Oláh Anna Tápióbicskén született egy klasszikus cigánytelepen, ahol borzasztó szegénységben éltek. „Édesanyámnak nagyon nehéz élete volt, vályogvetőként dolgozott a nyolc gyermeke mellett, édesapám pedig nem minden esetben viselkedett úgy, ahogy az elvárható lett volna tőle. Emlékszem, ennek hatására már kisgyerekként megfogalmazódott bennem, hogy én ezt biztosan másképp akarom csinálni, ki szeretnék törni ebből az állapotból. Ugyanakkor tudtam, hogy mindezt úgy szeretném meglépni, hogy közben megtartom az identitásomat és a saját közösségemet” – emlékezik vissza.
Anna tizennégy éves korában kezdett dolgozni, hogy segítse a családját anyagilag – első munkahelye a Fővárosi Gázműveknél volt, ahol elmondása szerint
fantasztikus emberek vették körül, akik hitet adtak neki,
hogy le fog tudni érettségizni. Így is lett, s ezért a mai napig hálás nekik.
„Tulajdonképpen ezután kezdett kinyílni számomra a világ. Rákaptam a tanulás ízére, és arra a szabadságra, amit ez nyújt – hogy nem feltétlenül kell takarítóként dolgoznom, amikor van más út is.”
Következő lépésként felvételizett a Bárczi Gusztáv Tanárképzőre, ahová felvették, majd az ELTÉ-n szociálpolitikát végzett, innen pedig nyílegyenes út vezetett az egri főiskolára. „Így végül három diplomát szereztem. Mindeközben pedig férjhez mentem, és a hagyományos cigány családmodellel ellentétben egyetlen kislányom született.”
Anna elmagyarázza: a cigány kultúrában a nőknek nem az a fajta szerep van megírva, amit ő – és most már egyre több roma nő – megélhet. Az ő kultúrájukban a nő feladata a család összetartása, a gyerekek nevelése, a férj kiszolgálása. Nagyon korán kezdenek családi életet élni, hiszen úgy vélik, egy nő attól értékes, minél előbb családot alapít és gyermekeket szül.
„Ahol a családban nincs értéke a tanulásnak, sokkal nehezebb kitörni. A mi szerepeink nem arra vannak predesztinálva, hogy karriert fussunk be. Éppen ezért nagyon sok kiaknázatlan potenciál rejlik a roma nőkben” – mondja Anna, akit elmondása alapján
sem az egyetemi tanulmányai során, sem a munkahelyén nem ért semmiféle diszkrimináció
a származása vagy a neme miatt.
„Pont az ellenkezőjét éltem meg – nagyon vigyáztak rám és támogattak. Szinte mindenhol azt éreztem, a szakembert látják bennem, nem azt, hogy egy cigány nő ül az íróasztal mögött. Azt gondolom, az ember annyit kap vissza, amennyit ad.”