hiszen mindegy, hogy az illető politikus mit vesz célkeresztbe: »Brüsszelt«, »a multinacionális cégeket« vagy a »NER-oligarchákat«, ugyanúgy a »korrupt« elit elleni kommunikációs vonalat viszi, magáról pedig úgy kommunikál, mint aki a nép pártján áll”.
De a politikai kommunikációs stílus mellett ez egy választói attitűd is. Ilyen mondatokkal lehetne a leginkább illusztrálni: „A politikusok csak beszélnek, de nem cselekszenek”. Vagy: „amit valaki kompromisszumnak hív a politikában, az nem más, mint az elvek elárulása”. Vagy: „jobban szeretném, hogy egy közülünk való, hétköznapi ember képviseljen a parlamentben, mint egy politikus” – példálózik Tóth – s erre rezonálhat a politikus, amikor azt mondja, ő az emberek embere, vagy hogy ő nem csak beszél, hanem cselekszik is, ő az emberek oldalán áll, és megregulázza az elitet, ha ellenzéki, akkor például a kormányközeli köröket.
Nem minden populizmus, ami fénylik
Nem csak kommunikáció, de populista lépés volt a rezsicsökkentés is – itt a 99 és 1 százalék viszonya nagyon fontos – szögezi le a kutató –; elvégre mindenkit érintett, és csak az 1 százaléknak, az „elitnek”, itt jelesül az energetikai szektornak volt eszerint rossz, a 99 százaléknak, a „népnek” viszont jó.
A populista intézkedések ugyanakkor láthatóan ritkábbak a populista kommunikációnál, ami szükségszerű. Tóth Írországgal példálózik és a legnagyobb ellenzéki párt, a Sinn Féin előretörésével, amely két témakörrel szerzett rengeteg voksot: az egészségügy és a lakhatás kérdésével, de a nemzetközi nagytőkét is ostorozzák. Írországban hazánkhoz hasonlóan alacsonyak a társasági adók – „ha ezt az esetleg kormányra kerülő Sinn Féin durván megemelné, hogy tartsa magát a populista ígéretekhez, akkor az Amazon, a Google és az egykori Facebook, a Meta otthagyná az országot, a lakosság egy része pedig munkanélkülivé válna – vagyis a kormány nem tudná beváltani ezt az ígéretét” – mutat rá.