Mark Khater a Cambridge-i Egyetem oktatója, húszéves tapasztalattal rendelkezik a befektetési tanácsadás terén. Nemrég a Mathias Corvinus Collegium (MCC) meghívására érkezett Magyarországra, hogy az MCC Vezetőképező Akadémia képzésén belül oktasson magyar diákokat.
*
Ön üzleti stratégiát tanít a Cambridge-i Egyetemen. Mi a szakterületének a lényege?
Az üzleti stratégia alapvetően egy olyan technika, amellyel a vállalkozások terveket tudnak gyártani azon célból, hogy versenyképesebbé váljanak. Hosszú távú célok kitűzése, mérföldkövekhez vezető utak kijelölése e hosszú és rövid távú célok elérése érdekében, valamint a megfelelő erőforrások elosztása, és annak biztosítása, hogy ezen az úton a vállalat folyamatosan nyereséges legyen, és a jövőben is fenntarthatóan nyereséges maradjon. Egyszerűen megfogalmazva ez az üzleti stratégia: a vállalat nyereségessé tétele a megfelelő célok kitűzésével, a megfelelő erőforrások elosztásával és a megfelelő út megtételével.
Ma a fenntarthatóság fontos dolog az üzleti életben, erre tudna reflektálni?
Kezdetben, amikor az üzleti stratégia megjelent, a fenntarthatóság mint egyfajta zöld cél nem volt a középpontban. A hangsúly a nyereségesség fenntartásán volt.
Mára viszont a szervezeti követelmények részévé vált a minket körülvevő környezet fenntartása,
társadalmaink fenntartása, és mindezen fogalmak diverzifikálása, hogy a fenntarthatósági koncepció részévé váljanak. Tehát nagyon is igaza van, ez fontos dolog.
Manapság sokan úgy gondolják, hogy erkölcsileg rossz, ha az üzleti életben csak a pénzkeresés a cél. Úgy gondolják, hogy a vállalkozásoknak bizonyos társadalmi célokat is el kell érniük. A Netflix, úgy tűnik, hogy a pénzkeresés helyett a „woke" témájára összpontosít. Tönkre fognak menni?
Ne feledjük, hogy
egy vállalat túlélésének legnagyobb döntő tényezője a nyereségtermelő képessége.
És az, hogy képes-e üzletet teremteni, képes-e értéket teremteni a piacon, képes-e fizetni a vállalatnál dolgozók bérét. Ha a vállalat ezzel hozzájárul a társadalomhoz, az nagyszerű, különösen ezekben a nehéz gazdasági időkben. Ahogy a vállalatok fejlődnek, „emberré válnak”. Ha belegondolunk, valójában ez az, amit a vállalatok akarnak, folyamatosan fejleszteni az identitásukat, és az identitáshoz bizony emberiességnek kell társulnia. Ki akar egy gonosz emberrel üzletelni? Tehát amíg a vállalatok humanitárius szempontból helyesen cselekszenek, az emberek velük akarnak majd dolgozni. Azt kell tenni, ami helyes, ami elfogadható, mind pénzügyi, mind humanitárius szempontból. És aki ezt teszi, több ügyfelet fog vonzani.