A koronavírus-járvány idején bevezetett lezárások feloldása miatt megugrott a repülés iránt kereslet, a jelenség idehaza is érzékelhető. A kereslet felfutása kivételes jellegű, így extraporfitot jelenthet a légicégeknél. Az adó hazai bevezetése mellett szól az is, hogy a társaságokra Nyugat-Európa több államban már kivetettek ilyen terhet – hívta fel a figyelmet összeállításában a Mediaworks-Hírcentruma.
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt korábban, a magyar kormány megadóztatja az extraprofitot. Ezt a múlt héten jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök. Az érintettek között szerepelnek a légiközlekedés egyes szereplői is – emlékeztetett a Hírcentrum.
A hazai közteher mértéke várhatóan 10-15 euró körül lesz,
amit induló utasonként kell majd megfizetniük a légitársaságoknak. Az összes állami adóbevétel évi harmincmilliárd forint lehet – hangsúlyozták.
Jelentős bevétellel számolhatnak a légitársaságok
Az összeállításban kitértek arra, hogy egyes becslések szerint visszatérhetnek a 2019-ben, vagyis a Covid-válság előtt rögzített értékek a légitársaságoknál, így idén akár 7-8 millió induló utassal is lehet idehaza számolni. E várakozást támasztja alá, hogy 2022 első negyedévében a Liszt Ferenc-reptéren már meghaladta az egymilliót az induló utasforgalom.
Az üzleti és a turistautak számának érezhető növekedése jelentős többletbevételt hozhat a repülőgép-társaságoknak.
A magyar közteher bevezetése mellett szól az is, hogy efféle adót Európa számos országában szednek,
alkalmazza már ezt a közterhet például Németország, Svédország, Hollandia, Franciaország és Norvégia is.
A légiközlekedés megadóztatásának ráadásul számos verziója létezik, általában az induló utasok száma alapján vetik ki és a légitársaságoknak kell megfizetniük. A szabályok egyik fontos jellemzője, hogy az adó még véletlenül se csökkentse az érkező utasok számát – írták.
Nemzetközi példák
Németországban például az út hosszának függvényében 7,46 és 41,97 euró közötti összeget kell megfizetni minden utas után. Az adót a repülőgép-társaság vagy közvetlenül rója le az államnak, vagy úgynevezett adóképviselőn, vagyis egy erre létrehozott szervezeten keresztül.
Svédországban 6,1 és 40,6 eurónak megfelelő korona közé esik az utasonként fizetendő összeg. Kivételt mások mellett a két év alatti gyermekek jelentenek. A svéd állam közvetlen adóbefizetést vár. Hollandiában egyösszegű adó van életben, ami az út hosszától függetlenül 7,95 euró. Az adót a légitársaság rója le vagy a repülőtéri kiszolgálón keresztül, vagy közvetlenül a repülőtérnek, és ezek a szereplők továbbítják a summát a központi költségvetéshez.