A padokat, a kerékpárutat már elérte a Duna – videón, ahogy felkészülnek az évtized árvizére
Helyszíni tudósításunk!
Filmtörténeti pillanat lenne. Harsányi Gábor az 50 esztendeje bemutatott Jó estét nyár, jó estét szerelem című klasszikus film folytatásán dolgozik, ahol ő játszaná a görög diplomataként szélhámoskodó Viktor Edmant, csak már idős korában.
Ilyen még nem volt, 50 év után érkezne a Jó estét nyár, jó estét szerelem folytatása. Az 1972-ben bemutatott filmben egy segédmunkás fiút alakított Harsányi Gábor, aki a kilátástalan jövője miatt hazugságokba bonyolódik, így próbál hódítani a hölgyek körében. A történet aztán gyilkosságig és megrázó emberi drámáig fajul. Ennek a filmnek a folytatását írta meg Harsányi Gábor: „Tudomásom szerint még
nem volt rá példa a világ filmművészetében, hogy egy mozinak ötven év múlva jött volna ki a folytatása, ráadásul úgy, hogy a főszereplő változatlan.
Remélem, hogy az illetékesek is látnak fantáziát benne, a forgatókönyvet mindenesetre már megírtam” – mondja Harsányi Gábor, aki részleteket nem szeretne elárulni az új történetről, ám annyit megjegyzett, a folytatásban a börtönből idős korában szabaduló férfi vívódásai állnak a középpontban.
A Jó estét nyár, jó estét szerelem színészei közül már csak kevesen élnek, de például Halász Judit és Tordai Teri köztünk van, így akár ők is szerepet kaphatnának az alkotásban. Harsányi Gábor a saját maga által írt színdarabot, a Börtönszínházat is filmre vinné. A nyolcvanas évek egyik sikerdarabjáról van szó, hiszen Amerikában, egy New York-i színházi fesztiválon Harsányi elnyerte a legjobb férfialakítás díját. „Itt játszottunk Pesten, jól ment, megnézte az előadást egy kinti amerikás magyar. Megkérdezte, nincs-e kedvünk megtanulni angolul a darabot, mert akkor benevezi egy New York-i színházi fesztiválra. Megtanultuk, a fesztivál befogadta, és én elhoztam a legjobb férfialakítás díját 2009-ben” – folytatja a népszerű színész.
Jó estét nyár, jó estét szerelem. A képen Harsányi Gábor és Tordai Teri. Fotó: Arcanum/Film Színház MuzsikaA Börtönszínházat amúgy az elkeseredése szülte, egy korábbi színházi igazgatója ugyanis válaszút elé állította: vagy a színházban játszik, vagy filmezik, de a kettő együtt nem megy. „Mindez az Egy óra múlva itt vagyok című sorozat felvétele előtt történt. Szegény Márkus Lacit is beavattam a dilemmába. Megkérdezte, hogy a színházban mit játszom? Mondtam, hogy egy Bencsik-darabban vagyok, egy felvonáson keresztül háttal a közönségnek. Erre azt válaszolta, nem vagyok normális, és vegyem tudomásul, hogy az idő elmossa azokat a színházi előadásokat, amelyek nincsenek rögzítve.
A film örök, a film halhatatlan.
Megértettem, elvállaltam a filmezést, és valóban, az Egy óra múlva itt vagyok hozta meg számomra az országos népszerűséget. De meggyötört ez az időszak, és ekkor vetettem papírra a Börtönszínházat.”
A darabban egy színész bekerül a börtönbe, ahol összezárják a hosszú évek óta ott ülő mackóssal. A színész aztán a rácsok mögött képtelen szakítani a szenvedélyével, és elképzelt előadásokat tart. Délelőtt matinét, délután ifjúsági előadásokat, este pedig szintén kiáll az elképzelt színpadra és játszik. Egy idő után a cellatársát is bevonja a játékba, a mackós pedig elképedve látja, hogy a színész fantáziájának szárnyán átléphet a falakon. Egy idő után aztán a mackós azt akarja, hogy a színész az ő általa elképzelt történeteket játssza. Ebből aztán drámáig fajuló konfliktus lesz. „A mackós a hatalom, a színész pedig a képesség, a tehetség, amelyet erőszakosan megszerezne az amúgy tehetségtelen hatalom magának. Szerintem zseniális lenne filmen” – így Harsányi Gábor, aki az idős mackós szerepét alakítaná.
Harsányi Gábor két forgatókönyvet is írt az utóbbi időben. Fotó: Ficsor Márton
Felvetjük, hogy sok színművész 70 év felett azért már lassít, ellentétben vele. Szerinte ha egy színész egészséges, akkor nem szabad abbahagynia, mert színpad nélkül elsorvad a művész:
„Amíg élek, s lehetőségem lesz rá, játszani, alkotni akarok.
Nézze meg Bodrogi Gyuszit! Nyolcvannyolc éves, és folyamatosan színpadon van. Egyébként Gyuszi volt az első színész, aki előadta egy novellámat. Tizenhat évesen a Budai Nagy Antal gimnáziumba jártam, s az önképző körben novellát írtam. A tanár elküldte Padisák Mihálynak, a rádió ifjúsági rovatához egy novellaversenyre. Harmadik lettem, a jutalom pedig az volt, hogy rádiójátékot csináltak belőle. Bodrogi Gyuszi volt az egyik szereplő, aki akkor már közkedvelt, elismert színész volt.”
Harsányi Gábor számtalan filmben alkotott maradandót. Mikor rákérdezünk, mégis, mely alkotásokat sorolja a fontosabbak közé, nem tétovázik: „Az Egy óra múlva itt vagyok Láng Vincéje nagyon sokat jelentett a pályámon. A Jó estét nyár, jó estét szerelem fontos állomás volt, de sokan emlegetnek a Linda című sorozat miatt, sok gyerek pedig a Palacsintás királyon nőtt fel. Még a pályám elején Pécsi Sándor, a zseniális színész mondta nekem: Figyelj oda fiam! Valószínűleg sok filmet fogsz csinálni, de ha lesz benne egy átütő siker, olyan film, amit ötven év múlva is emlegetnek veled kapcsolatban, akkor, de csak akkor tényleg színésznek hívhatod magadat. Igaza volt…”