Így óriási hatalommal rendelkezünk, amelyet az USA gyakorolhat, és ezért sokkal gyakrabban alkalmaznak pénzügyi szankciókat. Van még egy változás: azt mondanám, hogy a szankciók száma gyorsan nő. És ez nem feltétlenül jó. De az Egyesült Államokból, Európából és az Egyesült Királyságból érkező szankciók száma több, mint néhány évvel ezelőtt.
Beszéljünk néhány példáról! Észak-Korea, Irán és az al-Kaida elleni szankciók. Hogyan működtek? Működtek egyáltalán?
Ez egy kiváló kérdés, és az utolsóval kezdem, mert ez jó példa arra, amikor erősen kihasználtuk a magánszektor erejét, amikor azt mondtuk a magánszektor bankjainak: bizonyos tranzakciókat nem fogtok megtenni, és ha igen, levágunk titeket az Egyesült Államok pénzügyi rendszerétől. Ez az al-Kaidának szánt külső adományok drámai csökkenését eredményezte. Az al-Kaidát pedig nagyrészt külső adományokból finanszírozták. Ez tehát siker, de bonyodalmak adódnak egy olyan csoport esetében, mint az ISIS vagy más csoportok, amelyeket többnyire belülről finanszíroznak. Tehát nem szankcionálhatjuk őket. Az ISIS megtanulta, hogy önellátóan gyűjtsön pénzt, olajeladásokból vagy adókból, hasonló dolgokból. 2005-ben szankciókat vezettek be az észak-koreai rezsimet kiszolgáló bankok ellen, és ez valóban nagyon súlyosan fájt Észak-Koreának. A fő eredmény az volt, hogy Észak-Koreát visszahozták a hatpárti tárgyalásokba. Ez siker volt, de korlátozott, mert nem állítottuk le az észak-koreai atomprogramot.
És mi a helyzet Iránnal?
Az Irán elleni szankciók voltak a legsikeresebbek, és valóban visszaterelték Iránt a tárgyalóasztalhoz. Lehet vitatkozni az iráni atomalkuról, lehet, hogy ez egy jó vagy rossz megállapodás, de ezt most hagyjuk. A szankcióknak nem az volt a célja, hogy jó megállapodást szüljenek, hanem az, hogy Iránt rákényszerítsék, hogy vegyen részt egy megállapodásban. Tehát