Egyéb korszerű módszereket is alkalmaznak az észtek: a gyalogosforgalomban a biometrikus útlevéllel rendelkező nagykorú utasok akár automata beléptetőrendszeren, arcfelismerő útján is áteshetnek a személyellenőrzésen. Végignéztük, amint így néhány másodperc alatt túl volt az egyik utas a procedúrán. Mindez lehetőség, de nem kötelező. Aki nem akar ezzel a gyorsabb módszerrel élni, az összhangban az adatvédelmi szabályokkal, kérheti a hagyományos útlevélkezelést. (Facescanning-et egyébként nálunk is használnak a magyar-ukrán határon, Beregsurány határátkelőnél az autóbuszos utasok esetében.) Észtországban az Unióból kilépő orosz, vagy bármilyen más, nem EU-s állampolgárok az ÁFA-visszaigénylést is automatán keresztül, a termék számláján szereplő QR-kód beolvasásával is intézhetik. A híd közepéig, a vörösre festett korlátrúddal jelzett országhatárig is elsétáltunk. Az észt határrendészek narvai ügyeletes parancsnoka elmondta, hogy
február 24-e előtt rendszeresen egyeztettek az orosz kollégákkal, ám mindez azóta megszakadt,
egészen a közelmúltig: látogatásunk előtt néhány nappal találkozott ismét a két határőrség vezetője.
Oroszország a híd túloldalán
A folyó orosz oldalán, derékig a vízben állva horgásztak vagy tucatnyian, egyedülállóan látványos környezetben. A 13. században, dán lovagok által épített, majd a német lovagrend részéről bővített narvai várerődtől alig száz méternyire fekszik a 15. század végén, III. Iván moszkvai fejedelem uralkodása alatt felépített novgorodi erőd.
Mindkét parton, sőt még a folyóban is a maga hétköznapi módján zajlik az élet, de azért a sajátos katonapolitikai helyzet által kiváltott feszültséget is érezni. Míg a folyó észt oldali sétányáról nemrég eltávolították a város utolsó második világháborús mementóját, egy szovjet harckocsit, addig válaszul az orosz oldalon, szintén a folyóparthoz közel, emlékműként kiállítottak egy ugyanolyan tankot. Észtország településeinek legtöbb középületén az észt és az uniós mellett,
a hivatalos észt kurzusnak megfelelően, szolidaritásukat kifejezve az ukrán zászló is lengedezik.
Ugyanakkor a fővárosban, Tallinnban jelentős az orosz anyanyelvűek száma, Narvában pedig szinte a lakosság teljes egésze, 95 százalék. Ráadásul a fővárostól és az ország többi részétől eltérően az itteni oroszok ősei már az 1940-1991 közötti, szovjet uralom előtt is itt éltek. Nehéz okosnak lenni: az Észtország biztonságáért aggódó észt etnikumúak félelmeit is meg lehet érteni, de az észtországi orosz kisebbség sérelmeit is. (Illetve, ahogy helyben a kulturális helyett a politikai nemzet fogalomrendszerét felvállalva nevezik az orosz etnikumúakat: orosz anyanyelvű észtek.)
Orosz ajkú beszélgetőtársunk elmondta, hogy a sorkatonaságban az orosz anyanyelvűek rendfokozat nélküli honvédként szolgálhatnak, tizedesnek, vagy egyéb tisztes rendfokozatba csakis észteket léptetnek elő, az észt nyelvvizsgát pedig óvónő feleségének is le kellett immár tennie, annak ellenére, hogy kizárólag orosz anyanyelvű gyerekekkel foglalkozik. Azonban Észtország az uniós útlevéllel történő szabad utazás, munkavállalás és vállalkozás mellett a másik két balti államnál is magasabb életszínvonalat biztosít, Oroszországgal meg nem is említhető egy napon, így különösen a fiatalok számára egyre kevésbé opció Oroszország, pláne február vége óta.
A koronavírus, majd a háború alaposan gyérítette a határforgalmat
Mivel
a high-tech észt módszerrel a teljes mértékben 20. században ragadt orosz áll párban,
a keskeny hídon pedig egyirányú a gépkocsiforgalom, így kénytelenek alkalmazkodni az ottani tempóhoz. Tökéletesen akkor működne a szisztéma, ha Oroszországban is egy hasonló rendszert alkalmaznának. Tšurjumov elmondta, hogy felmerült az időpontfoglalásos rendszerük iránti fogadókészség orosz részről is, sőt nem csak az észt-orosz határátkelők felé terjeszkedtek volna, de még jóval a háború előtt megszakadt a projekt. Magán az országhatáron előbb a koronavírus, majd a február 24-től intenzív ukrajnai háború alaposan visszavette a határforgalmat, így az pillanatnyilag a töredéke a csúcsidőszaknak.
Mint a parancsnok elmondta, óránként 800 jármű is kiléptethető csúcsra járatva Észtországból, jelenleg viszont gyakran a napi forgalom sem éri el ezt a volument. Tehát pillanatnyilag a Goswiftnek sem terem sok babér, hisz az utasok többsége inkább kivárja a rövid, ingyenes szabadsort. A területre fél magyarországnyi, de meglehetősen gyéren lakott, alig egymillió-háromszázezres Észtország harmadik legnagyobb városa Narva a maga 55 ezer lakosával. Nem csupán a két város között ingázók teszik ki a határforgalmat, hanem itt vezet a csupán 160 kilométerre fekvő Szentpétervár felé a főút.
Nagyon is volna értelme hasonló rendszert Magyarországon is üzemeltetni
A megalomániás fejlesztéseknek nem a jelenlegi gazdasági helyzetben jött el az ideje. Mint a példán is látszik, a narvai határforgalom még a COVID-19 és a háború előtti csúcsidőszakban sem közelítette meg a nagyobb forgalmú magyarországi külső uniós országhatárokét, különösen a Magyarország és Szerbia között az M5-ös autópályán, Szegedtől délre fekvő Röszke 1 – Horgos 1 közúti határátlépőjét, ahol a terminál teljes átépítésében gondolkoznak a korszerűsítés jegyében. Éppen ezért elmerül az észt gyakorlat implementálásának lehetősége.
Nyilván nem kellene minden elemet átvenni az észt rendszerből. Lehetne az időpontfoglalás akár ingyenes is, hiszen a határrendészek és a vámvizsgálatot ellátó NAV-osok tehermentesítése is eleve megtakarítással járma (ez esetben értelemszerűen valamiféle óvadékot azért meg kellene fizetni, hogy legyen tétje az időpont lemondásának) és nem is kellene feltétlenül kiszervezni a logisztikai feladatokat magáncégeknek. (De persze akár úgy is lehetne, mindez döntés kérdése: pro és kontra érvek szólnak mindkét módszer mellett és ellen.)
Mivel a határrendészek − a hivatásos rendőrségi állományra, nem a határvadászokra gondolok − feladata a műszaki határzár védelme és az irreguláris migráció megakadályozása mellett a kijelölt határátlépőkön a szükséges úti okmányok birtokában szabályosan közlekedők ki- és beléptetése is,
egy korszerűbb rendszer alkalmazásával hatékonyabban láthatnák el a zöldhatár védelmét is.
Sőt, elképzelhető, hogy Szerbiával és majdan a háborús terhektől fellélegzett Ukrajnával akár párhuzamosan is megoldható az időpontfoglalásos rendszer kiépítése.
A koronavírus-világjárvány csökkentette, de a közúti járműforgalom az EU-s külső határainkon éves szinten alapesetben 20 milliós, míg a személyeké 45 millió. Mindezt az ukrajnai menekülthullám még meg is növelte. Mindez szükségessé teszi az új technológiák és módszerek terjedését, hogy a jórészt még mindig 20. századi módszereket idéző közúti határátkeléstől a 21. század harmadik évtizedéhez méltó megoldások felé mozduljanak el az európai rendszerek.