„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
Nem úgy, ahogy ígérte (gyalogos-, kerékpárosbarát közterek kialakítása). Pláne nem annyiért, amennyiért lehetett volna (öt milliárd forinttal drágábban). De a Lánchíd-projekt részeként elkészült a Clark Ádám téri körforgalom. Örül viszont a baloldali főpolgármester, mert tavasszal lesz hova például petúniákat, büdöskéket ültetni, így a Fidelitasnak sem kell többé aggódnia a virágok állapotáért.
Egyértelmű, hogy fogy a levegő Karácsony Gergely körül. A baloldali főpolgármester ugyan biztos abban, 2024 tavaszán ismét az ellenzéki összefogással a háta mögött mérettetheti meg magát.
Kérdéses azonban, mit szólnak ehhez szövetségesei. A DK részéről Gyurcsány Ferenc lengette be elsőként, hogy egyáltalán „nem alapértelmezett” a városvezető támogatása. Később Komjáthi Imre, az MSZP újdonsült társelnöke is erről beszélt. Legutóbb pedig az LMP szúrt oda a főpolgármesternek, de immár nem párt-, hanem szakpolitikai alapon. Ungár Péter például azt írta, Karácsony „bő egy évvel a világ összes kamerájába belemondta, hogy a zöldpolitikának nincs meg a megfelelő támogatottsága Magyarországon”, most meg arról értekezik, „hogy a dugódíj rossz, a Lánchíd gyalogos híddá tétele bonyolult, és amúgy is a forgalomcsillapítás esetén olyan csúnyákat mondanak az autósok”. Képviselőtársa, Csárdi Antal meglátása szerint pedig a városvezető más zöld vállalások mögül is kifarolt már.
Vegyük most a Lánchíd rekonstrukcióját és az ahhoz kapcsolódó beruházások, így a Clark Ádám tér felújítását. „Olyan utcákat alakítunk ki, ahol az emberek szívesen sétálnak vagy bicikliznek: ez jó az emberek egészségének, de a város egészének is. (…) Befogadó, mindenki számára használható köztereket alakítunk ki: felgyorsítjuk az akadálymentes közlekedés és közterek biztosítását” – ígérte Karácsony, még a 2019-es fővárosi kampánya idején. Csakhogy ebből (sem) lett semmi, hiszen minap jött a bejelentés: nem csupán a Lánchíd-projekt ért el olyan fázisához, amelynek köszönhetően december közepétől a buszok mellett a taxik, motorosok és kerékpárosok is átroboghatnak;
Nem az történt, amit a főpolgármester hangoztatott. És pláne nem az, amit a már általa is dirigált városvezetés célul tűzött ki: egy kisebbre szabott körforgalom, amely kompromisszumot eredményezett volna a gyalogos, kerékpáros és autós forgalom számára.
Furcsa mód, ha a Clark Ádám tér nem az eredeti formáját nyerte volna most vissza, hanem, mondjuk annak az elvnek a mentén haladtak volna Karácsonyék, amelyet 2019 őszétől elméletileg meghirdettek, de legalább hagyták volna végig futni az előző önkormányzat elképzeléseit, akkor ma úgy nézne ki a Lánchíd budai oldala, mint ami az eredeti, Tarlós István idején prezentált tervekben szerepelt. Vagy úgy, mint amit Magyar Kerékpárosklub vázolt fel, az önkormányzati voksolásokat megelőzően.
Nézzük az eredeti forgatókönyvet: „A szabadidős, pihenési és turisztikai lehetőségek javítása érdekében megújulnak, könnyen elérhetővé válnak és összekapcsolódnak a gyalogos- és zöldfelületek – közölte még 2019 nyarán a BKK. – Kitértek arra is, hogy épületek előtti járdák kiszélesítését, a megmaradó útfelületeken pedig új gyalogos átkelési lehetőségek kijelölését tervezik. (…)
A terveknek a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedés előtérbe helyezését kell szolgálniuk.
Ugyanakkor a járműforgalom csillapítása mellett fennmarad a Bel-Buda és a pesti belváros összekötését biztosító fontos közlekedési folyosó forgalmi szerepe. A BKK tájékoztatása szerint Clark Ádám téren biztosítani kell a gyalogos terek növelését és az átjárás lehetőségét minden irányba.”
Vessünk egy pillantást a kerékpárosok javaslatára is: legyen lényegesebben nagyobb hely biztosítva a gyalogosoknak; alakítsanak ki minden irányban kényelmes, biztonságos és folytonos kerékpáros kapcsolatot; egyik közlekedési módot se hozzák hátrányos helyzetbe. A részleteket ITT olvashatják.
Ami újdonság maradt csupán, az az új útburkolat, valamint a minden bizonnyal visszakerülő virágágyás. Utóbbiról Karácsony nem is feledkezett el említést tenni, mert mint írta minap: „Emlékeztek, amikor ifjú fideszesek tavaly nyáron pár virágcseréppel, meg a lakájmédiával felszerelkezve felvonultak, hogy világgá kürtöljék: »énkezemmel« pusztítom el a Clark Ádám téri virágágyást, és ez botrány, tűrhetetlen, stb. Tudom persze, hogy ami a Fidesznek is ciki, azt csinálja a Fidelitas, de eddig nem sikerült átvinni náluk azt a tényt, hogy a legendás virágágyás, ahogyan a Lánchíd, nemhogy nem tűnik el, de megújul és megszépül.”
Hogy miért maradtak ki a zöld-, gyalogos- és kerékpárosbarát elképzelések a Clark Ádám tér „kialakításánál”, arra a baloldali városvezető kabinetfőnöke, Balogh Samu adta meg a választ, méghozzá egy Facebook-hozzászólásban: „A körforgalom megléte nagyon sok budapestinek nagyon fontos. Ez kiderült akkor is, amikor a kormányzati propaganda ok nélkül azt írta, hogy meg fog szűnni. Rengeteg megkeresés érkezett hozzánk. Ezzel együtt, szerintünk is fontos része Budapestnek. A körforgalom átépítése nem volt része a Lánchíd felújításának.
Számos olyan láthatatlan feladat járt volna vele (pl. közművek cseréje a felszín alatt), amire sem tervünk nem áll készen, sem a híd felújítását végző kivitelezőnek nem feladata.”
A főváros baloldali vezetése tehát ennyivel tudta le a projektet.
Nyitókép: Facebook