Ez főleg a sérülékeny társadalmi csoportokat fogja megtizedelni, vagyis az öregeket és a csecsemőket. Ezért Európa döntése lesz a felelős, és nyilvánvaló, hogy ezzel a hatással nem számoltak a szankciók támogatói.
De működnek-e a szankciók? Shatz szerint néha működnek, általában akkor, amikor egy nagy állam szankcionál egy kisebb államot. De amikor Hollandia szankcionálta a függetlenedett Indonéziát, az nem működött. A „zsivány államok" ellen néha működnek a szankciók. A szankciók visszakényszerítették Észak-Koreát a tárgyalóasztalhoz, noha továbbra is atomfegyverük van. Irán hasonló példaként idézhető. A szankciók tehát összetett képet mutatnak, nem működnek mindig. Oroszország esetében néhány feltétel teljesül, néhány pedig nem, tehát nem kezelhető fekete-fehér esetként.
Maróth államtitkár szerint a gazdasági háború nagyon komoly eszköz. Létezik a médiaháború, a kiberháború, sok „puha eszköz" a hibrid akciókra. Maróth nem azt a kérdést teszi fel, hogy sikeresek lehetnek-e a szankciók, hanem hogy a szankciók eredménye tényleg az-e, hogy előkészítsék a csatateret olyan esetre, ha valóban háborúra kerül a sor. A szankciók bevezetése a háború előszobája. Aki egyszer szankciózni kezd, tudja, hogy ebbe az előtérbe lép. A gazdasági háború célja az volna, hogy gyengítse az ellenfelet. De az az igazság, hogy egyelőre mi gyengülünk a szankciók hatására. Jelenleg a világ kétharmada nem csatlakozott a szankciókhoz.
Bármit is teszünk, van Oroszországnak gáza és olaja, ez geopolitikai tény.
Lehetünk olyan ostobák, hogy nem vesszük meg, de a világ többi része megveheti.