Kovács Ákos az Ezt nem lehet megúszni című, tavaly ősszel megjelent könyvének igazi erejét a karakterek adták: a hétköznapok hősei, akik legmarkánsabb és legegyedibb vonásait meglehetős érzékenységgel kapta el a szélesebb tömegek által inkább dalszerzőként, zenészként ismert művész, akinek egyébként – öt verseskötet és egy képes önéletrajzi könyv után – sorban ez volt a hetedik könyve. Olvastam, megírtam.
Éppen ezért volt számomra külön érdekes, hogy Ákos két novelláját – a Taxist és a Magunk maradtunkot (innen a filmcím) – fűzte fel egy történetté ebben a nem egészen 27 perces filmben, első kisjátékfilmjében. Pontosabban, mint az Urániában tartott díszbemutató után kiderült, a kettő igazából egy: a levelek utóbb íródtak, éppen a megelevenedő taxis keze közé. Nem sejtettük.
Mégis, aki olvasta előbb a könyvet, annak úgy tűnt, hogy a két novella összeboronálásához kellett némi újragombolás, s ez igaz is, mert ha máshol nem, az olvasó-néző fejében nagyon is elkélt ahhoz, hogy működjön a történet. Hogy az abban élő karcos-tutimegmondó, de érző szívű zsivány vén taxis helyett ne idegenkedjünk a filmbéli úrvezető bácsitól, s hogy a lírai-tragikus levélnovella, és a benne szereplő, érzékenyebb hang – amit önmagában ellenpontozott a haldokló feleség gondoskodó, teendőlista-író, praktikus szeretete – ne csengjen túl kontrasztosan, vagy akár disszonánsan mellette.
S működött is. A taxis monológja csonkítatlanul megjelent, éppen csak Papp János hangján teljesen más tónusban, mint ahogy a leírásból és taxisélményeiből az ember elképzelte. Mindenesetre helyére került minden: Papp János szájából a tutimegmondásból tűnődés, a csajozós kannosztalgiából kedves emlékezés lett. Még a „számla nélkül ötezer” sem csapja arcul az embert a vége felé – nem jellemhiba, foglalkozási ártalom. A kisördög bennem hozzáteszi, erős nosztalgiával nézhetik majd a filmet az érdeklődők, már nem az április 30 és május 1-i országos bemutatóján a Magyar Film Napjához kapcsolódóan, hanem néhány nappal később, amikortól ezresről indul a taxióra… zárójel bezár.
A film hangulata magával ragadó, a noir jelleg kiváló választás a témához, a balerinás doboz, amelynek táncosnője a végén, mintegy a szeretett feleség halálát jelzendő, egy rándulással megáll, kissé vizsgafilmes, de nem zavaró. Papp János monológja – ami Ákos írása, s amit valószínűleg nem is egy taxistól csípett el, és gyúrt egy remek karakterszöveggé – kézen fog és átvezet a levélrészletekkel tarkított történeten. A részletek a helyükön: gyógyszerhalom az éjjeliszekrényen, levelek az ágyban, a mindannyiunk által jól ismert, ütnivalóan bazári reggeli hurráharsánykodás az ébresztőóra rádiójából, a pászkamorzsák a szövetnadrágon, a gyomorbaj, a nyerstéglák indusztriális szépsége, utazás a változó, mégis mindig ugyanolyan város szövetén, gyönyörű felvételekkel, remek kameramunkával.
A szereplőválogatás elsőrangú, süt belőle Ákos személyes kapcsolata a felkért színészekkel – többek között Eperjes Károly, Cseke Péter, Vecsei H. Miklós, Pindroch Csaba, ifj. Vidnyánszky Attila vagy éppen Kubik Anna –a film vége felé pedig feltűnik a művész legkisebb lánya, Júlia is. Az előzetesben csak tablóképszerűen, a filmben élőképként illusztrálják az öreg taxis visszaemlékezéseit és a levelek szövegében rejlő jeleneteket.
Egy nap története, benne egy élet, két élet drámája, történetek láncolataként – átitatva a rövidnek hazudott, valójában itthon még plusz hat évig maradó huszadik század tragédiáival, ötvenhat, kényszerönkritika, endékázás, közben a szeretve várt közös gyermek, aki végül nem születhetett meg – „Sokat gondolok arra, mi lett volna, ha sikerül. Ha nem megy el tőlünk az a kis angyal. Talán minden másképp alakul, ha megszülethet. De nem, nekünk valamiért nem volt szabad”. Kettejük – a férfi és az asszony – hangján különösen szíven üti az embert.
A katolikus egyház „tartalomgyártója” nem e világból való. Ez a mi nagy szerencsénk. Ha nem így lenne, tényleg hagyhatnánk a fenébe az egészet. Győrffy Ákos írása.
Április 30-án számos helyszín és intézmény egyetlen céllal vetít filmeket vagy éppen szervez előadásokat és beszélgetéseket. Ez pedig nem más, mint a magyar film napja.
Elindult a Magyar menyegző című nagyszabású játékfilm forgatása. A hetvenes évek végén játszódó moziban két budapesti fiatalember egy kalotaszegi lakodalomban keveredik sorsfordító kalandokba. A főszerepekben mások mellett Törőcsik Franciska és Kovács Tamás látható, a zenei rendező Pál István Szalonna.
Az EU-nak és Oroszországnak nemcsak a földrajzi társbérlete fog átalakulni, hanem a demográfiai is.
p
6
0
7
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 11 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
-Zsolt-
2022. május 01. 17:38
Írjatok még neki 50 másik reklámot, de akkor sem kiváncsi rá a kutya sem. Még akkor sem, ha csak 28 perc. Még a hívők is inkább megnéznek 4 Mekk Eleket helyette. :D