tükrözi az, hogy Órigenész a 245-ben, Mózes harmadik könyvéről írt nyolc hitszónoklatában erőteljesen elítéli Jézus születése megünneplésének még a gondolatát is. A következő évszázad során azonban az ősi pogány szokások lassan-lassan fellazították ezeket a józan életszemléleteket."
Sámson
2023. február 04. 00:10
Vágvölgyi Gergely nem tudja - vagy elhallgatja - azt a köztudomású tényt, hogy Jézus biztosan nem december 25-én született. Így ez az ünnep egy hamis dátumra épül. Jézus születésének dátuma ismeretlen, azt tudjuk a bibliai beszámolókból, hogy tavasszal vagy ősszel született. December 24-25 a napisten kultuszának az ünnepe volt, amelyet átkereszteltek Jézus születésnapjává. Ezen felül az is probléma ezzel az ünneppel, hogy Jézus sem, és az apostolok sem jártak gyertyákkal körmeneteket. Ezek a IV. században államvallássá (és rómaivá) vált kereszténység szokásai, a körmenetek, vonulások, amelyek római szokások, nem pedig keresztény szokások. Ezek a római szokások a kereszténység egyik részének államvallássá válása után kerültek be az államvallásba.
MyOp
2023. február 02. 10:36
Akkor hadd írjak egy kis protestáns (közelebről református) értelmezést is ehhez a jeles bibliai eseményhez, remélve, hogy senki nem veszi zokon: Jézus bemutatás a templomban, nyilván egy fontos evangéliumi esemény, habár ez a lukácsi hagyomány, Máté szerint Jézus családja Egyiptomba menekül ugyebár, Márknál és Jánosnál nem találkozunk Jézus gyermekkorával. Lényegében Lukács evangéliuma tartalmaz gyermekségtörténetet bővebben, de a szűkebb leírást tartalmazó Máté más történetszálat visz. Ez az ellentmondásnak tűnő párhuzam leginkább abban rejlik, hogy Máté evangéliuma inkább zsidóknak szánt írás, ezért sokszor Jézus és a zsidók közti kapcsolatra helyezi a hangsúlyt. Lukács viszont már a "pogányoknak", a "népeknek" szánja az evangéliumot és ez a történet pontosan ebbe illeszkedik bele. Jézust elviszik a templomba ott van egy idős asszony és egy idős férfi, Anna és Simeon. Ott van Ádám és Éva újra. Isten újra találkozik azokkal, akik egykor az isteni rend ellen szegültek és ezzel, mind lélekben, mind testben elszakadtak, és jócskán eltávolodtak a Teremtőtől. Fontos a várakozás. Ez a két idős ember - Anna és Simeon, talán előrehaladt koruk is ezt hangsúlyozza - már rég várták Istent, hogy újra szóljon, mert a hosszú idő alatt rájöttek, hogy Isten nélkül az élet valójában értelmetlen. Ezért ott vannak a templomban minden nap és imádkoznak. Sokszor a hitélet ilyen hosszadalmas, monotonnak tűnő, semmi visszaigazolást nem nyerő folyamat, de akkor, amikor az ember úgy érzi, hogy már nem sok ideje van hátra, megtörténik a csoda. Megjelenik Jézus. Nem késik el, hanem a kellő pillanatban találkozik az emberrel. Ezért örül ez a két ember a férfi és az asszony: szemeim meglátták az Üdvözítőt, ez a csoda, ez a beteljesedés. Végül talán a legszebb a történetben, hogy Jézust viszik a szülei, de abban, ahogy az édesanyja karján eljut a templomba Isten titkos terve rejtőzik. Ahogy szinte mindenben, úgy életünk eseményeiben is ott van Isten titkos terve, ami azért titkos, mert szemmel nem látható, csak a beteljesedésekben érthető meg. Jézust viszik, de közben Jézus megy, mert Isten terve az, hogy Megváltóként megkeresse az embert. Egy másik lukácsi történet is hasonló ehhez, amikor Jézus Jerikón halad át és a gazdag Zákeus furakszik át a tömegen, hogy ő megláthassa Jézust, végül felmászik egy vad fügefára. A történet szerint viszont Jézus látja meg őt és szólítja meg, azt mondja neki: szállj le mert ma nálad kell megszállnom. Visszatérve erre a történetre, itt is ez történik, Jézus megy oda a várakozó, imádkozó Isten jelenlétét kereső emberhez, a férfihoz és a nőhöz, Ádámhoz és Évához. Mindezt egy szertartás keretezi a zsidók vallási szokása, ebben történik a találkozás. Az egyház szintén ilyen keret, vannak szokásaink, szertartásaink, ott vagyunk benne mi várva, remélve Isten jelenlétét és Ő valóban eljött, eljön és közösséget vállalt velünk.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!